دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1397 - 06:30
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران:

بیمه سلامت مسئول اعمال تعیین سقف ارائه خدمات درمانی در بیمارستان‌ها نیست

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران تعیین سقف ارائه خدمات درمانی بیمه سلامت را در برخی از مراکز بهداشتی و درمانی رد کرد و گفت: برخی از بیمارستان‌ها در راستای مدیریت هزینه مرکز خود چنین تصمیمی را اعمال کرده‌اند که این موضوع نیز به هیچ وجه به سازمان بیمه سلامت ارتباطی ندارد.
کد خبر : 288794

طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در مورد تعیین سقف برخی از مراکز درمانی برای ارائه خدمات درمانی به بیماران اظهار کرد: سازمان بیمه سلامت دستورالعملی مبنی بر تعیین سقف برای ارائه خدمات درمانی ندارد؛ البته قانونگذار به وزارت بهداشت تکلیف کرده که امسال 200 گایدلاین(راهنمای بالینی) را تدوین و برای اجرا به سازمان‌های بیمه‌گر مانند تامین اجتماعی، بیمه سلامت و خدمات درمانی نیروهای مسلح قرار دهد تا در مراکز بهداشتی درمانی خصوصی و دولتی و عمومی اجرایی شود و همه مکلفند براساس این قانون عمل کنند.


مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: سازمان بیمه سلامت باید خرید خدمات خود را براساس گایدلاین‌های ابلاغی وزارت بهداشت انجام دهد و تاکنون 50 گایدلاین به این سازمان ابلاغ کرد‌ه‌اند که برخی از آنها نیاز به زیرساخت‌های آی تی دارد که هنوز فراهم نشده است.


وی با اشاره به اینکه اجرای گایدلاین‌ها برای موارد عادی است ولی اگر موارد استثنایی و اورژانسی پیش آید براساس ضرورت و نیاز صورت می‌گیرد، افزود:‌ما مجری راهنمای بالینی نیستیم ولی باید در خرید خدمت این راهنماها را رعایت کنیم البته مراکز ارائه دهنده خدمت نیز این موارد را به طور معمول رعایت می‌کنند اما همه این ها در شرایط اورژانسی قابل تغییر است.


موهبتی با تاکید براینکه ما بخش نامه‌ای مبنی بر تعیین سقف برا هیچ یک از مراکز بهداشتی و درمانی خصوصی و دولتی اعلام نکرده‌ایم، ادامه داد: ما فقط به دانشگاه‌های علوم پزشکی توصیه کردیم مدیریت هزینه داشته باشند و اگر دانشگاهی بر این اساس اقدام کند ما نیز پرداخت مطالبات را به موقع انجام داده و می‌توانیم 70 درصد پرداخت هر ماه را از ماه آینده به بیمارستان‌های دولتی پرداخت کنیم اما برنامه‌ای برای تعیین و محدودیت سقف ارائه خدمات درمانی نداشتیم.


این مقام مسئول در سازمان بیمه سلامت یادآور شد: شاید یک بخش دولتی یا خصوصی برای بیمارستان خود تعداد مشخصی استفاده از بیمه‌های سلامت یا تامین اجتماعی را در نظر بگیرد که این موضوع نیز ارتباطی به سازمان بیمه سلامت ندارد.


مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: این سازمان برای پاراکلینیک‌ها از جمله داروخانه‌ها، مراکز تصویر برداری، فیزیوتراپی و توانبخشی سقفی تعیین نکرده است زیرا این مراکز و خدمات آنها تولید هزینه نمی‌کند و فقط برای بخش بستری از طرف وزارت بهداشت گایدلاین‌هایی برای ارائه دهندگان خدمت در حال ابلاغ است که سازمان‌های بیمه‌گر موظف به اجرای آن هستند.


وی با اشاره به اینکه منابع کشور محدود است و در تمام دنیا هم به اندازه منابع خود گام برمی‌دارند، گفت: ما به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کردیم چنانچه هزینه‌های خود را مدیریت کنید آمادگی پرداخت مطالبات را به روز داریم؛ همچنین به عنوان سازمان بیمه‌گر اعلام کردیم که ما پول شما را نقد می‌دهیم مشروط به این که شما خرید خدمت خود را مدیریت هزینه کنید اما حق محدودیت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و خدشه به ارائه خدمات درمانی به مردم را نداریم.


موهبتی با تاکید براینکه ما متولی دعوی جیب واردکنندگان نیستیم، ادامه داد: قرار نیست برخی از کنار سلامتی مردم تجارت و کسب درآمد کنند و اگر احساس کنیم که دارویی خاص اثربخشی لازم را ندارد قانونا، شرعا و اخلاقا موظفیم جلوی مصرف و ارائه آن را بگیریم البته برخی از شرکت‌های دارویی مصرف کنندگان را تحریک می‌کنند که جلوی سازمان‌های مختلف تجمع کنند ولی ما به این موضوع توجهی نمی‌کنیم و به وظیفه شفاف سازی این موارد می پردازیم.


مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به بدهی سنگین سازمان در طول سال‌های اخیر گفت: سالیان درازی است که سازمان بیمه سلامت میلیاردها تومان بدهی ایجاد کرده آیا تاکنون کسی از روساء سوال کرده که چرا این بدهی را ایجاد کردید؟! ما هم می‌دانیم اگر چنین هزینه‌ای برای کشور ایجاد کنیم کسی از ما سوال نخواهد کرد تازه برای ما کف هم می‌زنند ولی باید با انصاف و وجدان و اخلاق تصمیماتی بگیریم که سلامت مردم تضمین شود و هر تصمیمی که در مغایرت با سلامت مردم باشد را حذف می‌کنیم زیرا باید منافع مردم را در نظر بگیریم. ما از ابتدای امسال مطالبات فرودین و اردیبهشت مراکز تحت پوشش را پرداخت کرده و سعی داریم معوقه جدیدی ایجاد نکنیم.


به گزارش آنا، چندی پیش یکی از مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از پرسنل خود خواسته بود روزانه بیشتر از 60 مراجعه کننده دارای بیمه سلامت را پذیرش نکنند که همین مساله موجب سردرگمی و ایجاد مشکل برای بیماران و حتی پزشکان شده بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته