دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 خرداد 1397 - 03:00
عشرت شایق در گفت‌و‌گو با آنا:

تجربه تلخ اعتماد مطلق به آمریکا نباید تکرار شود

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران با بیان اینکه تجربه تلخ اعتماد مطلق به آمریکا نباید تکرار شود گفت: مردم این‌بار مسئولینی که بخواهند بدون گرفتن تضمین، برجام را با اروپا ادامه دهند، نمی‌بخشند.
کد خبر : 286149

عشرت شایق در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا با بیان اینکه طرف مقابل در برجام ظاهرا کشورهای مختلف بودند ولی نقش آفرینی به محور آمریکا بود گفت: آمریکا مثل همیشه با همان روحیه قلدری و استکباری برجام را جلو برد و از همان روز اول مشخص بود که پایبندی ندارد وفقط زمانی را به عنوان سرعت گیر می‌خواهد تا نقشه‌های ننگینش را از طریق امپراطوری رسانه‌ای خود نسبت به تضعیف انقلاب اسلامی و جایگاهش اجرا کند.


وی در ادامه با اشاره به اینکه آمریکا خوی استکباری خود را اثبات کرده افزود: حکومت این کشور در طول سال های مختلف نشان داده که دارای روحیه استکباری است اما با توجه به توصیه نرمش قهرمانانه‌ای که انجام شد و برای اینکه تصور مردم این نباشد که نمی‌خواهیم ارتباط با کشورهای جهان داشته باشیم برجام انجام شد.


این عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران در ادامه با اضافه کردن این نکته که برجام از ابتدا به شکل جاده یک طرفه بود تصریح کرد: در برجام همه چیز یک طرفه بود زیرا که از سمت ما تعهدات بدون کاستی انجام شد اما در طرف مقابل شاهد بودیم که نه تنها هیچ اتفاقی نیفتاد بلکه به نوعی با برگزاری دادگاه‌های صوری جریان ۱۱سپتامبر را پای ایران بسته و بسیاری از پول های بلوکه شده ایران را ندادند.


وی با بیان اینکه برجام دارای رهاوردهای مثبتی بود گفت: یکی از پیامدهای مثبت برجام عبرت تاریخی سنگینی است که از طرفی نظام و تشکیلات حکومتی و ولایت‌فقیه؛ دولتمردان و مذاکره کنندگان را با اطمینان خاطر یاری کردند و میدان را باز گذاشتند تا برجام را عملیاتی کنند. اعتمادی که به مسئولین و مذاکره کنندگان شد خود یک پیامد و پیام بسیار مثبتی بود هر چند که در بعضی قسمت‌ها همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند با وجود اعتمادی که به تیم مذاکره کننده بود متاسفانه از خطوط قرمز رد شدند و در برخی قسمت‌ها هم از خود انفعال نشان دادند البته خوی استکباری آمریکا و سوءاستفاده از این روحیه انفعال هم طبیعتا بی‌اثر نبوده است.


وی در ادامه افزود: مساله بعدی که جزو پیامدهای خوب برجام می‌توانیم قلمداد کنیم این است که ما باید چقدر هزینه می‌کردیم تا اثبات کنیم که هنوز آن خوی استکباری آمریکا در وجودش نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه متاسفانه روز به روز جنایتکارانه‌تر، خطرناک‌تر و تمامیت‌خواه تر می‌شود. با این جریان برجام به افکار عمومی دنیا ثابت کردیم که ما اهل مذاکره، احقاق حق خود واعتماد به دیگر دولت‌ها هستیم اما نتیجه آن این است که این دولت‌های استکباری هستند که قابل اعتماد نیستند و نمی‌شود به آن‌ها اعتماد کرد.


شایق با بیان اینکه در داخل کشور نیز همه به کمک مذاکره‌کنندگان آمدند، گفت: توجه مردم در درون کشور نیز به این بیشتر جلب شد و برای اینکه دولت یاری شود همه آمدند پای جریان برجام و یاری کردند به نوعی که مجلس با 20 دقیقه برجام را مصوب کرد که قطعا بیشتر از این دیگر این دولت را نمی‌شد یاری کرد.


این عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران با اشاره به ضررهای برجام در داخل کشور گفت: یکی از ضررها این بود که با توجه به اینکه ما در آن سال‌ها گفته بودیم که همه چیز را به برجام وصل نکنید اما حتی آب خوردن مردم هم به پای برجام نوشتند و این باعث شد که ما در بحث سرمایه‌گذاری بازار و گردش مالی در حرکت‌های اقتصادی بسیار متضرر شویم زیرا هرکس که می‌خواهد کار اقتصادی کند منتظر است تا ببیند نتیجه برجام چه می‌شود.


وی در ادامه افزود: ما در بحث اقتصادی و رونق اقتصادی اگر کشورهای همجوار خود را در نظر بگیریم خیلی اتفاقات می‌تواند بیفتد اما متاسفانه بعضی از مسئولین ما آمال و آرزو و آرمان‌شهرشان را در غرب می‌بیند. البته امیدواریم روی اعتمادهایی که این بار در مواجهه با اروپا می‌شود تعقل و تامل شود.


وی با بیان اینکه یکی از خسران‌های برجام بی‌ادب شدن مسئولان ما بود گفت: در مسئله برجام رئیس جمهور گفتند شما بلد نیستید با دنیا مذاکره کنید یک مشت آدم بی‌سواد بی‌شناسنامه چه حرفی می‌تواند با دنیا بزند وقتی رئیس جمهور مملکت می‌گوید بی‌شناسنامه این حق‌الناس سنگینی است که آقای روحانی باید پاسخگوی آن باشد.


شایق در ادامه افزود: در جریان برجام مسئولان خیلی راحت به منتقدان گفتند کاسبان تحریم حالا معلوم شد کاسبان تحریم چه کسانی هستند، کسانی که در دوران مذاکرات به کشورهای اروپایی رفتند و قراردادهای سنگین بستند و کاسبی‌های بسیاری کردند که برای کشور هیچ سودی نداشت و فقط کشور را معطل کرده و مردم را به برجام شرطی کردند.


شایق با بیان اینکه تجربه تلخ اعتماد مطلق به آمریکا نباید تکرار شود گفت: اعتماد مجدد در مورد اروپا نباید اتفاق بیفتد در حال حاضر کشورهای اروپایی قراردادهایشان را یکی از پس از دیگری کنسل می‌کنند ولی بعضی از مسئولین ما که نگاه‌ به غرب دارند این بار اروپا را تطهیر می‌کنند. مردم اینبار مسئولینی را بخواهند برجام را متصل کنند به اروپا بدون اینکه تضمین بگیرند را نخواهند بخشید. مقام معظم رهبری هم تضمین‌ها را صریحا اعلام کردند و هر کس از اینجا دیگر تخطی بکند واقعا به ملت جفایی نابخشودنی کرده است.


وی با بیان اینکه اروپایی‌ها به دنبال منافع خود هستند گفت: رقم معادلات اقتصادی ما با اروپا و رقم معادلات اقتصادی اروپا با آمریکا فاصله و معنای بسیاری دارد و این عدد معنادار و فاصله‌دار طبیعی است با توجه به شرایط اقتصادی خود اروپا که اگر بخواهند منافع‌شان را حفظ کنند ترجیح می‌دهند با آمریکا جلو بروند. اصلا بحث قدرت اینجا مطرح نیست بحث منافع است.


این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه قراردادهای بسته شده همگی محرمانه است که این خلاف قانون است گفت: یکی از اشکالات مهمی که در برجام و دیگر قراردادهاست این است که همه در آن نامحرم هستند یعنی طبقه‌بندی را دولت برای خودش ایجاد کرده و مردم و مجلس را که باید مصوب بکند قراردادها را متاسفانه نامحرم دانسته که این برخلاف قانون است.


وی در ادامه افزود: البته بنده اشکالات را به صورت جدی در دولت نمی‌بینم و معتقدم مشکل اصلی مجلس است زیرا اگر وزرا خوب و پاسخگو هستند یعنی مجلسی قوی آن‌ها را انتخاب کرده و بر کار آن‌ها نظارت می‌کند. باید بدانیم که چرخ دنده نظارتی دولت جای دیگری یعنی در مجلس است اگر آن چرخ دنده خوب روغن‌کاری نشود یا وقتی هم که روغن‌کاری می‌شود روغنش به جیب بعضی از نماینده‌های شخصی‌گرا برود نتیجه خوبی نخواهد داشت.


شایق با بیان اینکه مردم باید در انتخاب خود در انتخابات‌ها دقت کنند تصریح کردند: هرچه به سر ما می‌آید از انتخاب خود مردم است لیستی که وارد مجلس شده همان کسانی هستند که وزرا را انتخاب کرده‌اند مثلا در جریان آقای آخوندی دیدیم که هربار ایشان سنگینی تخلفاتش بیشتر و محرزتر می‌شود رای بیشتری گرفت معلوم است که ایشان با این شرایط هیچوقت احساس مسئولیت نمی‌کند.


این عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران همچنین تصریح کرد: مسئولین در بسیاری از مواقع منتقدین را به نوعی کتک زدند و بدترین صفات را به آن‌ها روا داشتند این حرف‌ها را فراموش نمی‌کنیم ولی اگر فعلا مدارا می‌کنیم چون می‌گوییم کشور مهم است ولی اگر پای حرف بیاید مشخص می‌شود که خیلی حرف داریم.


وی با اشاره به پیام‌های تهدید آمیز وزیر خارجه آمریکا گفت: آمریکا همیشه در حال کار کردن روی کشور ماست و اگر زمانی یک میز داشته در حال حاضر ده‌ها میز تخصصی برای ایران دارد.آن‌ها در حال آموزش دادن به نیروی‌های خود در برخی از کشوهای همجوار هستند و می‌دانند که با چه زبانی،کجا و چطور هیجان مردم را بیشتر کنند تا مردمی که بعضا مورد بی‌مهری و بی‌اعتنایی قرار گرفته‌اند و به دنبال مطالبات خود هستند را وارد درگیری و اغتشاشات کنند.


شایق در ادامه افزود: قوه قضائیه باید هوشیار باشد و قاطعانه برخورد کند و مطالبه‌گران را از اغتشاشگران جدا کند وگرنه این‌ها برای کشور هزینه ایجاد می‌کند. مردم نیز باید با هوشیاری مطالبه‌گری کنند و موقع مطالبه‌گری باید به پیش‌قراولان دقت کنند.


وی در پایان گفت: اگر نمایندگان مجلس هرکدام در شهرهای خود با اقشار مختلف که مطالبه‌گری دارند دیدار کنند اتفاقاتی از این دست نخواهد افتاد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته