نیازمند اصلاح الگوی مصرف و حمایت از تولید داخل هستیم
به گزارش گروه اقتصادی آنا، غلامحسین فیروزفر با تاکید بر این که اهمیت پرداختن به اقتصاد مقاومتی و الزامات آن در جامعه باید روشن شود، ادامه داد: در شرایط تحریم و فشار اقتصادی تحول در ساختار اقتصادی کشور ضروری است.
وی افزود: اقتصاد مقاومتی به معنای محکم بودن، مقاومت، تاب آوری و انعطاف پذیری اقتصاد در برابر تحریمها و بحرانهای ایجاد شده است.
فیروزفر با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی باید به گفتمان راهبردی در جامعه تبدیل شود، خاطرنشان کرد: برای تحقق این هدف به یک فرآیند بلندمدت نیاز داریم. اقتصاد مقاومتی در تحریم خود را با شرایط موجود طبیق می دهد و ثبات خود را حفظ می کند.
وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی محرومیتی برای مردم به همراه ندارد، تصریح کرد: هدف اصلی این نوع اقتصاد مردمی کردن آن است و این روند، بنیان اقتصادی را مستحکم و مقاومت مردمی را در برابر تهدیدات بالا میبرد و زیرساختهای اقتصادی را از عدم تعادل به سمت تعادل هدایت میکند.
وی عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی از یک اقتصاد منابع محور به سمت یک اقتصاد دانش و تولید محور حرکت میکند، یعنی در اینگونه اقتصاد تکیه بودجه بر فروش نفت نیست و جای نفت را دانش و تولید میگیرد.
نظام بودجه باید تحول ساختاری داشته باشد
عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد ریاضتی نیست، گفت: این نوع از اقتصاد انعطاف دارد و در شرایط بحران خود را در حالت تعادل نگه میدارد.
فیروزفر تصریح کرد: هماکنون ساختار بودجه و نظام بودجه ریزی کشور متکی به نفت است و در شرایط تحریم، اقتصاد متکی به نفت متزلزل و به زیان کشور است. نظام بودجه ریزی باید تحول ساختاری داشته باشد و در این شرایط، توجه به اقتصاد مقاومتی به شدت احساس میشود.
وی بیان کرد: عدم مدیریت بهینه در منابع، بنگاهداری دولتی در تأمین منابع مالی و عدم در اختیار گذاشتن منابع به بخش خصوصی از مشکلات سیستم اقتصادی کشور است، در حالی که بخش خصوصی توان تولید بالایی دارد.
عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره ملی اقتصاد مقاومتی ادامه داد: در حال حاضر جوانان ما با فکر و اندیشه می توانند تحولی عظیم را در حوزه های مختلف ایجاد کنند اما متاسفانه ما از توان و ظرفیت فکری آنها غافل هستیم.
نقش سبک زندگی در اقتصاد مقاومتی
فیروزفر در خصوص اقتصاد مقاومتی و الگوی سبک زندگی به عنوان سند راهبردی حرکت کشور اظهارکرد: هماکنون در روش زندگی فردی و اجتماعی اهدافی متفاوت با سبک زندگی ایرانی و اسلامی دنبال میشود.
وی با بیان اینکه اغلب جامعه توجهی به تولید داخل و ظرفیتهای موجود در کشور ندارند، گفت: یکی از دلایل مطرح شدن اقتصاد مقاومتی از جانب رهبر معظم انقلاب، ایجاد تغییر در سبک زندگی و توجه مردم به مصرف گرایی بوده است.
وی عدم استقبال از تولید داخلی را برای کشور آسیب پذیر دانست و افزود: عدم خرید کالای داخل یعنی وابستگی شدید به درآمدهای نفتی و این موضوع حوزه اقتصادی و دیپلماسی کشور را آسیب پذیر میکند.
عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره ملی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: طی 40 تا 50 سال گذشته متوسط نرخ رشد اقتصادی در کشور 4.8 درصد بود، آیا این نرخ رشد برای کشوری با 80 میلیون جمعیت و این تعداد بیکار متناسب است و با نرخ رشد 4.8 میتوان به کشور اول منطقه تبدیل شد.
فیروزفر بیان کرد: ارقام گزارشهای اقتصادی و برآورد بانک مرکزی میگوید باید نرخ رشد کشور به بالای 12 تا 13 درصد برسد که کشور از رکود خارج و به وجهه مناسب اقتصادی دست یابد. یکی از راه های تحقق این هدف اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی است.
بخش خصوصی را بدون حمایت گذاشتهایم
عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره اقتصاد مقاومتی بیان کرد: هماکنون بخش خصوصی را با نبود قوانین لازم و نبود راهکارهایی که مسائل و مشکلات را حل و فصل کند، بدون حمایت گذاشتهایم و این موضوع با توجه به ابعاد و اهداف اقتصاد مقاومتی جای سوال دارد.
فیروزفر با اشاره به اینکه در سالهای پس از انقلاب شاهد مداخله گسترده دولت در امور اقتصادی هستیم، گفت: اگر سخنان مقام معظم رهبری را بپذیریم که اقتصاد مقاومتی یعنی اجرای اصل 44 و واگذاری امور اقتصادی به مردم باید تلاش کنیم تا امور را به مردم بسپاریم.
نیازمند اصلاح الگوی مصرف و حمایت از تولید داخل هستیم
عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره ملی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه جامعه نیازمند اصلاح الگوی مصرف و حمایت از تولید داخل است، گفت: باید به بحث مدیریت مصرف بیشتر توجه شود ، چرا که مدیریت مصرف یکی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی است که بر مصرف متعادل و پرهیز از اسراف تاکید دارد.
عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره ملی اقتصاد مقاومتی بیان کرد: جلوگیری از اسراف مستلزم فرهنگ سازی است. رسانهها و دستگاههای مسئول باید به این موضوع ورود یابند و مردم را به سمت خرید تولیدات داخل و درست مصرف کردن هدایت کنند.
دولت بزرگترین مصرف کننده است
فیروزفر با بیان اینکه در حوزه عملیاتی، دولت میتواند مجری خوبی باشد، چرا که دولت بزرگترین مصرف کننده است، گفت: دولت میتواند با مصرف بهینه در جهت فرهنگ سازی مصرف درست و استفاده از تولید داخل گام بزرگی بردارد.
وی با اشاره به وظایف مردم، تولیدکنندگان و دولت برای حمایت از تولید ملی ادامه داد: این سه حلقه تاثیر مستقیم بر یکدیگر دارند که نتیجه آن منجر به شکوفایی اقتصاد میشود. اگر مردم را تشویق به خرید تولید داخل کنیم اما کیفیت کالای داخلی پایین باشد و تولید کننده کیفیت کالا را افزایش ندهد دیگر رغبتی از سوی مردم برای خرید کالا وجود ندارد.
عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: اگر برای تولید کالای با کیفیت، تولیدکننده امکانات لازم را در اختیار نداشته باشد و بانکها منابع لازم را در اختیار آنها قرار ندهند تا تکنولوژی و تجهیزات لازم را خریداری کنند طبیعی است که دچار مشکل خواهیم شد.
فیروزفر بیان کرد: اگر تولید کننده کالای باکیفیت را تولید کند، دولت منابع لازم را در اختیار آنها قرار دهد و مردم تشویق به خرید کالای داخل شوند شاهد اجرای بی کم و کاست اصل 44 خواهیم بود و این موضوع به تحقق اقتصاد مقاومتی منجر خواهد شد.
وی ادامه داد: از طریق اقتصاد مقاومتی میتوان جلوی اقتصاد دولتی را گرفت در این مرحله باید اقتصاد مردمی و بخش خصوصی را آزاد کنیم. در حقیقت موتور محرکه رشد اقتصادی، مردم و بخش خصوصی هستند و اگر مشارکت آنها نباشد در حوزه رشد اقتصادی به نتیجه نمیرسیم.
عضو کمیته علمی محورهای راهبردی کنگره اقتصاد مقاومتی گفت: باید درکنار واگذاری امور به مردم، به توانمندسازی بنگاههای اقتصادی نیز توجه کنیم و امکانات لازم و تسهیلات بانکی را در اختیارشان قرار دهیم. دولت باید منابع و مقررات لازم را فراهم کند تا تولید کننده داخلی بتواند با کالای خارجی رقابت کند.
فیروزفر ادامه داد:حمایت از نخبگان یکی دیگر از اقدامات تحقق اقتصاد مقاومتی است و افراد نخبه باید در عرصه صنعت، تجارت و کشاورزی حضور یابند.
انتهای پیام/