دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 خرداد 1397 - 12:15
در گزارش آنا بخوانید؛

توافق سخت بر روی یک لایحه/CFT مسکوت ماند

مجلس امروز در جریان بررسی دو لایحه پر ماجرای دولت، یکی را تصویب و یکی را مسکوت گذاشت.
کد خبر : 285903

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا جلسه علنی امروز (یکشنبه 20 خرداد) مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی پیوستن ایران به لوایح «الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو)» و «الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT)» برگزار شد.


علی لاریجانی که ریاست صحن علنی را بر عهده داشت در سخنان پیش از دستور خود با اشاره به دوره گردی نخست وزیر پلید رژیم صهیونیستی در اروپا برای همراه کردن کشورهای اروپایی با آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای گفت: به نظر می رسد با ضربه خوردن تروریست ها در عراق و سوریه، این رژیم ماجراجو به دنبال ایجاد بحران دیگری در منطقه است تا بر مشکلات داخلی و خارجی رژیم سرپوش بگذارد.


لاریجانی اضافه کرد: مسئولان جمهوری اسلامی منتظر وعده های بی زمان اروپا نمی‌مانند و زمان مذاکرات در حال اتمام است از این رو اگر اروپا این توانمندی را در خود می بیند که توافق هسته ای را حفظ کند باید تصمیم خود را صریح تر و سریع تر اعلام کند در غیر این صورت جمهوری اسلامی گام های بعدی چه در زمینه هسته ای و چه مسائل دیگر را بر می دارد.



رئیس قوه مقننه خطاب به دولت اظهارداشت: دولت هرچه سریع‌تر طراحی مدل بودجه‌ای متناسب با شرایط پیش رو را تدبیر کند. به نحوی که نیازهای اصلی کشور تأمین شود، گرچه در این زمینه شورای هماهنگی اقتصادی باید گام های سریع تری بردارد اما لازم است کمیسیون برنامه و بودجه در نشست هایی با سازمان برنامه و بودجه سیمای روشنی از نحوه فعالیت دولت در شرایط جدید حاصل و اگر نیاز به تغییراتی در قانون بودجه است، تدارک ببیند.


رئیس مجلس با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: به نظر می رسد ترامپ واقعیات صحنه سیاسی را با حالت دفعی روانی شعف انگیز تصنعی خلط کرده که چندان محل توجه ما نیست و مانعی ندارد که در این خوش خیالی بماند. مسأله این است که در همین حال که از تحریم های سنگین علیه ایران حرف می زنند، مدعی ضرورت نوعی گفتگوی جدید برای حل مسائل شده است. این سخنان آنقدر ناشیانه بیان می‌شود که به نظر می رسد ترامپ قلمرو سیاست را با چانه زنی های میدان تره بار عوضی گرفته است. وقتی وی توافق هسته ای را که بعد از چند سال مذاکره حاصل شده بدون توجه به تعهدات اخلاقی و حرفه ای به راحتی زیر پا می گذارد، چه توقعی دارد که در مقابل این ژاژخواهی ها کسی به او توجه کند.



پیوستن به کنوانسیون CFT ما را به بن بست می‌رساند


صحن علنی مجلس پس از سخنان لاریجانی وارد بررسی لوایح شد. در ابتدا نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ارائه گزارش کمیسیون متبوعش درباره لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم در مخالفت با آن با بیان اینکه هدف از دیپلماسی در عضویت در کنوانسیون ها ابید تأمین منافع مالی باشد، گفت: ایران در توافقنامه برجام نشان داد اهل منطق، گفت وگو و پایبندی به تعهد است و بالعکس آمریکایی ها نشان دادند غیرمنطقی بوده و براساس منافعشان رفتار می کنند.


این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه موضوعاتی نظیر حق تحفظ، بیانیه تفسیری و غیره از لحاظ حقوقی بلااثر است، تصریح کرد: به عبارتی اگر یکی از اعضا نسبت به حق تحفظ در نظر گرفته شده اعتراض کند آن حق تحفظ در مورد مراودات به آن کشور مورد قبول نیست. بیانیه تفسیری نیز به هیچ وجه قابل اعمال در حقوق بین الملل نیست؛ حدود 60 کشور با حق تحفظ عضو کنوانسیون شدند اما نتوانستند از آن حق استفاده کنند به عنوان مثال مصر برای استفاده از حق تحفظ در نظر گرفته شده با مخالفت هلند مواجه شد.


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عضویت در کنوانسیون مذکور الزاماتی را در چارچوب تعیین شده توسط دشمنان برایمان رقم می‌زند به عنوان مثال اختیارات نظام پولی و مالی را با پیوستن به این کنوانسیون محدود می کنیم لذا آن وقت نمی توانیم با تحریم ها مقابله کنیم.


نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هم اکنون قانون داماتو، برجام، کاتسا و غیره در حال اجرا شدن است، افزود: بنابراین پیوستن به FATF تاثیری بر رفع تحریم ها ندارد و در واقع خودتحریمی انجام می دهیم.


این نماینده مردم در مجلس گفت: اطلاعات کامل کشور مطابق با بلایی که در سوئیفت سرمان آمد در اختیار غربی ها قرار می گیرد؛ در واقع نهادها، ارگان‌های کشور به دو بخش تقسیم می‌شود که براین اساس نهادهایی که تحریم نشده‌اند نمی‌توانند با نهادهای تحریم شده همکاری داشته باشند. باید بدانیم کنوانسیون مذکور ما را به بن بست می‌رساند.


نقوی حسینی خاطرنشان کرد: باید یادآور شد وزارت خزانه داری آمریکا جزو چارت سازمانی FATF است.



در جریان سخنرانی نقوی حسینی تعدادی از نمایندگان ۱۱ طومار را که مردم شهرستان ها در اعتراض به این لایحه امضا کرده بودند را کف مجلس و جایگاه هیات رئیسه و روی مانیتور پهن کرده و به نمایش گذاشتند. سید حسین نقوی حسینی گفت: این طومارها ۵۰ هزار امضا دارد. اما لاریجانی در اعتراض به نمایندگانی که این طومارها را به نمایش گذاشتند، اعلام کرد: این کار خلاف آیین نامه است، جمع کنید! و یکی از طومارها را که در کنارش به سمت پایین در جایگاه هیات رئیسه پهن شده بود را بالا کشید و به زمین پرت کرد.



غلط کرده‌اند کسانی که بخواهند «حاج قاسم» را به آمریکا تحویل دهند


بعد از سخنرانی نقوی حسینی مصطفی کواکبیان به عنوان موافق با الحاق به CFT پشت تریبون قرار گرفت و گفت: آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم گفت که تصویب این لایحه به معنی مقابله با آمریکاست؛ آیا کسی دلسوزتر و امنیتی تر از آقای شمخانی سراغ داریم؟ از دیروز ده ها پیامک برای ما آمده است که برخی ها می گویند تصویب این لایحه به معنی خیانت به شهداست؛ آیا شهدا از این ناراحت نخواهند شد که آمریکا چوب لای چرخ نظام بانکی ما بگذارد؟


این نماینده مجلس تصریح کرد: چه کسی گفته است که اگر ما این کنوانسیون را تصویب کنیم، باید امثال سردار سلیمانی را تحویل آمریکا بدهیم؟ غلط کرده اند کسانی که بخواهند چنین کاری انجام دهند.



کواکبیان با اشاره به اصلاحات صورت گرفته در این لایحه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهارداشت: ما با تعیین ۷ یا ۸ حق شرط قرار است به این کنوانسیون بپیوندیم؛ کشور ما امروز دچار مشکلات عدیده ای است، مگر می توانیم برای الحاق به هر کنوانسیون بین المللی بگوییم که این استعماری است؟ اگر این طور باشد فاتحه سازمان ملل خوانده است.



نباید تحریم‌های جدیدی را برای خودمان بخریم


عباس عراقچی هم که به عنوان نماینده دولت در صحن علنی مجلس حضور یافته طی سخنانی بیان داشت: امروز ما با دو تهدید بین‌المللی مواجهیم. نخستین تهدید تروریسم بین‌الملل است که از نظر سازمان ملل فقط چهار گروه شامل داعش، القاعده، طالبان و النصره به عنوان تروریست بین‌المللی شناخته می‌شود. باید با این نوع تروریسم مبارزه کنیم، کما اینکه در سوریه برای این قضیه خون داده‌ایم، اما با توجه به شبکه‌های بین‌المللی حامی این گروه‌های تروریستی، بدون پیوستن به برخی کنوانسیون‌ها، امکان مقابله وجود ندارد.


معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در داخل کشور نیز نظام بانکی ما حفره‌هایی دارد که منجر به تأمین مالی تروریسم می‌شود. بسیاری از کشورها از جمله روسیه، عراق و سوریه نیز به این کنوانسیون پیوسته‌اند تا در قالب یک ائتلاف بین‌المللی با تروریسم مبارزه کنند.


وی به دومین تهدید پیش‌روی جمهوری اسلامی یعنی تروریستی خواندن گروه‌های مقاومت اشاره کرد و گفت: دو سال است که در رابطه با این نوع تهدید و در خصوص این لایحه در شورای عالی امنیت ملی، وزارت اطلاعات، وزارت خارجه و اطلاعات سپاه، بحث کارشناسی شده و نهایتاً شورای عالی امنیت ملی گواهی داده است که با حق شرط‌هایی که ما داریم، مشکلی ایجاد نخواهد شد و تمام سوءاستفاده‌های امنیتی پوشش داده خواهد شد.


معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: از ترس اینکه ممکن است در آینده گروه‌هایی مانند حزب‌الله را وارد تعریف تروریستی کنند، از الان فشارهای غیرضروری برای خودمان نپذیریم. در این کنوانسیون راه خروج هم پیش‌بینی شده و هیچ کشوری نمی‌تواند حق حاکمیتی جمهوری اسلامی را زیر سؤال ببرد.


عراقچی عنوان کرد: با بازگشت تحریم‌های آمریکا، نباید تحریم‌های جدیدی را برای خودمان بخریم. در این شرایط خطیر، منافع ملی کشور در جهت پیوستن به این کنوانسیون است.



جمع آوری امضا برای تعویق افتادن لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم


جلسه علنی مجلس در حالی به کار خود ادامه می‌داد که برخی نمایندگان برای جمع آوری امضا مبنی بر به تعویق افتادن بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم به مدت دو ماه تلاش می‌کردند.


فرصت دوماهه برای تعیین تکلیف دولت با اروپا


غلامرضا تاجگردون به نمایندگی از درخواست کنندگان مسکوت ماندن دو ماهه لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم گفت: این پیشنهاد فرصتی را در اختیار دولت قرار می دهد به اروپا اعلام کند، باید تضمین های لازم را برای اجرای برجام ارائه دهد.


نماینده مردم گچساران ادامه داد: دولت دو ماه مهلت خواهد داشت تا مذاکره با اروپا را به نتیجه برساند.



ضرب الاجل نهادهای بین المللی برای تصویب CFT


در ادامه، علی نجفی خوشرودی نماینده بابل در مخالفت با این درخواست گفت: ضرب الاجلی تا ۲۴ خردادماه برای تصویب این لایحه از سوی نهادهای بین المللی گذاشته شده است. بنابراین تعویق دو ماهه آن در اختیار ما نیست. عضویت ما در این کنوانسیون جلوی ضرر قطعی را خواهد گرفت و منفعت محتمل را نیز تضمین می کند. در بخش های مختلف این کنوانسیون، سازوکارهایی پیش بینی شده است که اگر این کنوانسیون موجب از بین رفتن امنیت جمهوری اسلامی شود، بتواند از آن خارج شود.


وی با اشاره به تصویب این لایحه در کمیسیون امنیت ملی گفت: در مصوبه کمیسیون امنیت ملی هم حق الشرط و هم حق ارائه اعلامیه به تصویب رسید. بند ۲۷ این کنوانسیون نیز راهکارهای خروج از آن را اعلام کرده است. فضای بین المللی و منطقه ای شرایط مستعدی برای دشمنی علیه جمهوری اسلامی به وجود آورده است. تصمیم امروز بهانه و خوراک خوبی را به آمریکا، عربستان و اسرائیل می دهد. پس از خروج آمریکا از برجام شکافی میان اروپا و آمریکا ایجاد شد اما عدم تصویب این لایحه می تواند مواضع اروپا و آمریکا را نزدیک کند.



دولت مخالفتی با مسکوت ماندن لایحه ندارد


علی لاریجانی هم در واکنش به تذکر ادیابی مبنی بر اینکه دولت نیز باید با درخواست تعویق دوماه این لایحه موافقت کند، گفت: دولت اعلام کرده است مخالفتی با مسکوت ماندن این لایحه ندارد.


پس از موافقت نمایندگان با مسکوت ماندن لایحه، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قبلاً آقای بروجردی گفتند ملاحظات دیگری نیز در مورد این لایحه وجود دارد، مجلس با کمک دولت بحث های امنیتی و ملاحظات لازم را در نظر بگیرد و لایحه کاملی را به صحن علنی ارائه کند.


در نهایت پس از کش و قوس فراوان میان موافقان و مخالفان الحاق ایران به CFT، وکلای ملت با ۱۳۸ رأی موافق، ۱۰۳ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۳ نماینده حاضر در مجلس، با مسکوت ماندن لایحه موافقت کردند.



گزارش تصویری کامل از جلسه امروز مجلس را اینجا مشاهده کنید.


انتهای پیام/

برچسب ها: پالرمو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته