دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 خرداد 1397 - 11:45
نوبخت در پاسخ به آنا:

خروج سرمایه‌ مردم از بانک‌ها دلیل تلاطم در بازار است/ بررسی وضعیت بانک در جلسه سران قوا

سخنگوی دولت با اشاره به افزایش بی‌رویه قیمت سکه، مسکن و خودرو در بازار گفت: عده‌ای تصمیم به انتقال پول از منابع بانکی به منابع داخل بازار مانند مسکن و‌ سکه می‌گیرند که این انتقال ممکن است این پیامدها را به دنبال داشته باشد.
کد خبر : 286383

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، محمدباقر نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار آنا در خصوص بالا رفتن غیر منطقی و بی رویه قیمت سکه، مسکن و خودرو در بازار و نبود ثبات در این حوزه گفت: حجم زیادی نقدینگی در کشور وجود دارد که می‌تواند در بانک‌ها قرار گیرد تا بانک‌ها هم واسطه شوند برای سرمایه گذاری؛ این آرامش می‌تواند باشد اما به هر دلیلی این نقدینگی و سود نامناسب باعث شده تا آرامش از بازار سکه و غیره سلب شود.


وی افزود: گاهی عده‌ای تصمیم به انتقال پول از منابع بانکی به منابع داخل بازار مانند مسکن و‌ سکه می‌گیرند که این انتقال ممکن است این پیامدها را به دنبال داشته باشد. مهم این است که ما بدانیم منابعی که در بانک‌ها داریم و سودی که می‌دهند متناسب است.


سخنگوی دولت با اشاره به تزریق 12 هزار میلیارد تومان برای جریان سرمایه در کشور از سوی بانک مرکزی گفت: خیلی‌ها سرمایه‌های خود را در موسسات مختلفی سرمایه گذاری کردند؛ وظیفه دستگاه نظارتی است که پیگیری کنند چه اتفاقی در این بنگاه‌ها افتاده است، قطعا با کسانی که افزایش قیمت می‌دهند برخورد جدی خواهد شد.


دولت از مردم دفاع می‌کند


وی گفت: دولت به سازمان تعزیرات حکومتی، بانک مرکزی، و‌نهادهای مربوط ابلاغ کرده‌ است که بررسی و مقابله کنند، دولت قطعا در این خصوص برای دفاع از مردم در برابر این اتفاق‌ها تلاش خواهد کرد.


نوبخت اضافه کرد: هرچند معتقدیم باید آزادی در رقابت بازار باشد و‌ دولت در اقتصاد دخالت نکند و همه چیز در دست مردم باشد اما این بدان معنا نیست که اجازه دهد این اتفاق‌ها رخ دهد، هیچ دولت حتی دولت‌های لیبرال اقتصادی و سرمایه دار هم این کار را نمی‌کند. در حالی که یکی از کشورهای جهان ما را تهدید می‌کند، دولت بنا ندارد کنار بکشد. اعتقاد ما بر این است که طبق اصل ۴۴، اقتصاد را باید بخش خصوصی انجام دهد اما دولت هم باید حضور داشته باشد و از مردم در برابر این بی ثباتی‌ها دفاع کند.


نوبخت در خصوص انتقادات از بانک‌های ربوی هم گفت: یکی از دستورات شورای عالی سه قوه یکی از مباحثش نظام بانکی است.


سخنگوی دولت در خصوص کاهش سود بانکی توضیح داد: ما از سویی به بانک‌ها اعلام می‌کنیم سود را پایین بیا‌ورید که سود تسهیلات پایین بیاید، اگر این اتفاق می‌افتد برخی تحلیل می‌کنند یکی از دلایل نوسان بازار ارز همین پایین آمدن نرخ سود بانکی است، این پارادوکس وجود دارد.


وی گفت: دولت چندبن برنامه برای این امر داشته است؛ ما برای افزایش سرمایه دولت نزد دولت اقدام کردیم، که ۱۳ هزار میلیارد تومان بدهی دولت را تسویه کرده‌ایم، و ۳۹ میلیارد تومان هم به سرمایه دولت اضافه کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته