دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 خرداد 1397 - 15:53

عجیب‌ترین خواص آلبالو و فایده‌های با ارزش آن

استادیار دانشکده طب ایرانی در خصوص فواید مصرف آلبالو توضیجاتی را ارائه کرد.
کد خبر : 285972

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر مجید انوشیروانی گفت: آلبالو در کتاب‌های مفرده شناسی ایران، بنام قراصیای ترش آمده است طبع آن مانند میوه‌هایی از جمله انار، سیب و پرتقال، بسته به این است که چه مزه‌ای داشته و در چه مرحله‌ای از رسیده بودن باشد.


وی افزود: میوه‌ها، غذاهای فراسودمند یا عملگر (functional food) به شمار می‌آیند و علاوه بر سودمندی‌های تغذیه‌ای، اثراتی بر کارکرد اعضا و مزاج بدن نیز دارند بنا به آموزه‌های طب ایرانی، میوه‌ها هرچه رسیده‌تر و شیرین‌تر باشند تاثیر غذایی زیادتری دارند و اثرات گرمی‌بخش بیشتری نیز ایجاد می‌کنند، به این ترتیب میوه‌هایی مانند آلبالو، انار و سیب تا وقتی ترش، سفت و نرسیده باشند تاثیر غذایی کمتری دارند و بیشتر اثرات سردی‌آور و خشکی‌زا بر بدن انسان ایجاد می‌کنند.


انوشیروانی همچنین بیان کرد: این میوه‌ها هنگامی که شیرین، نرم و رسیده شوند تاثیر غذایی بیشتری خواهند داشت و اثرات گرمی‌بخش و تری‌آور معتدل پدید می‌آورند بدین ترتیب آلبالوی ترش نیم‌رس، سرد و خشک است، ولی آلبالوی شیرین رسیده مایل به گرمی و تری معتدل است.


وی اظهار کرد: البته آلبالو یا سیب هر چه شیرین شوند باز شیرینی آنها به حدی نمی‌رسد که با خرما یا عسل قابل مقایسه باشند و بنابراین میزان گرمی آنها باندازه خرما یا عسل نخواهد بود.


این عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی با بیان اینکه آلبالوی شیرین و سیب شیرین در افراد گرم مزاج زیان آور نیست، تصریح کرد: آلبالو به خصوص اگر مایل به ترشی باشد در تسکین تشنگی موثر است و برای مقابله با گرمازدگی و رفع علائم آن کارآمد است و برای این منظور می‌توان آن را به‌صورت خام یا به صورت شربت کم شیرین مصرف کرد.


استادیار دانشکده طب ایرانی شربت ترکیبی آلبالو و سکنجبین را برای کاهش تشنگی و کاهش علائم گرمازدگی موثر دانست و بیان کرد: آلبالوی ترش و شیرین در رفع دل‌آشوبه، تهوع و تلخی دهان ناشی از برگشت صفرا به معده نیز بسیار سودمند است.


انوشیروانی در ادامه افزود: دمنوش آلبالوی خشک یا آلبالوی تازه، نوشیدنی دلپذیر و سودمندی است که می‌توان آن را گاهی بجای چای معمولی نوشید و بخصوص در افرادی که فشار خون بالا دارند، سودمند است.


وی افزود: اخیرا محققان دانشگاه نورث آمبریا در انگلستان در مطالعه‌ای مشاهده کرده‌اند که افرادی که ۶۰ سی‌سی آب آلبالوی نسبتا ترش رقیق‌شده با کمی آب بنوشند پس از ۳ ساعت فشار خونشان ۷ درصد کاهش می‌یابد و همین میزان کاهش فشار خون برای کم شدن خطر سکته تا ۳۸ درصد، یا بیماری قلبی تا ۲۳ درصد کافی است.


استادیار دانشکده طب ایرانی با اشاره به اینکه اثر ضد فشار خون آب آلبالوی ترش احتمالا مربوط به اسیدهای فنولیک در این میوه است، تصریح کرد: آلبالو در شرایط تشنگی و غلبه حرارت و پرفشاری خون توصیه می شود.


انوشیروانی همچنین بیان کرد: غذاهایی مانند آلبالو پلو و خورش آلبالو نیز در گذشته در سفره ایرانی رایج بوده‌اند و اکنون نیز می‌توانیم سفره‌های خود را با این خوراک‌های سودمند و خوشمزه بیاراییم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته