دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 خرداد 1397 - 11:35
در نشست خبری صورت گرفت؛

واکنش نوبخت به انتقادات تئوریسین اصلاح‌طلبان از روحانی و کابینه

سخنگوی دولت گفت: برخی اظهار نظرها و موضع‌گیری‌ها نشان می‌دهد که عرصه سیاسی تا چه حد فراخ و گسترده است که همه و از هر طیفی می‌توانند نظر دهند ونقد کنند و حتی پیشنهاد دهند.
کد خبر : 287832

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری این هفته خود با خبرنگاران با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر فضای تحریمی کشور اظهار کرد: نیاز است سه قوه در تعاملی نزدیک مسائل را رصد کنند و تصمیمات را با توجه به توان داخلی و تعامل اتخاذ کنند.


وی ادامه داد: جلسه هماهنگی اقتصادی امروز صبح با حضور روسای سه قوه و تیم اقتصادی دولت برگزار شد و با تصمیمات امروز می‌توان با استفاده از ظرفیت داخلی برای بی اثر کردن تحریم عمل کرد. تصمیمات این شورا قطعا بر روی بی اثر کردن تحریم ها مطابق ظرفیت هایی که وجود دارد ملموس خواهد بود.


سخنگوی دولت گفت: در هفته گذشته اتفاق خوبی افتاد که نقدینگی به جای اینکه در بازار ارز و طلا سرازیر شود و تقاضای غیر واقعی بر این دو کالا ایجاد شود معطوف به بازار سرمایه شد و این اتفاق خوبی است و اگر به سمت تولید و عرضه برود نافع خواهد بود.


وی با اشاره به مطلوب بودن شرایط ومنابع ریالی کشور تصریح کرد: در سه ماه نخست سال گذشته ما ١٩٢ میلیارد تومان به طرح های عمرانی پرداخت کردیم در حالی که در مدت مشابه امسال ٢٢ هزار و ٣٨٦ میلیارد تومان پرداخت شده است، در سال جاری ٩٣/٥ درصد افزایش منابع ریالی داشتیم و منابع حاصل از فروش نفت نیز ٧٧/٤ درصد افزایش داشت که حتی ٢١ درصد بیشتر از پیش‌بینی ما بود.


رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: امروز در حالی ما را بعنوان یک قدرت نافذ در منطقه می‌دانند که تمام تلاششان با محاصره‌ها این بود که ما قدرتمند نباشیم.
نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر تصمیمات ستاد اقتصاد مقاومتی برای حمایت از کالای ایرانی، گفت: این موضوع امروز در جلسه شورای عالی سه قوه مورد بحث قرار گرفت اما نیازمند کار کارشناسی دقیق در وزارت صنعت، معدن و تجارت است.


سخنگوی دولت در خصوص درخواست برخی اصلاح طلبان مبنی بر مذاکره مستقیم با آمریکا، اظهار کرد: وقتی یک فرد معلوم الحال علیه کشور ما رجزخوانی کند لازم و ضروری است که در این شرایط باید همکاری و هماهنگی بین همه ما وجود داشته باشد.


نوبخت با انتقاد از این درخواست تاکید کرد: قابل قبول نیست که به آمریکایی که رئیس جمهورش قابل اعتماد و اطمینان نیست پیام بدهیم که می‌خواهیم مذاکره کنیم. اینکه عده‌ای در این زمینه نامه می‌دهند و چنین توصیه‌ای به این ملت مقاوم می‌کنند، نشان می‌دهد عقل سیاسی کاملی ندارند.


وی همچنین تصریح کرد: این نامه از یک سو نمادی از آزادی سیاسی در داخل است که افراد آنچه به ذهنشان می‌رسند را چه درست و چه نادرست می‌توانند بیان کنند. نظام نشان داده هر زمان که برای پیشرفت منافع ملی نیاز به مذاکره است پای آن بنشیند که برجام نمونه ای از آن است.


نوبخت با تاکید بر اینکه مذاکره با فردی که مذاکرات قبل را بی اعتبار می‌داند بیهوده است خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی و با این شیوه که آن فرد با یک ملت صحبت می‌کند قطعا هیح کشوری با چنین فردی مذاکره نخواهد کرد.


سخنگوی دولت اظهار کرد: امروز زمینه مذاکره با چنین فردی وجود ندارد، ما با طرف های مختلف مانند اتحادیه اروپا در خصوص برجام مذاکره می‌کنیم و اصل و نفس مذاکره را برای منافع ملی ابزار موثری می‌دانیم.


وی تاکید کرد: امنیت ملی زمینه‌ای برای مذاکره نیست و هیچ افکار عمومی از مذاکره با ترامپ استقبال نخواهد کرد.


نوبخت با اظهار بی اطلاعی از دستگیری یکی از وزرای رژیم صهیونیستی به جرم جاسوسی برای ایران گفت: رژیم صهیونیستی از هر فرصتی برای انهام افکنی علیه جمهوری اسلامی استفاده می کند، اما از اینکه این مورد چیست بی اطلاع و بی تقصیرم.


سخنگوی دولت در واکنش به اقدام یکی از چهره‌های مطرح دنیای ورزش برای تشکیل کمپین مقابله با نخریدن کالا تصریخح کرد: یکی از صنایعی که همیشه سهم زیادی در رونق تولید ما داشته، صنعت خودرو است. به یاد دارم در گذشته و در شرایطی که تلاش می‌کردیم صنعت داخلی را تقویت کنیم، کمپینی برای نخریدن خودرو ایجاد شد. اما در این مورد خاص حرف منطقی است چراکه اگر کسی برای سودجویی خودرو یا هرکالای دیگری را گران عرضه می‌کند نباید از او خرید کرد و ما از کار این ورزشکار تشکر می‌کنیم.


نوبخت با بیان اینکه دشمن در تلاش است تا سهمیه ایران را در اوپک بگیرد تاکید کرد: در دیپلماسی قهر و آشتی و صد درصد مخالف و موافق متصور نیست ، کشورها با یکدیگر در مسائل مختلف اتفاق و یا اختلاف منافع دارند، الان هم بحث این است که تحریم نفتی را اعمال کنند که یکی از مذاکرات ما با اروپا این است که باید خرید قبلی خود را داشته باشد.


وی افزود: بسیاری از کشورها به دنبال این هستند که سهم ایرانم کاهش پیدا کند و آنها این سهمیه را کسب کنند ، این را به حساب هماهنگی های قبلی و دسیسه نباید گذاشت.


رئیس سازمان برنامه و بودجه برنامه ریزی برای عدم مهاجرت به شهرهای بزرگ را سیاست دولت دانست و گفت: مهاجرت از شهرهای کوچک به تهران و شهرهای بزرگ، قطعا یکی از سیاست های فعلی ما است و همچنان به دنبال راهکارهای آن هستیم ، حالا اگر خیلی رسانه‌ای نمی‌شود دال بر این نیست که این موضوع مغفول واقع شده است، ما همچنان در راستای جلوگیری از مهاجرت به شهرهای بزرگ در حال تلاش هستیم.


سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش قیمت خودرو و همچنین واردات خودروهای گران قیمت تاکید کرد: خودروهای ثبت سفارش شده با ارز ٤٢٠٠ تومانی وارد می شود، همچنین کالاهای غیر ضروری و لوکس به کشور چون خاک گربه هم با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد می‌شود، اتفاقا تمام اراده کشور این است که حتی با فرض برای وفور نباید ارز برایش تخصیص یابد.


نوبخت با اشاره به شرایط کشور و اعمال تحریم‌های جدید و امکان تغییر در بودجه 97 تحت عنوان بودجه اضطراری تصریح کرد: با توجه به تحولات مربوط به تحریم‌ها، بودجه اضطراری هم در نظر گرفتیم. ما در واقع چهار سناریو تعریف کرده‌ایم و خود را برای شرایط تحریم‌ها آماده کرده‌ایم. آسیب های تمام دستگاه در شرایط تحریم و برنامه های لازم در آن شرایط بررسی شده و دستمان پر است.


وی افزود: از مدت‌ها قبل بودجه اضطراری برای اداره کشور در دوران تحریم پیش‌بینی شده و نیازی نیست در مواجهه با تحریم‌ها بگوییم چکار باید بکنیم، با تک تک دستگاه ها برای رفع مشکل تحریم در سازمان برنامه و بودجه جلسه داشته ایم، البته هنوز تحریمی رخ نداده است و تازه صدای شیپور جنگ است.


سخنگوی دولت برای برخورد با سوداگران و دلال‌ها در بازار دو راه حل را برشمرد و اظهار کرد: تامین نیازهای واقعی و نظارت دو اقدام دولت برای برخورد با سودجویان است، اتحادیه های صنفی، دستگاه نظارتی ومردم برای رفع مشکل باید کمک کنند، نظارت و تنظیم بازار مهم است که در جلسه روز گذشته نیز مقرر شد دستگاه های نظارتی به کمک اصناف با تمام قوا برای تنظیم بازار وارد شوند.


رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ بخه سوالی مبنی بر برخی اظهارات منتقدان دولت در مورد قانون تامین مالی تروریسم تصریح کرد: منتقدان و مخالفان دولت به دنبال این هستند که تلاش های دولت را کم جلوه و بی تاثیر بیان کنند. در حالی که تلاش می شود بی جهت به معنی تامین مالی تروریسم ما را در لیست سیاه نگه دارند و بهانه ای شود برای آمریکا که ما را به لیست سیاه برگرداند و در این خصوص به ما انتقاد می کنند.


نوبخت در پایان ضمن یادآوری برای پیگیری پرداخت افزایش حقوق کارمندان گفت: ما تلاش می‌کنیم پاداش بازنشستگان تا آخر شهریور امسال پرداخت و درصد افزایش حقوق کارکنان به دستگاه ها پرداخت شده اما نیازمند احکام است که در روزهای آینده احکام آن صادر خواهد شد.


محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت دوازدهم در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری آنا مبنی بر اظهارات اخیر یکی از چهره های اصلاح طلب در خصوص عدم وجود اراده و‌ تدبیر لازم از سوی رئیس دولت و کابینه دولت برای حل مشکلات و شرایط کشور گفت: این گونه اظهار نظرها و موضع‌گیری‌ها نشان می‌دهد که عرصه سیاسی تا چه حد فراخ و گسترده است که همه و از هر طیفی میتوانند نظر دهند ونقد کنند و حتی پیشنهاد دهند.


وی افزود: موضع گیری این چهره و خیلی از افراد دیگر دلیل نمی‌شود کسی که به دولت حاضر رای داده است پس نباید نظر مخالف بدهد یا انتقاد داشته باشد، به هرحال نظر ایشان ممکن است بر اساس تخمین‌ها و برداشت‌های این طیف بوده است، این که قبلا کسی حمایت کرده است نباید چیزی بگوید، به این صورت نیست.


نوبخت تصریح کرد: به عنوان سخنگوی دولت، نظر ایشان مبنی بر اینکه دولت و‌حتی اعضای کابینه اراده‌ای برای حل مشکلات کشور ندارد و‌حتی تدبیری ندارند را تایید نمی‌کنم.


به گزارش آنا، محمد رضا تاجیک تئوریسین اصلاح طلبان در گفت وگو با روزنامه اعتماد گفته است؛ «این رئیس‌جمهور و این کابینه را تیم تدبیرگر شرایط پیچیده نمی‌دانم. معتقد هستم این تیم نه از دانش و بصیرت لازم برای چنین شرایط پیچیده‌ای برخوردار است و نه از اراده لازم. نه از مدیریت و تدبیر لازم برخوردار است و نه از همبستگی حرفه‌ای درونی.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته