دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 خرداد 1397 - 15:37
رئیس کانون بسیج اساتید واحد شهرضا در گفت‌وگو با آنا:

آگاهی‌بخشی و بصیرت‌افزایی جامعه وظیفه استادان بسیجی است

رئیس کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا گفت: استادان بسیجی در آگاهی‌بخشی و بصیرت‌افزایی اقشار جامعه وظیفه سنگینی را برعهده دارند.
کد خبر : 288270

به گزارش خبرنگار آنا، سی و یک خرداد 1360 مقارن با شهادت دکتر چمران در منطقه عملیاتی دهلاویه است که این روز را به یاد و خاطره این شهید بزرگوار، روز بسیج اساتید نام گذاری کرده اند. به همین مناسبت خبرنگار خبرگزاری آنا با دکتر بشیر اسماعیلی عضو هیات علمی گروه روابط بین الملل و مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا گفت‌وگو کرده است.


نظر کلی بسیج اساتید بر میانه‌روی و جذب حداکثری است و نظر به حمایت از هیچ از یک جناح ها و طیف های سیاسی ندارد

عضو هیأت علمی واحد شهرضا در پاسخ به این سوال که شخصیت دکتر چمران که در سالروز شهادت وی قرار داریم را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: «دوران زندگی سیاسی دکتر چمران مقارن با دوره ای بود که از یک سو روشنفکری در دنیا و بویژه دانشگاه عمدتا مترادف با چپ گرایی تعبیر می شد و از دیگر سو ، لیبرالیسم و کاپیتالیسم به عنوان نسخه یگانه توسعه تجویز می شد.»


وی ادامه داد: «در واقع استادان، دانشجویان و روشنفکران آن زمان لاجرم باید پیرو یکی از نحله های مورد اشاره بودند؛ در حالی که دکتر چمران جریان مستقل و مختص به خواستگاه دینی و ملی خود را به وجود آورد و از تقلید ایدیولوژیک در امان ماند. این مساله می تواند در زمانه ما هم به عنوان الگویی برای استقلال رای و بوم گرایی فکری اندیشمندان و دانشگاهیان در نظر گرفته شود.»


مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا درباره نقش بسیج اساتید در آگاهی بخشی و بصیرت افزایی جامعه دانشگاهی اظهار کرد: «استادان دانشگاه و جامعه دانشگاهی در زمره آگاه ترین اقشار جامعه هستند و خوشبختانه از بصیرت بالایی نیز برخوردارند. تنها چیزی که باید در این برهه زمانی مورد توجه بیشتری قرار بگیرد اهمیت حفظ وحدت ملی و انسجام داخلی برای حفظ ثبات و عبور از بحران هاست.»


وی یادآور شد: «دولت فعلی آمریکا خط مشی‌اش اعمال فشار بر کشور های جهان بویژه ایران است. در چنین شرایط حساسی، بسیج اساتید می تواند در آگاهی بخشی نسبت به اهمیت دانشگاه در شناخت شرایط واقعی در نظام بین الملل موثر واقع شود.»


تفاوت در برداشت های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی الزاما آفت محسوب نمی شود و حتی الامکان نباید مسایل کلان را فدای تمرکز بر امور جزیی تر کرد

اسماعیلی در زمینه ارتباط رسالت بسیج اساتید در دانشگاه ها با مسایل اجتماعی و سیاست داخلی، گفت: «اگرچه سیاست داخلی و مسایل پیرامون آن حایز اهمیت ویژه ای هستند اما با این وجود به خاطر موقعیت ژئوپولیتیک ایران و وضعیت فعلی در نظام بین الملل می توان مدعی شد که اولویت اساسی کشور با امنیت ملی و حفظ تمامیت ارضی است. در واقع شکاف های داخلی و اختلاف نظرات سیاسی بویژه در دانشگاه ها قابل حل و فصل هستند همانطور که خوشبختانه انتخابات به شیوه ای مسالمت آمیز برای رقابت های سیاسی در ایران بدل شده است.»


وی خاطرنشان کرد: «در عین حال نظر کلی بسیج اساتید هم بر میانه‌روی و جذب حداکثری است و نظر به حمایت از هیچ از یک جناح ها و طیف های سیاسی ندارد. بنابراین تفاوت در برداشت های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی الزاما آفت محسوب نمی شود و حتی الامکان نباید مسایل کلان را فدای تمرکز بر امور جزیی تر کرد.»


این عضو هیات علمی دانشگاه، نقش بسیج اساتید را ایجاد آگاهی نسبت به مخاطرات بین‌المللی و ایجاد همدلی در داخل کشور دانست و به آنــا گفت: «بسیج بویژه در دانشگاه باید از برخی کلیشه های موجود فاصله بگیرد و به پایگاه مردمی خود که خواستگاه اصیل و اولیه اش است، بازگردد. در اصل، ماهیتا تفاوتی بین یک استاد بسیجی با دیگر استادان به جز سنگین تر بودن مسئولیت و خدمت رسانی نیست و ان‌شاالله این مهم در آینده نیز بیش از پیش نهادینه شود.»


گفت‌وگو از سعید مشگی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته