دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 خرداد 1397 - 10:50
سخنگوی دولت خبر داد؛

پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان، افزایش حقوق و یارانه‌ها تا آخر هفته

نوبخت گفت: دولت برای عید فطر، تعهدات خود را جامعه عمل می‌پوشاند و قبل از عید همه حقوق شاغلان و بازنشستگان عزیز را و همچنین یارانه‌ها را پرداخت می‌کنیم.
کد خبر : 286341

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری این هفته خود ضمن تبریک عید فطر گفت: دولت برای این عیدی، تعهدات خود را جامعه عمل می‌پوشاند و قبل از عید همه حقوق شاغلین و بازنشستگان عزیز را و همچنین یارانه ها را پرداخت کنیم، ولو اینکه رقم سنگینی است اما تاکید اقای رئیس جمهور بر پرداخت همه حقوق به اضافه درصد افزایش برای شاغلین و بازنشستگان تا پنجشنبه است.


وی افزود: برای بازنشستگان افزایش متوسط 10 درصد انجام شده است، و مبلغ اضافه سه ماه تا خرداد را در کنار حقوق دریافت می‌کنند، علاوه بر آن اقدام دیگری برای آنها انجام شده است، ما خود را موظف کردیم برای جبران فاصله بازنشتگان قبل از تصویب اصلاح قانون کشوری افزایش سنوات و هم‌سان سازی و بعد از آن اقدام‌ کنیم.


نوبخت ادامه داد: ما غیر از اینکه باید حقوق بازنشستگی را پرداخت کردیم، هر سال یک وعده پاداش بازنشستگی را هم‌پرداخت می‌کردیم،
قول داده بودیم که تا دی ماه گذشته پرداخت کنیم؛ که خوشبختانه ۳۷۰۰ میلیارد تومان بود پرداخت کردیم .


وی افزود: تا الان طبق محاسبات، ۳۴۰۰ میلیارد تومان فقط برای فرهنگیان و ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان برای سایر افراد نیاز است که فرمولی برای پرداخت یکباره این رقم در دست اجرا است.


به گفته نوبخت، دولت تصمیم دارد در نیمه اول سال پاداش بازنشستگی فرهنگیان را پرداخت کند.


سخنگوی دولت گفت: البته در کنار این مبالغ ما پرداخت برای گندم کاران را هم با مبلغ ۵۸۰۰ میلیارد تومان در دست داریم که تلاش می‌کنیم همه این تعهدات را به موقع و برای توسعه طرح‌های عمرانی پرداخت کنیم.


وی اظهار کرد: در دو ماه اول سال توانستیم 28 هزار و 180 میلیارد تومان برای اختصاص طرح‌های عمرانی اختصاص دهیم، طبق گزارش خزانه 3 هزار و 139 میلیارد تومان به صورت نقدی توزیع شد و ۲۱ هزار میلیارد تومان هم به صورت اوراق مالی در حال توزیع است.


سخنگوی دولت در خصپص خرید تضمینی گندم گفت: تا خرداد امسال نیزان گندم خریداری شده ۲ میلیون و ۶۸۵ هرار تن گندم خریداری شده با ارزش سه هزار و 565 میلیارد تومان، که از این میزان ۱۸۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است و ۱۷۶۵ میلیارد تومان باقی مانده است.


وی همچنین در خصوص بازار ارز هم توضیح داد: ما اعلام کردیم هرکسی می‌خواهد واردات کند، بیاید ثبت سفارش کند و ارز با مبلغ ۴۲۰۰ تومان دریافت کند. تا ۲۰ خرداد بر اساس گزارش بانک مرکزی، ۱۰ میلیارد و ۹۵۹ میلیون دلار از محل منابع بانک مرکزی با مبلغ ۴۲۰۰ تومان ارز ، به کالاهایی که ثبت سفارش شده بود اختصاص یافت.


نوبخت اضافه کرد: برای کالاهای اساسی، یک میلیارد و 836 میلیون دلار، برای دارو و تجهیزات پزشکی ۶۴۸ میلیون دلار و به سایر کالاها، شش میلیارد و ۲۸۷ میلیون دلار بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت شد.


جنگ روانی دشمن علیه ایران


سخنگوی دولت در خصوص مشکلات خارجی دولت هم گفت: ما نگرانی از بدخواهان نداریم؛ اما مشکل در جایی است که اینها ترس ایجاد می‌کنند که همه به سمت درب خروج حرکت کنند و نگرانی ما برای آن درب است. البته برخی بدخواهان هم در حال شایعه‌سازی و انتشار این شایعات هستند.


وی تاکید کرد: مشکل اصلی ما این است که دشمن سیاست جنگ روانی را در پیش گرفته است، به آتشی که آنها پرتاب کرده‌اند، دامن نزنیم. شخص ترامپ نماینده همه ملت آمریکا نیست، و قطعا در انتخاب‌های آمریکا، ملت آمریکا خود را مبری خواهند کرد.


نوبخت با تاکید بر اینکه ما هر قدر ارز نیاز باشد، تلاش می‌کنیم تامین کنیم، گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که صادرات مثبت داشته‌ایم؛ این در حالی است که در بدترین شرایط نفت خود را فروخته‌ایم و قطعا از این مقطع عبور خواهیم کرد.


برنامه‌های دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی


وی در خصوص اجرایی شدن ۵۶ طرح و ۲۰۰ پروژه در راستای اقتصاد مقاومتی گفت: ۲۴ بند از سیاست‌ها را در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دسته‌بندی کردیم که به ۱۲ برنامه تفکیک شد که برای آن ۵۶ طرح تعریف شد که شامل ۴ پروژه در هر طرح است. برای هر پروژه مدیر وجود دارد و از محل خزانه تامین اعتبار این ۲۰۰ پروژه را آغاز کردیم، یکی از آنها بحث توسعه شبکه حمل و نقل ریلی است که رهبری هم تاکید کرد. تعریف کردیم که مراکز استان‌ها به این شبکه ریلی متصل شود، مانند همدان و کرمانشاه و اکنون هم به دنبال افتتاح شبکه ریلی در استان آذربایجان غربی هستیم.


وی افزود : یکی دیگر از طرح‌ها مهار آب‌های مرزی است، به طول بیش از هزار متر، که ساماندهی این پروژه کار بررگی است، که سازمان برنامه و‌بودجه به عنوان متولی کار پیگیری می‌کند و گزارشات آن را به رئیس جمهو‌ر اعلام می‌کنیم.


انتقاد از برخورد با صالحی


سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر رفتار با رئیس سازمان انرژی اتمی با اظهار کرد: در خصوص اقدام موهن و غیر قابل توجیه که چند نفر نسبت به شخصیت خدوم این نظام که قطعا یکی از دانشمندان هسته‌ای هستند، از سوی هر جریانی انجام شده باشد، قطعا در اقلیت هستند و مردود است. آنها این حرکت بررگ ملت را در انظار جهانی مخدوش کردند، آن هم در شرایطی که دیدیم رسانه‌های دنیا تلاش کردند حضور گسترده مردم را سانسور کردند ولی این حرکت را پوشش دادند.


وی افزود: این اقدام، حرکت مقدس مردم را مخدوش کرد و به این معنی نیست که حرف آنها حرف ۸۰ میلیون ایرانی باشد، اگر اختلاف سیاسی هم داشته باشیم باید توجه داشته باشیم در بین این ۳۶۵ روز، یک روز را برای وحدت داشته باشیم. چرا که روز قدس نماد وحدت است. این چند نفر جز مخالفان و منتقدان دولت هم نیستند. امیدوارم قوه قضاییه در این خصوص هم اقدام کند.


وی افزود: قرار است همه انتظارات قوه مجریه از قوه قضاییه را در جلساتی با خضور سه قوه بیان کنیم.


محکومیت تخریب مساجد اتریش


سخنگوی دولت تخریب مساجد در کشور اتریش را غیر منطقی دانست و گفت: احترام به اعتقادات مذهبی رکن همه اهالی کتاب است که باید محترم شمرده شود، اما نگاه های اعتقادی در دولت های مختلف از غلظت های مختلفی برخوردار است، ما معتقد به آزادی مذاهب هستیم چنانچه در کشور خودمان نیز ترکیبی از مذاهب مختلف وجود دارد و کلیساهای ما در کنار مساجد فعالیت می‌کنند.


نوبخت در پاسخ به سوالی در خصوص اقدام رژیم صهیونیستی برای راه‌اندازی سایتی با زبان فارسی برای ارائه راهکار به مردم ایران برای بحران آب گفت: این اقدام از سوی رژیم کودک‌کش اسرائیل فقط سزاوار لبخند همراه با تمسخر است که می‌خواهند برای مردم ما دلسوزی کنند.


نوبخت در خصوص FATF، اظهار کرد: ما باید دربرابر پول هایی که به صورت نامشروع می‌آید و همچنین پولشویی مقابله کنیم اینکه گفتیم سرک نمی‌کشیم دلیل نمی‌شود نظارت نداشته باشیم، اما در حساب مردم سرک کشیده نمی‌شود.


وی اضافه کرد: در خصوص تصویب برجام هم قطعا اگر تصویب نمی‌شد ما صدها میلیارد تومان ضرر می‌کردیم، مانند میزان فروش نفت خام و میعانات گازی که قبل از برجام کمتر از میزان فرپش ان بعد از برجام بود.


نوبخت تاکید کرد: اگر عده ای بخواهند با زورگویی منافع ملت را به خطر بیاندازند قطعا مقابله می‌کنیم.


سخنگوی دولت با بیان اینکه دشمنان ما در برجام با بدعهدی های خود مانع دستیابی ما به منافع برجام شدند گفت: رهبر محترم کره شمالی با چه کسی می خواهد مذاکره کند؟ آیا این فردی که در هواپیما با یک توییت نشست سران گروه هفت را دچار اخلال می کند قابل اعتماد است؟ ارزش وقت بیشتر از صحبت کردن با شخصی مانند ترامپ است.
نوبخت ادامه داد: این شخص نماینده ملت فهیم آمریکا نیست و مطمئنا ملت آمریکا در انتخاب های آینده خود، او را از ملت خود مبرا خواهد کرد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر صدور احکام سنگین برای برخی از دانشجویانی که در اغتشاشات دی‌ماه بازداشت شده بودند اظهار کرد: موضع دولت در این خصوص مشخص است و بارها گفته شده، اما از آنجایی که اصل تفکیک قوا وجود دارد این موضوع در جلسه سران سه قوه مطرح خواهد شد.
کشورهای امضا کننده برجام معتقد به ماندن در برجام هستند
رئیس سازمان برنامه و بودجه هم‌چنین در خصوص اخذ تضمین در قراردهای خارجی برای ادامه مذاکرات گفت: پنج کشور باقی مانده در برجام اعتقاد به ماندن در برجام دارند. شرط جمهوری اسلامی ایران نیز برخورداری از منافع برجام است. روسای جمهور چین و روسیه به دفعات اعلام کرده اند که به برجام متعهد هستند، فعلا قرار بر این است که با خروج آمریکا از برجام آنها بمانند و منافع را تامین کنند. باید در مدت باقی مانده ببینیم کدام شرکت ها می خواهند بروند و کدام شرکت ها می خواهند بیایند؛ اما در مجموع تامین منافع ما مهم است و مهم نیست که با کدام شرکت باشد.
نوبخت با تاکید بر اینکه سرک نکشیدن در حساب مردم به معنای عدم نظارت بر پول‌های کثیف نیست اظهار کرد: این حرف درستی است که ما هم در جهت شفاف‌سازی و مقابله با پول‌هایی که از راه نامشروع ایجاد می‌شود که در این زمینه قوانین داخلی نیز وجود دارد.
وی افزود: ما طبق اصل 42 قانون اساسی و قانون مبارزه با پولشویی عمل می‌کنیم، سیستم‌های نظارتی ما کنترل‌های لازم را در این باره دارند اما اینکه بخواهیم یارانه بدهیم و به زندگی مردم وارد شویم چنین کاری را انجام نمی‌دهیم.


نوبخت در واکنش به فرصت دوماهه برای بررسی لایحه FATF در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تصویب این لوایح برای دولت بسیار مهم است؛ چراکه در چارچوب قانون اساسی است. ما منابع تروریسم را به هیچ وجه تایید نمی کنیم و در تقابل با منافع تروریسم قرار داریم. ما در این لایحه تصریح کرده ایم که هرکس را خودمان تروریسم بدانیم علیه منافع آن عمل خواهیم کرد، خود رژیم صهونیستی بزرگترین رژیم تروریستی و حامی آن است. ما حق تحفظ را در زمینه تعیین تروریست برای این لوایح محفوظ می دانیم.
نوبخت ادامه داد: با اینکه تفاوت نگاه داریم اما به منتقدان نیز احترام می گذاریم و باید ببینیم که اکثریت مجلس چه چیزی را می خواهد. وجدان عمومی مجلس وجدان آگاه و بیداری است و باید ببینیم که مردم چه چیزی را می خواهند. مردم در انتخابات مجلس با انتخاب ٣٠ نفر از یک لیست نشان دادند که کدام راه را انتخاب کرده‌اند.
اگر برجام نبود میلیاردها دلار ضرر می‌کردیم
وی افزود: اگر برجام نبود حتما روزی بیش از صدها میلیارد تومان ضرر می‌کردیم. در شرایط تحریم میزان صادرات نفت در حداقل خود قرار داشت اما پس از برجام توانستیم نفت بیشتری را به فروش برسانیم، از اول که به دولت آمدیم فروش نفت تنها یک میلیون بشکه در روز بود اما الان بالای دو میلیون و 640 هزار بشکه توانستیم نفت و میعانات گازی به فروش برسانیم که از همین منابع حقوق و مصارف پرداخت می‌شود.
نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد ایجاد محدودیت های ارزی برای مسافران، گفت: واقعیت های کشور را باید درک کنیم. در یک شرایط اضطرار قرار گرفته ایم و در وضعیتی قرار نداریم که بتوانیم هزاران دلار به مسافران خارجی پرداخت کنیم.
وی افزود: نمی‌توانیم جامعه و مردممان را در برابر تهدیدات بدخواهان تنها بگذاریم. در شرایطی مجبوریم با شرمندگی درخواست‌های بعضی اقشار را اجابت نکنیم تا بتوانیم به امور ٨٠ میلیون ایرانی رسیدگی کنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی پیرامون کارت سوخت، گفت: بازگشت کارت سوخت به جایگاه های سوخت به معنا سهمیه بندی سوخت نیست.
وی در خصوص احتمال افزایش قیمت نان، اظهار داشت: قیمت نان از دو مسیر تعیین می شود که یکی مواد اولیه نان یعنی آرد است که قیمت آن تغییری نکرده و دیگری عواملی مانند کارگر و یا سوخت است که البته قیمت سوخت از سال گذشته ثابت مانده است. دولت از اینکه قیمت نان ثابت بماند حمایت می‌کند و پرداخت هایی را نیز انجام می دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته