دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 خرداد 1397 - 19:19
گزارش آنا از تجمع دانشجویان مقابل وزارت علوم؛

دانشجوها: تلاش یک ساله‌ ما با تصمیم وزارت علوم بر باد رفت/ساعی: شریعتی‌نیاسر به قولش عمل نکرد

ظهر امروز جمعی از دانشجویان دانشگاه صدا و سیما و داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد در اعتراض به تصمیم حذف برخی کدرشته‌های این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد مقابل وزارت علوم تجمع کردند.
کد خبر : 286535

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری آنا پس از انتشار رتبه داوطلبان کنکور کارشناسی‌ارشد، دانشجوها در انتظار اعلام ظرفیتِ کُد‌ رشته‌های دانشگاهی بودند که رشته‌هایی انگشت شمار ظرفیت دوره‌های روزانه و شبانه را اضافه کردند و دانشگاهی مانند تربیت مدرس کد رشته‌های شبانه را از فهرست منتخب خود خارج کرد. در این میان اتفاقی که از همه برخی دانشجوها و اساتید را شوکه کرد، حذف ناگهانی رشته‌های مدیریت رسانه، ارتباطات و برق «دانشگاه صدا و سیما» بود. تصمیمی که اعتراضات دانشجویانی که یک سال برای رسیدن به صندلی‌های این دانشگاه تلاش کرده بودند را در پی داشت.



دانشجوها: چرا ما باید هزینه دعوای وزارت علوم و صدا و سیما را بدهیم؟


دانشجویان معترض به حذف رشته‌های دانشگاه صدا و سیما آخرین تلاش‌های خود را در گرمترین ساعت 22 خرداد ماه، مقابلِ «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» با در دست داشتن دست‌نوشته‌ها و پلاکاردهایی که روی آن‌ها حک شده بود:«یک‌سال تلاش و برنامه‌ریزی یک شبِ هوا می‌شود»، «امضا و دستوردکترغلامی برای معاونش چه ارزشی دارد»، «مهاجرت نخبگان و فرارِمغزها به دلیل تصمیم‌های یک شبِ شماست» ادامه دادند اما آیا این دانشجویان حق داشتند به موضوع حذف رشته‌های مورد علاقه‌شان از فهرست رشته‌های دانشگاه صدا و سیما اعتراض کنند؟ و دلیل‌شان برای این تَجمع چه بود؟


محمد داوطلبی که در زیر گروه مدیریت رسانه، رتبه 19 را آورد بود گفت: «بنده داوطلب رشته مدیریت رسانه بوده‌ام، سال قبل هم برای کنکور تلاش کردم ولی رتبه‌ام 123 شد اما در کنکور97، رتبه به نسبت خوبی آوردم و 19 شدم. و برای من بعنوان دانشجویی که در دوره کارشناسی مهندسی خوانده‌ام، سخت بود که بتوانم با درس‌های مدیریت وارتباطات کنار بیایم و وقتی با سری دوم دفترچه انتخاب رشته مواجه شدم، لحظه‌ای شوک آور و تنش‌زا بود که تمام تلاش‌ام بَرباد رفته».


اما اعتراض شما چیست؟ محمد:«اعتراض ما این است که چرا یک مرتبه این رشته‌ها حذف شده است، اگر دلیل منطقی‌ای هم برای حذف رشته وجود دارد چرا پس از اعلام رتبه‌ها این‌کار را می‌کنند؟ اگر وزارت علوم و دانشکده صدا و سیما با یکدیگرمشکل دارند چرا ما دانشجوها یاید عواقب این تصمیم را بپذیریم؟! آن‌هم در حالی که دانشگاه‌های دیگر ظرفیت پذیرش دانشجو دررشته‌های مدیریتِ رسانه را افزایش ندادند».



هادی دانشجوی سال آخرِ ارشد دانشگاه صدا و سیما، گرچه دغدغه پذیرش دردانشگاه را نداشت اما نگرانی‌اش ضربه زدن به رسانه‌ و آینده تحصیل کرده‌هایی بود که می‌خواستند به فضای رسانه‌ای کشورشان کمک کنند. او گفت:«این دانشگاه(صدا و سیما) هویتی دارد، این هویت برای پیشرفت است، وقتی دانشکده هم دانشگاه شد می‌خواست پیشرفت کند اما دانشگاه شدنش دارد به ضررش تمام می‌شود. فکر می‌کنم با این روندی که در پیش گرفته‌اند کلا می‌خواهند دانشگاه‌ها را تعطیل کنند و دانشجوهایی هم که با ورود به این دانشکده درانتظار به دست‌ آوردن موقعیت شغلی و حرفه‌ای بهتری هستند، در وضعیتی معلق به سر می‌برند. واقعا اگر دانشکده صدا و سیما نیروهای خلاق خود پرورش ندهد علاوه بر اینکه ما نمی‌توانیم در جای بهتری کار کنیم بزرگترین سازمان رسانه‌ای کشور هم لطمه‌ای بیش از این می‌خورد». هادی اشاره‌ای هم به این موضوع کرد که: اگر چه دانشجویان صدا و سیما افرادی با مهارت هستند، و نیروهای حرفه‌ای تربیت می‌کنند دلیل نمی‌شود که علم‌شان را کمتر از دانشجوهایی بدانیم که در دانشگاه‌‌هایی چون تهران و علامه درس می‌خوانند. بسیاری از رتبه‌های برتر کنکورِ دکتری امسال و سال‌های گذشته از این دانشکده بودند». ناگفته نماند که هادی رتبه 8 کنکور دکتری و هم اتاقی‌اش هم رتبه 1 کنکور دکتری رشته ارتباطات شده بودند و به این موضوع به عنوان دلیلی محکم برای اثبات سطح بالای آموزش دانشگاه صدا و‌ سیما در کنار مهارت آموزی‌اش اشاره می‌کردند.



ساعی: وزارت علوم بهمن جویای ظرفیت دانشگاه صدا و سیما بود
علت حذف رشته‌های دانشگاه صدا و سیما از دفترچه انتخاب رشته را از محمد حسین ساعی، رئیس دانشکده ارتباطات این دانشگاه، که در این اعتراض همراه دانشجویان بود پرسیدیم. او در پاسخ گفت:«هفته گذشته اقای شریعتی نیاسر(معاون آموزشی وزارت علوم) درمصاحبه با مهر گفتند همه رشته‌ها بر می‌گردد اما اینطور نشد. الان من حدود 10 دقیقه‌ای توانستم با قائم مقام محترم وزیر علوم صحبت کردم و پاسخ دادند اگر سازمان صدا و سیما نامه‌ای به وزیر با شرایط متعهد بودن استخدام همه دانش آموختگان صدا و سیما در سازمان صدا و سیما بزند این رشته‌ها برمی‌گردند. من با دفتر رئیس سازمان تماس گرفتم و امیدواریم که نامه به دستمان برسد و تا یکی دو ساعت دیگر نامه مربوطه را به مسئولان وزارت علوم تحویل بدهیم و حداقل تلاش خودمان را کرده باشیم. اگر تغییرات انجام شود دانشجویان بتوانند شانس انتخاب کد رشته‌های حذف شده را داشته دارند.»



ساعی درباره دلیل مخالفت وزارت علوم با پذیرش دانشجو در این دانشگاه هم گفت: «علت این موضوع را باید از وزارت علوم بپرسید. آنها می‌گویند این کار خلاف قانون است در حالی که دانشگاه صدا و سیما، قبل از انقلاب دوره کارشناسی ارشد داشته و اولین دانشگاهی که در رشته مدیریت رسانه دانشجو گرفت هم دانشگاه صدا و سیما بوده است. وزارت علوم بهمن‌ماه ظرفیتِ تعداد پذیرش دانشجو را از ما خواسته بود و هیچ وقت به ما نگفته بودند که پذیرش دانشجو دردانشگاه صدا و سیما غیرِقانونی است. این خطر وجود دارد که به همین سادگی که رشته‌های ما را تعطیل کردند بتوانند دانشگاه‌هایی چون: شریف و تهران را هم تعطیل کنند».



وی اضافه کرد: «گرچه دانشگاه صدا و سیما دانشگاهی کوچک است و سالانه بیش از 200، دانشجو نمی‌پذیرد اما بسیار تاثیرگذار است. دانشگاهی 50 سال است که جایگاهش را در نظام آموزشی کشور پیدا کرده است. از طرف دیگر چون دانشجوهای ما با فرآیند مصاحبه پذیرش می‌شوند افرادی با مهارت هستند و اکثر فارغ‌ التحصیلان این دانشگاه به سرعت وارد بازار کار می‌شوند و دانشگاه صدا و سیما تنها دانشگاهی در کشوراست که فارغ التحصیل بیکار ندارد و حتی تعدادی از بچه ها که بیرون از سازمان کار می‌کنند هم در حرفه شان بسیار موفق هستند».



ساعی گریزی هم به دیدار اساتید دانشگاه با رهبر انقلاب زد و گفت: «در دیدار شب گذشته رهبری با اساتید مختلفی درباره این موضوع صحبت کردم؛ تقریبا کسی را ندیدم که دانشگاه صدا و سیما را محق نداند.»



لازم به ذکر است پس از تجمع اعتراضی امروز دانشجویان مقابل وزارت علوم، سازمان سنجش کشور تا روز پنجشنبه 24 خرداد ماه تمدید کرد تا این دانشجویان که در 4 اصلاحیه قبلی به خواسته‌های خود نرسیدند همچنان چشم انتظار اصلاحیه‌های بعدی باشند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب