دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 خرداد 1397 - 07:50
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

تغییر در نظام ارزشی، لازمه تحول در رفتار سازمانی افراد

معاون اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با بیان لزوم حرکت از تفکر واکنشی به تفکر تحول‌گرایانه گفت: تحول در رفتار سازمانی افراد در گرو تغییر در نظام ارزشی آنان است.
کد خبر : 286541

محمدعلی نادی خوراسگانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: «گاهی دیده می‌شود که دانشجویان و ارباب‌رجوع از برخوردها یا رفتارهایی در محیط دانشگاه نارضایتی دارند یا حتی ممکن است کارکنان از اعضای هیات علمی و یا برعکس ناراضی باشند. معنای این علائم آن است که عناصر فرهنگ سازمانی دانشگاه، کار خود را به خوبی انجام نمی‌دهند و اساساً فضای روانی در سازمان دچار نوعی بی‌تعادلی شده است.»


نادی افزود: «یکی از عناصر اصلی تغییر رفتارها در دانشگاه ایجاد تغییر در نگرش، افکار و نظام ارزشی کارکنان و اعضای هیأت علمی است که به مجموعه این تغییرات تحول سازمانی گفته می‌شود. آنچه در قالب رفتارهای نمادین و الگوهای رفتاری کارکنان یک سازمان قابل مشاهده است ریشه در ارزش‌ها و هنجارها و همچنین مفروضات بنیادین آنها دارد. به معنای ساده‌تر چنانچه بخواهیم رفتارهای سازمانی را در یک اداره مانند دانشگاه تغییر دهیم، لازم است نظام ارزشی و مفروضات افراد را در رابطه با دنیای اطراف آنها و پدیده‌ها تغییر دهیم.»


فرهنگ سازمانی دانشگاه نیازمند تحول است چراکه نمی‌توان در رقابت‌های علمی و آموزشی صحنه فعالیت و مجاهدت را ترک کرد چون منابع دانشگاه آسیب می‌بیند، پس باید ایستاد، فکر کرد، راهکار ارائه داد و به توسعه دانشگاه و رساندن آن به جایگاه خود، امیدوار بود

معاون اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) گفت: «دانشگاه باید برای رفع مشکلات و حرکت به سمت تعالی سازمانی، تحول در فرهنگ سازمانی خود را تجربه کند تا نظام‌های ارزشی همچون تکریم ارباب رجوع نه در قالب یک بخشنامه یا دستور اجباری، بلکه به عنوان ارزش قلمداد شود و افراد از سر ذوق و شوق به آن مبادرت ورزند.»


وی خاطرنشان کرد: «در این فرآیند بسیاری از افکار و نگرش‌های سنتی و البته غلط باید اصلاح شود. مصداق بارز این نوع نگرش‌های غیر کارآمد، پیگیری مکاتبات در سامانه نرم‌افزار اداری است. پرسش روشن و مشخصی که می‌توان در این باره مطرح کرد آن است که چرا کارکنان، اعضای هیأت علمی و دانشجویان، نامه‌های خود را در سامانه مکاتبات دنبال می‌کنند؟ شاید به تجربه برای آنها روشن شده است که اگر نامه خود را پیگیری نکنند، کارشان انجام نمی‌شود و به نتیجه نخواهد رسید و این موضوع با تأسف، کم‌کم به یک نظام فکری و ارزش سازمانی غلط تبدیل شده است.»


دانشیار گروه علوم تربیتی واحد اصفهان بیان کرد: «اینکه درخواست و نامه فردی که پیگیر آن باشد انجام شود و به نتیجه برسد یک ارزش منفی است و عدم پیگیری در اغلب موارد یعنی عدم اهمیت موضوع! چرا که به زعم کارشناس مربوط، اگر مهم بود حتما پیگیری می‌شد! حال آنکه حسب شرح وظیفه، باید کار و درخواست مورد تقاضا در زمان‌بندی مشخصی انجام شود.»


این محقق در بیان برنامه‌های خود برای تحول در فرهنگ سازمانی عنوان کرد: «تحول در فرهنگ سازمانی دانشگاه ضروری است چون با گذشت 30 سال از عمر دانشگاه، دانشگاه به عنوان بستر فرهنگی هوشمند، باید خود را با تغییرات و تقاضاهای جدید به روزرسانی کند.»


پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) افزود: «در یک سازمان اداری مانند دانشگاه، فرآیند تعمیرات دوره‌ای(over hall) به آن معنا وجود ندارد، یعنی باید به طور منظم و در جداول مشخص زمان‌بندی شده، تاسیسات و ابنیه مورد بازبینی دوره‌ای قرا گیرند و بهینه‌سازی شوند. نباید صبر کرد تا هر زمان وسیله‌ای خراب یا قطعه‌ای تخریب شد اقدام به تعمیر یا تعویض کنیم.»



نادی اظهار کرد: «این یک تفکر تحول‌گرایانه در فرهنگ سازمانی است که پیش‌گستر و آینده‌نگر فکر کنیم و منتظر واکنش نسبت به حوادث نباشیم، تفکر واکنشی در دانشگاه یعنی روزمرگی و بی‌تفاوتی و عقد اخوت بستن با بی‌تفاوتی و بی‌تحرکی سازمانی و رفتن به سمت سکوت و در نهایت از بین رفتن منابع دانشگاه و این به معنی بازماندن از رقابت در فضای آموزش عالی است.»


استاد دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «فرهنگ سازمانی دانشگاه نیازمند تحول است چراکه نمی‌توان در رقابت‌های علمی و آموزشی صحنه فعالیت و مجاهدت را ترک کرد چون منابع دانشگاه آسیب می‌بیند، پس باید ایستاد، فکر کرد، راهکار ارائه داد و به توسعه دانشگاه و رساندن آن به جایگاه خود، امیدوار بود.»


معاون اداری و مالی واحد اصفهان(خوراسگان) گفت: «ارتباط کارکنان در محیط کار اعم از کارمندان آموزشی و غیرآموزشی وقتی ارزشمند است که منجر به ارتقا و پیشرفت دانشگاه شود نه اینکه منجر به کاهش بهره‌وری و کیفیت شود و یا به توسعه سازمان‌های مخفی اداری، ایجاد ‌و نشر شایعه، توسعه فرهنگ بی‌تفاوتی و هدر دادن زمان بینجامد.»


نادی با ابراز خشنودی از همراهی جامعه پر تلاش و خدوم استادان و کارمندان واحد اصفهان با برنامه‌ها و اهداف این دانشگاه تصریح کرد: «نگرش کارآمد در نظام فکری و ارزشی دانشگاه در یک جمله خلاصه می‌شود و آن اینکه همه تلاش می‌کنیم تا دانشگاه باعث افتخار کشور باشد و در چنین نظام فکری قطعا ارباب رجوع را تکریم می‌کنیم، با احترام کار او را انجام می‌دهیم، با حوصله و دقیق به تماس‌های تلفنی پاسخ می‌دهیم و از کارمندی که در وقت اداری بدنبال پیگیری مسائل خصوصی خود است، خواهش می‌کنیم که در وقت اداری مزاحم وقت دانشگاه نشود.»


گفت‌وگو از اصغر عالمیان


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب