دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 خرداد 1397 - 01:14
فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری مطرح کرد؛

افزایش خطر مسمومیت غذایی با گرم شدن هوا

یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری بیان کرد: با گرم شدن هوا و آغاز سفرهای تابستانی به افراد توصیه می‌شود از مصرف مواد غذایی که نسبت به سلامت منبع آن تردید دارند پرهیز کنند.
کد خبر : 285966

دکتر مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با بیان اینکه با گرم شدن هوا احتمال بروز مسمومیت غذایی افزایش می‌یابد، گفت: با گرم شدن فصل گرما و آغاز سفر‌ها با افراد توصیه می‌شود مواد غذایی و آشامیدنی سالم را مورد استفاده قرار دهند و از مصرف موادی که نسبت به منبع اصلی آن تردید دارند به شدت خودداری کنند.


وی با تاکید براینکه افراد باید در فصل گرما برای رفع تشنگی فقط از آب لوله کشی و معدنی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: مصرف آب چاه و آب‌های ناسالم احتمال بروز مسمومیت غذایی را افزایش می‌دهد.


این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: اگر افراد برای رفع تشنگی فقط به آب چاه دسترسی داشتند باید حتما قبل از مصرف آن را بجوشانند و سپس مورد استفاده قرار دهند.


مردانی با بیان اینکه به افراد توصیه می‌شود هنگامی که دمای هوا افزایش می‌یابد هنگام سفر مواد غذایی فساد‌پذیر را با خود به همراه نداشته باشند، بیان کرد: غذاهایی از جمله اولویه، نان خامه‌ای، کره و ... فساد‌پذیر هستند و نباید برای مدتی خارج از یخچال نگه‌داری شوند به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود هنگام سفر مواد غذایی سالم را مورد استفاده قرار دهند.


این فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری افزود: هم‌چنین افراد باید به خاطر داشته باشند در صورت مصرف مواد غذایی تن حتما قبل از مصرف باید آن را به خوبی و به مدت 20 دقیقه بجوشانند.


مردانی با توجه به علائم مسمومیت غذایی، تصریح کرد: مسمومیت غذایی موجب بروز علائمی از جمله تهوع، اسهال، استفراغ و درد شکم می‌شود که در این موارد به افراد توصیه می‌شود برای جبران آب از دست رفته بدن مایعات به مقدار فراوان بنوشند.


وی افزود: اگر علائم مسمومیت شدت یافت و یا به مدت طولانی تداوم پیدا کرد فرد برای بررسی دقیق‌تر و درمان به بیمارستان مراجعه کند.


این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید براینکه بروز مسمومیت غذایی به دستگاه گوارش آسیب وارد می‌کند، گفت: روده و معده بیشترین آسیب را می‌بیند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته