دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 خرداد 1397 - 01:35
هر شب، هر کتاب؛

شخصیت‌پردازی اشیاء در «اجاره نشین‌ها»

رمان «اجاره نشین‌ها» نوشته برنارد مالامود با ترجمه میلاد شالیکاریان از سوی انتشارات چترنگ منتشر شد.
کد خبر : 287920

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، رمان «اجاره نشین‌ها» نوشته برنارد مالامود با ترجمه میلاد شالیکاریان روایتگر نویسنده‌ای است به نام هری لسر که ده سال درگیر نگارش رمانش بودهاست. حال که نگارش رمان به فصول انتهایی رسیده است، باید خانه‌ای را که سال‌ها در آن قلم می‌زده ترک کند. در این میان، حضور مهمان ناخوانده داستان که خود نیز نویسنده‌ای سیاه پوست است اتفاقاتی را رقم می‌زند که زندگی لسر را تحت شعاع قرار می‌دهد.


«اجاره‌نشین‌ها» از روایت قابل‌تاملی برخورد است و مالامود (نویسنده رمان) با چیره‌دستی زاویه دید سوم شخص محدود به ذهن را برای کاراکتر اصلی خود یعنی هری لسر نویسنده برگزیده و تک‌گویی‌های درونی این شخصیت نیز به درخشان‌شدن این روایت کمک شایانی کرده است.


این رمان از نثر بسیار روانی برخوردار است و در آن استعاره‌ها و تشبیهات فراوان وجود دارد. همچنین از دیگر ویژگی‌های این رمان توجه به اسطوها، جان‌بخشی و شخصیت‌پردازی به اشیا است که در کنار گویش‌های عامیانه‌ای خاص سیاهپوستان فضایی را برای مخاطب ایجاد می‌کند که تاب و تحمل خواندن کتاب در زمان دیگر را بگیرد.


در بخشی از این کتاب آمده است:


دنیا پر است از آدم‌هایی که در کمین آدم‌هایی نشسته‌اند که آن‌ها را نمی‌شناسند. غریبه‌هایی بی‌خانمان بیش از پیش در این اطراف‌اند. خدا از زمان آفرینش انسان باید صدازدن اسامی را به خودش واگذار می‌کرد. یعقوب با اسماعیل ملاقات می‌کند. «من برادر برادرم نیستم.» چه کسی می‌گوید؟ به اتاق مطالعه برگشت، شتابان شروع به نوشتن کرد، انگار صدای پایان سقوط دنیا را در گودال زمان شنیده بود و دعا کرد قبلش آخرین واژه خود را بنویسد.


لازم به یادآوری است، برنارد مالامود در طی سی و هفت سال زندگی هنری خود برندۀ جوایز متعدد از جمله پولیتزر و جایزۀ ملی آمریکا شد و به پاس یک عمر دستاورد هنری از سوی آکادمی ملی هنر و ادبیات مدال طلا دریافت کرد.


رمان «اجاره‌نشین‌ها» نوشته برنارد مالامود با ترجمه میلاد شالیکاریان در قالب 178 صفحه و تیراژ 1000 نسخه به قیمت 18 هزار تومان از سوی انتشارات چترنگ به بازار آمده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته