دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نگاهی گذرا به روزنامه‌های امروز کشور؛

برجام در آی‌سی‌یو/ مجوز داروخانه‌ها در دست مدیران خاص

رسانه‌های مکتوب امروز شنبه 2 تیر به نشست اخیر اوپک و اظهارات عراقچی درباره برجام و آینده آن نگاه پر رنگی داشتند.
کد خبر : 288750

گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا- حسن آقایان؛ نشست اخیر اوپک و اظهارات عراقچی درباره برجام و آینده آن از اخبار مورد توجه رسانه‌های مکتوب امروز، و گزارش‌های جالب از دردسر پسابرجامی برای سراتو، ال۹۰ و پژو۲۰۶ و مجوز داروخانه‌ها در دست مدیران خاص از خبرهای خواندنی روزنامه‌های امروز بود.


تثبیت سهم ایران، پایان تقابل در اوپک


یکصد و هفتاد و چهارمین نشست رسمی اوپک، صحنه رؤیارویی ایران و عربستان بود. جایی که عربستان سعی کرد تا با اشاره به امریکا و با هدف پایین آوردن قیمت نفت، میزان تولید رسمی اوپک را افزایش دهد. از سوی دیگر، جمهوری اسلامی ایران که با تحریم‌های تازه امریکا روبه‌رو است، به دنبال حفظ میزان تولید فعلی بود، روندی که می‌توانست بخشی از کاهش درآمد‌های نفتی ایران را جبران کند.


در نهایت پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان، میان ایران و عربستان، این حرف ایران بود که به کرسی نشست و بار دیگر اوپک در بیانیه پایانی خود تأکید کرد که تا پایان نوامبر، سقف تولید فعلی حفظ شود و کشور‌ها به کاهش یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای در روز همچنان پایبند باشند.


این نشست پرتنش خبر اول بسیاری از روزنامه‌های امروز بود. ابتکار، ایران، شرق، دنیای اقتصاد، جمهوری اسلامی، جهان صنعت، اقتصاد ملی و همدلی ازجمله روزنامه‌هایی بودند که خبر نشست اوپک را در صفحه نخست خود جای دادند.




برجام در آی‌سی‌یو


«برجام در آی‌سی‌یو است» این جمله را منتقدان برجام نگفته‌اند، این جمله توسط سیدعباس عراقچی در مصاحبه با شبکه یورونیوز گفته شده است. او همچنین چشم‌انداز ادامه مذاکرات با اروپا برای حفظ برجام را روشن ندانسته و گفته احتمال خروج ایران از برجام در هفته‌های آینده وجود دارد. اظهار نظر عراقچی مبنی بر وضعیت حال حاضر برجام با تیتر «برجام در آی‌سی‌یو» عنوان مشترک روزنامه‌های قدس، جام‌جم، رسالت، افکار، اقتصاد ملی، سیاست روز و وطن امروز در صفحه نخستشان بود. روزنامه‌هایی مانند جوان، کیهان و مردم سالاری نیز با عناوین دیگری به پوشش اظهارات عراقچی پرداختند.





واقعیت ماجرای پویول چیست؟


در چند روز گذشته و همزمان با دومین دیدار تیم ملی ایران در جام‌‌‌جهانی روسیه دو اتفاق رخ داد که با حاشیه‌های فراوانی همراه بود، خبر اول تماشای خانوادگی فوتبال در استادیوم آزادی بود که اخبار لغو این برنامه و در ادامه بازگشایی درب مجموعه و بالاخره اجرای برنامه بود و خبر حاشیه ساز دوم هم مربوط به لغو حضور کارلوس پویول فوتبالیست بازنشسته اسپانیایی در برنامه ویژه جام‌جهانی در شبکه سه سیما بود که با قهر چند ساعته عادل فردوسی‌پور و گلایه‌های او پس از آمدن به روی آنتن همراه شد. اما به جز این دو خبر خبرهای دیگری هم درباره فوتبال مورد توجه قرار داشت که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.


برای بدست آوردن بهترین و دقیق ترین خبر درباره موضوع پویول جام‌جم روزنامه رسمی صدا و سیما مطالبی منتشر کرده است که پاسخ بسیاری از سوالات در اینباره در آن وجود دارد.



روزنامه‌های آفتاب، سازندگی، اعتماد، هفت صبح، همشهری، فرهیختگان، قانون، همدلی و شهروند در صفحه نخست امروز خود جایی برای اخبار فوتبالی باز کرده، و به آن پرداختند.




آرمان؛ شکم گرسنه با کتاب سیر نمی‌شود


برخی کتاب‌‌فروشی‌ها ساندویچی شده‌اند؛ همین بس که به عمق عدم کتابخوانی پی ببرید! اینکه رکود اقتصادی خیابان فرهنگی انقلاب را هم در برگرفته است. از طرفی اسارت در فضای مجازی حوصله کتابخوانی را از مردم گرفته است. این‌ها یعنی کتاب در سبد خانوار ایرانی جای چندانی ندارد. روزنامه آرمان در گزارشی به این اتفاق فرهنگی که خیلی آهسته در حال افزایش است پرداخته است.


خراسان؛ «خراسان» 70 ساله شد


69 سال پیش در اول تیرماه ١٣٢٨ روزنامه خراسان در شهر مشهد مقدس پا به عرصه وجود گذاشت. از دیروز خراسان وارد هفتادمین سال انتشار خود شد. روزنامه خراسان به همین مناسبت در شماره امروز، صفحه آرایی و فونت‌ها را تغییر داده و سعی کرده مشابه گذشته باشد و 16 صفحه اصلی روزنامه به صورت سیاه و سفید چاپ شده است. صفحه نخست روزنامه خراسان که در زیر مشاهده می‌کنید، از صفحات نخست خاص روزنامه‌های امروز بود.



ایران؛ کارمند باید خوش قد و بالا باشد؟


پنجمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور 15 تیرماه امسال برگزار می‌شود. طبق قانون حمایت از حقوق معلولان، همه نهاد‌های دولتی و عمومی موظف شده‌اند سه درصد از سهمیه استخدامی خود را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهند. اما با این همه و طبق گفته فعالان این حوزه نهاد‌های مختلف طی سال‌های اخیر به عناوین و شیوه‌های گوناگون از اجرای این تکلیف قانونی سر باز زده‌اند.


در همین رابطه چند روز پیش جمعی از افراد دارای معلولیت و فعالان مؤثر انجمن‌های غیردولتی در حوزه معلولیت در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، رئیس جمهوری خواستار اقدام فوری او برای جلوگیری از تکرار یک رویه تبعیض‌آمیز علیه افراد دارای معلولیت شدند. روزنامه ایران در گزارش به ابعاد مختلف این موضوع پرداخته است.


فرهیختگان؛ دردسر پسابرجامی برای سراتو، ال۹۰ و پژو۲۰۶


تیتر نخست روزنامه فرهیختگان گزارشی اقتصادی از تاثیرات سرنوشت برجام بر بازار لوازم یدکی و بازار خودرو سعی دارد به این سوال پاسخ دهد که «با خروج پژو از ایران و تغییر در شرایط رنو بازار لوازم یدکی خودرو چگونه خواهد شد؟».


در بخشی از گزارش مفصل فرهیختگان آمده است: «مهلت ۹۰ روزه ترامپ به اروپایی‌ها، حدود 40 روز دیگر به پایان می‌رسد و 15 مرداد ماه، بر اساس گفته رئیس‌جمهور آمریکا، ایران با تحریم‌های شدیدی مواجه خواهد شد. در این بین، بلاتکلیفی صنعت خودروسازی کشور و به‌ویژه صنعت قطعه‌سازی زمانی تشدید می‌شود که هنوز مشخص نیست مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت چه برنامه‌ای برای جبران خسارت صنعت خودروسازی و جلوگیری از آسیب بیشتر به این صنعت در نظر دارند.»


برای اطلاع از وضعیت بازار لوازم یدکی می‌توانید این گزارش را بخوانید.



جوان؛ مجوز داروخانه‌ها در دست مدیران خاص


طبق آیین‌نامه‌های موجود به ازای هر ۴ هزار و ۵۰۰ نفر یک داروخانه در کشور وجود دارد و هم‌اکنون تقریباً تمامی مراکز شهرستان‌های کشور از داروخانه اشباع شده و امکان تأسیس داروخانه جدید در آن‌ها وجود ندارد. سختی دریافت مجوز و نوبت‌های طولانی برای گرفتن آن در کنار سود‌آوری خوبی که داروخانه‌ها به‌عنوان یکی از بنگاه‌های اقتصادی دارند، موجب شده تا بازار سیاه خرید و فروش یا اجاره مجوز داروخانه داغ شود. این در حالی است که بر‌خلاف ادعا‌های مطرح شده از سوی برخی چهره‌های شاخص داروسازی حتی در شهر‌های بزرگ هم داروخانه کم داریم و آمار داروخانه‌های ایران با آمار جهانی فاصله قابل‌توجهی دارد. از سوی دیگر بنا بر ادعا‌های مطرح شده اگر داروخانه‌ها به بنگاه‌های زیان‌ده تبدیل شده‌اند و در شرف ورشکستگی قرار دارند، چرا هم‌اکنون مجوز داروخانه‌ها با قیمت‌های نجومی خرید و فروش می‌شود؟


روزنامه جوان خیلی صریح و واضح اعلام می‌کند مجوز داروخانه‌ها در دست مدیران خاص قرار دارد. در ابتدای گزارش سوالاتی را مطرح می‌کند و در طول گزارش سعی دارد به آن پاسخ دهد.


برای مطالعه متن کامل مربوط به هر خبر بر روی نام روزنامه کلیک کنید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته