دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دکتر رهبر در همایش «استاد بسیجی، تحول انقلابی، دانشگاه تمدن ساز»:

حرکت بسیج ما را به قله‌های انقلاب می‌رساند/ لزوم شناخت و تقویت مولفه‌های قدرت توسط بسیج اساتید

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مولفه‌های قدرت ملی باید توسط سازمان بسیج اساتید تقویت و برای جلوگیری از حربه‌های تضعیف کننده دشمن، برنامه‌ریزی انجام شود.
کد خبر : 288163

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر فرهاد رهبر در همایش٬ «استاد بسیجی٬ تحول انقلابی٬ دانشگاه تمدن ساز» که در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد اظهار کرد: قطعا این نشست نتایجی حاصل خواهد شد که امیدوارم از آن بهره‌مند شود شهید چمران فردی سرشار از غرور دینی و روحیه خدمت به مردم بود.


وی افزود: شهید چمران بزرگوار، در دل آمریکا تحصیل کرد ولی هرگز دلداده آنها نشد و روحیه خدمت به مردم را در آنجا تقویت نمود و خود را ساخت. چمران فردی شجاع٬ مخلص و به تمام معنا اثرگذار و انسان ساز بود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: از مهمترین ویژگی‌های شهید چمران این بود که همیشه احساس مسئولیت می‌کرد و وظیفه خود می‌دانست خادم مردم باشد و روز بسیج اساتید هم به مناسبت شهادت این مرد بزرگ نامگذاری شد.


وی با اشاره به دستور امام خمینی برای تشکیل بسیج اساتید عنوان کرد: امام خمینی با درایت و آینده نگری، زیست بومی را تهیه کرد که امروز نه تنها در ایران، بلکه در جهان اسلام کارکرد خود را گسترش داده است. امام برای ساخت تمدن در جهان، سازمانی را تحت عنوان بسیج طراحی و ابلاغ نمودند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به قدرت بسیج در منطقه افزود: امروز بسیج در جهت ایجاد یک تمدن اسلامی در جهان حرکت می‌کند و دشمنان برای اینکه این سازمان گسترش پیدا نکند، موانع جدی بر سر راه آن پدید می‌آورند. همین امر نشان می‌دهد حرکت بسیج ما را به قله های اهداف انقلاب می‌رساند.


رهبر ادامه داد: باید جهانی فکر و ملی عمل کنیم. مولفه‌های قدرت ملی باید توسط سازمان بسیج اساتید تقویت شود و اگر دشمن درصدد تضعیف این مولفه هاست برای جلوگیری از حربه‌های دشمن آن برنامه‌ریزی انجام شود.


مهم‌ترین مولفه قدرت ملی «علم و فناوری» است


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مهم‌ترین مولفه قدرت ملی علم و فناوری است، اظهار کرد: علم و فناوری امروز در برابر دیگر مولفه‌ها سرآمد است و تمام مولفه‌های دیگر ذیل علم و فناوری تعریف می‌شود.


وی افزود: دشمن به رشد علمی ایران خشنود نیست و موانعی ایجاد می‌کند که ما به اهداف‌مان دست پیدا نکنیم و می‌خواهد قدرت را منحصر در اختیار خود نگه دارد و وظیفه ما این است که بتوانیم در تقویت این مولفه نقش‌آفرینی کنیم.


رهبر با اشاره به اقدامات موثر بسیج اساتید در این زمینه تصریح کرد: بسیج اساتید گام‌های بلندی در این حوزه برداشته است، اما دانشگاه آزاد باید تمام امکانات اعم از نیروی انسانی، آزمایشگاه‌ها و تجهیزات را در این مولفه ملی صرف کند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، فرهنگ را مولفه دیگر قدرت ملی توصیف کرد و افزود: مقام معظم رهبری اشاره کردند که دشمن برای زدن ریشه انقلاب اسلامی از حوزه فرهنگ وارد خواهد شد.


وی خطاب به اساتید حاضر در همایش گفت: جوانان، در اختیار شما قرار دارند. در شرایط فعلی دشمن سعی دارد بر روی جوانان و زنان ایران کار فرهنگی انجام دهد و فرهنگ آنها را به سمت خود منحرف کند.


تقویت یاس و ناامیدی اولین برنامه دشمن برای انحراف جوانان


رهبر افزود: اولین برنامه دشمن در این راه تقویت یاس و ناامیدی به عنوان عنصر فرهنگی منفی و سپس ترویج ابتذال و لاابالی‌گری است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی بدون مدیریت و هدایت دشمنان گسترش پیدا نمی‌کند، گفت: متاسفانه ما غفلت کرده‌ایم من تقاضا دارم در مسائل فرهنگی بیشتر تمرکز کرده و به صورت سازماندهی شده در این عرصه برنامه‌های جهت تقویت عرق ملی جوانان طراحی کنیم تا از این فرصتی که بسیج اساتید در اختیار دارد حداکثر بهره‌برداری را انجام دهیم.


وی سومین مولفه قدرت ملی را اقتصاد عنوان کرد و گفت: دشمنان با تضعیف این مولفه و زمینه‌سازی در عرصه فرهنگی برای براندازی نظام برنامه‌ریزی کرده‌اند امروز معیشت مردم، درآمد و اشتغال از اهداف اصلی تهاجم دشمن به اقتصاد کشور است.


رهبر افزود: دشمن به گونه‌ای عملیات روانی در کشور انجام داده است که به جای اینکه سرمایه‌ها به سمت حمایت از تولید ملی سوق داده شود مردم به سمت خرید ارز و سکه بروند و ما هم شرایط و زمینه را برای آنها فراهم کرده‌‌ایم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره حل مشکلات کشور گفت:‌ حل مشکلات کشور نیاز به اتاق فکری دارد که به درستی آسیب‌ها را بشناسد و برای اطلاع‌رسانی و کمک به تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران یاری کند و سازمان بسیج اساتید به عنوان تصمیم‌سازان در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و ... باید نقش خود را در این زمینه ایفا نماید.


وی خطاب به مسئولین بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: تقاضا دارم برنامه‌های سالیانه خود را برای خدمت به مردم تضمین کنیم.


رهبر افزود: زمانی وظیفه دانشگاه‌ها تربیت کادر بود اما امروز دانشگاه باید مساله محور باشد و برای حل مسائل جامعه برنامه‌ و راه‌حل ارائه دهد و یاری کند تا گرفتاری‌های مردم تقلیل پیدا کنند.


وی تصریح کرد: همه باید در خدمت به نظام و کشور بسیجی باشند و همه اساتید باید در خدمت به مردم قرار گیرند. شهید چمران با شناخت کامل از شرایط که در آن زمان مساله اول جنگ بود لباس رزم بر تن کرد و ما هم اگر شاگرد او هستیم باید بدانیم مهم‌ترین مساله جامعه کدام است و برای مقابله با آن آماده شویم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نباید هدف و اولویت‌ها را گم کنیم، اظهار کرد: مسائل مهم را در دستور کار قرار دهیم و به ترتیب اولویت گام برداریم.


رهبر بر ظرفیت نیروی انسانی دانشگاه آزاد تاکید کرد و گفت: دانشگاه ازاد این آمادگی را دارد هدایت جریان شناسایی مسائل و حل آنها را به سازمان بسیج اساتید واگذار کند.


وی در پایان گفت: ابزار دانشگاه آزاد کوچک و کم نیست و می‌تواند به جنگ مسائل که مردم با آن دست به گریبان هستند، برود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب