دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اتحادیه اروپا برای ادامه فعالیت در ایران گام‌های جدید برداشت

اتحادیه اروپا با به‌روزرسانی «قانون انسداد» و «مجوز وام خارجی»، سرمایه گذاری شرکت‌هایش را در ایران حفظ می‌کند.
کد خبر : 286190

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد هدف از اقدامات جدید ازجمله به‌روزرسانی «قانون انسداد» و «مجوز وام خارجی»، کمک به حفظ منافع شرکت‌های اتحادیه اروپا است و پایبندی این اتحادیه را به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نشان می‌دهد.


تارنمای اروپایی نیویوروپ نوشت: «اتحادیه اروپا به‌دنبال تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای در ماه گذشته، گام هایی را برای حفاظت از فعالیت شرکت‌هایش در ایران برداشته است.»


کمیسیون اروپا نیز اعلام کرد نسخه به‌روز شده «قانون انسداد» و «مجوز وام خارجی» بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) را تصویب کرده است. این اقدامِ کمیسیون، به‌دنبال نشست غیر رسمی این اتحادیه در صوفیه و بیانیه‌های این کمیسیون در 18 می (28 اردیبهشت) انجام شد.


این کمیسیون 6 ژوئن (16 خرداد) با اعلام به‌روز رسانی قانون انسداد که شرکت‌های اتحادیه اروپا را از رعایت تحریم‌های آمریکا منع می‌کند، عنوان کرد مجوز وام خارجی بانک سرمایه‌گذاری اروپا را همه به‌روز می‌کنند و سازوکاری است که مجوز فعالیت سرمایه‌گذاری را در ایران می‌دهد.


در عین حال این کمیسیون اعلام کرد مفهوم این موضوع الزام بانک سرمایه‌گذاری اروپا در حمایت مالی از طرح‌های اروپایی در ایران نیست و تصمیم‌گیری درباره این سرمایه‌گذاری‌ها برعهده هیات مدیره بانک سرمایه‌گذاری اروپاست.


کمیسیون اروپا همچنین اعلام کرد پارلمان اروپا و شورای اروپا بعد از تصویب به‌روزرسانی این قوانین در 6 ژوئن دو ماه فرصت دارند تا قبل از اجرایی شدن این قوانین مخالفت خود را اعلام کنند. در صورتی که مخالفتی نباشد، به‌روزرسانی ها منتشر می‌شوند و تا ابتدای آگوست (اواسط مرداد) اجرا می‌شوند که این تاریخ با اجرای نخستین بسته وضع دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران هم‌زمان است.


کمیسیون اروپا اعلام کردتا وقتی ایران به تعهدات خود پایبند باشد، کمیسیون اروپا نیز به اجرای کامل و موثر برجام ادامه خواهد داد.


به گزارش آنا، رهبران اتحادیه اروپا 4 ژوئن (14 خرداد) با ارسال نامه‌ای به استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفتند «منافع امنیتی» اقتضا می‌کند شرکت‌های اروپایی از وضع دوباره تحریم‌های آمریکا معاف شوند.


منبع: ایرنا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته