دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 خرداد 1397 - 00:30
میرزایی نکو در گفت‌وگو با آنا تشریح کرد؛

وضعیت احزابی که کنگره سالانه برگزار نکرده‌اند، چه می‌شود؟

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس درباره احزابی که تاکنون نتوانسته‌اند کنگره سالانه خود را برگزار کنند، توضیحاتی را ارائه داد.
کد خبر : 286724

قاسم میرزایی نکو در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره تعیین تکلیف احزابی که تاکنون کنگره برگزار نکرده‌اند، اظهار کرد: برخی احزاب به دلایل مالی و جریان‌های مختلفی که دست به دست همه داده است، تاکنون نتوانسته‌اند کنگره خود را برگزار کنند و اینها اکنون با اتمام مهلت، درخواست فرصت کرده‌اند اما ما به آنها گفتیم که طبق قانون نمی‌توانیم به آنها فرصت دهیم.


وی افزود: احزابی که کنگره برگزار نکرده‌اند می‌بایست گزارش دهند که چرا نتوانستند مجمع عمومیشان را برگزار کنند و ما دلایل آنها را بررسی می‌کنیم و درموردشان تصمیم خواهیم گرفت.


عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: احزابی که برای گزارش کار می‌آیند، بررسی گزارش‌هایشان مدتی طول خواهد کشید؛ بنابراین آنهایی که کنگره برگزار نکرده‌اند عملا فرصتی برای تعیین تکلیف دارند.


میرزایی نکو با بیان اینکه احزاب موظف بودند قانون سال 60 را با قوانین سال 95 تطبیق دهند، تاکید کرد: پروانه کار احزاب، مجمع عمومی، تعداد افراد هر حزب، مرامنامه و اساسنامه‌ها، تعداد دفاتر استانی و ... همگی مواردی هستند که یک حزب را موظف به برگزاری کنگره می‌کند.


نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس خاطرنشان کرد: 14 خرداد مهلت 6 ماهه اینها تمام شده و الان فقط می‌توانیم به احزابی که جا مانده‌اند بگوییم تا مهلت بررسی شما برسد، مهلت دارید کنگره‌ را برگزار و تعیین تکلیف کنید.


به گزارش آنا، چهاردهم خردادماه آخرین مهلت برگزاری کنگره سراسری احزاب متقاضی فعالیت سیاسی در کشور بود و تشکل های سیاسی باید تا این تاریخ خود را با قانون جدید فعالیت احزاب تطبیق می‌دادند. به همین دلیل احزاب و گروه های سیاسی اقدام به برگزاری مجمع و کنگره‌های خود کردند تا بتوانند برای ادامه فعالیت خود نظر وزارت کشور را تامین کنند. البته این تاریخ به دلیل آماده نبودن برخی احزاب برای برگزاری کنگره چند بار تمدید شد.


قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی مصوب چهارم بهمن 1394 مجلس شورای اسلامی، هشتم آبان 95 در مجمع تشخیص مصلحت نظام تأیید و 22 آبان همان سال جهت اجرا ابلاغ شد. این قانون جایگزین قانون «فعالیت احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت های دینی شناخته‌شده»، مصوبه هفتم شهریورماه 1360 شد.


تفاوتی که در قانون جدید احزاب نسبت به قانون مصوب سال 1360 وجود دارد، این است که جمعیت‌ها، انجمن‌های صنفی و انجمن‌های اسلامی دیگر به عنوان یک تشکل سیاسی به حساب نمی‌آیند و تشکل‌هایی که پیش از این با عناوین بالا فعالیت می‌کردند برای اینکه در زمره تشکل‌های سیاسی به شمار بیایند، باید عنوان دیگری را برای خود انتخاب کنند.


این قانون، احزاب را ملزم کرده که در اساسنامه و مرامنامه، انتخاب شورای مرکزی و برگزیدن دبیرکل خود بازنگری کنند و همچنین اعضای آنها کمتر از 300 نفر نباشد و در نیمی از استان‌های کشور دفتر داشته باشند.


همچنین با قانون جدید، احزاب باید به شکل مستمر و نه به طور فصلی و مناسبتی فعالیت کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته