انتقاد وزیر علوم از دانشگاههای وابسته به دستگاهها در جذب دانشجو
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر منصور غلامی در نشست "گفتوگوهای راهبردی" در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت مرحوم حجت الاسلام دکتر احمد احمدی به جامعه دانشگاهی و نیز حوزههای علمیه کشور، در خصوص عملکرد این مرکز اظهار کرد: یافتههای این مرکز و بحث هایی که در آن صورت می گیرد باید برای مسئولان اجرایی کشور به صورت یک الگو و راهبرد مطرح باشد، زیرا مسئولان اجرایی فرصت زیادی برای برنامهریزی و اندیشیدن به همه مسائل را ندارند و روزمرگیهای کاری باعث شده این مسئولان زمان کافی برای انجام یک فکر و ایده جدید نداشته باشند.
وزیر علوم افزود: تشکیل چنین مجموعههای فکری فرصت مغتنمی است هم از منظر کلان ملی و انجام خواسته مقام معظم رهبری و هم به لحاظ اینکه همه بخشهای اجرایی به گروههای فکری با تجربه و توان علمی کافی و مناسب نیاز دارند.
وی در ادامه گفت: اندیشمندان فعال در این مرکز برای تعریف و پیشنهاد الگوهای کاری و اجرایی در حوزه توسعه همهجانبه کشور اندیشهورزی میکنند و در بحث توسعه علمی و نکاتی که در خصوص دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مطرح است، در وزارت علوم قطعا نیاز داریم تا حتما در جریان این پیشنهادها و الگوهای مطرح شده قرار بگیریم و بتوانیم در هر مرحلهای که قابلیت اجرا دارد ولو در پیشبینیهای برنامههای آتی از این پیشنهادات استفاده کنیم.
غلامی گفت: از وقتی که قانون برنامه ششم توسعه ابلاغ شده، در دوسال اخیر در همه بخشهای اجرایی کشور به طور جدی بررسی و مطالعه میشود تا مدلهای اجرایی در خصوص بندهای مختلف این برنامه تعریف شود و در شورای معاونان وزارت علوم نیز بحث تحول در آینده دانشگاههای کشور مورد بررسی قرار گرفته که مقدمهای است برای یک حرکت مستمر و دائمی و هم تاثیرگذار و جدی که ان شاالله با ظرفیتهایی که وجود دارد بتوانیم این کار را به نحو احسن به پیش ببریم.
وی در خصوص جایگاه علمی کشور نیز گفت: ما در دنیای پر شتاب کنونی در زمینههای تحولی نمیتوانیم به مدلی که تا کنون توفیقاتی را نصیب مراکز علمی کشور کرده، بسنده کنیم و قانع باشیم و همان مدل را بخواهیم پیش ببریم؛ قطعا در این زمینه نوآوری و پیشبینیهای جدید و وسیع لازم است که این مهم نیاز به مجموعههای فکری دارد که هم در سطوح ستادی و کلان کشور و هم درسطح صف یعنی دانشگاهها در خصوص ارائه این مدلها باید تلاش شود که انشاالله این مورد هم به حول و قوه الهی به نتیجه خواهد رسید.
غلامی افزود: ما در بخش اجرایی در وزارت علوم مجموعههای فکری و علمی فراوانی داریم و باید تلاش کنیم که از آنها به بهترین نحو استفاده کنیم ولی حتماً به مراکز فکری اینچنینی هم نیاز داریم که انشاالله بتوانیم از آنها نیز بهرهمند شویم.
وزیر علوم با بیان اینکه "مساله مهم، کاربست این مباحث و راهبردها در سطح اجرا است"، گفت: اکنون با واقعیتهایی در سطح اجرا روبرو هستیم که اگر آنها را نادیده بگیریم، همه فعالیتهای بسیار ارزشمند کارگروهها و اندیشکدهها به صورت محسوس در سطوح اجرایی ملموس و محسوس نخواهد بود.
وی افزود: البته ما در مجموعه آموزش عالی کشور اندیشمندان بزرگی داریم که جمع آنان به واقع اتاق فکرهای بسیار تخصصی محسوب میشوند و در بررسی موارد و معضلات به خصوص در گروههای آموزشی دانشگاهها پس ار بحث و بررسی فراوان به نتایج مشترکی در حل مسائل میرسند و راه کار ارائه میکنند.
پژوهشگاههای دستگاههای دولت به دنبال رقابت با دانشگاهها هستند
وزیر علوم با انتقاد از اینکه در سطح جامعه تقاضاهای مستند و مدون حتی از سوی سازمانها و وزارتخانههای متولی برنامهریزی و توسعه برای تولید علم و یا تربیت نیروی انسانی با مهارت مشخص به دانشگاهها ارائه نمیشود، گفت: در سالهای اخیر در دستگاههای اجرایی، دانشگاهها و پژوهشگاههایی ایجاد شده که در ابتدا نظرشان این بود که معضل سازمان یا موسسه یا وزارتخانهشان را مرتفع کنند ولی هماکنون با این چالش روبرو هستیم که اینها در ایجاد مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری با دانشگاههای بزرگ کشور رقابت میکنند.
وی در ادامه گفت: اخیراً شورای عالی اداری کشور مصوبهای داشت که ما در هفته گذشته در اجرای آن با چالش روبرو بودیم و همه این مراکز آموزش عالی مدعی این هستند که باید دانشجو بگیرند و اعضای هیات علمیشان ارتقا یابند در حالی که در وزارتخانهای که به صورت تخصصی به مردم و جامعه سرویس ارائه میدهد، نباید چنین برنامهریزی و تصوری صورت گیرد.
غلامی در ادامه گفت: این مراکز میتوانستند در قالب نیازهای خودشان نیرو تربیت کنند ولی از الگویی پیروی کردند که به طور مثال برخی نهادهای اجرایی دانشگاههایی پرهزینهای دارند و فارغالتحصیلان دکترایی را که تربیت میکنند، جذب و استخدام نمیکنند.
وزیر علوم با بیان اینکه در سال های اخیر روند توجه به دانشگاهها و در خواست انجام امور پژوهشی از این مراکز علمی افزایش یافته است، گفت: به لحاظ مقایسه با گذشته، وضعیت خوبی داریم اما تا رسیدن به نقطه مطلوب، هنوز فاصله داریم و امیدواریم این دریچه که باز شده روز به روز گسترش یابد تا به میزان مطلوب برسد.
وی با تاکید بر انجام بخشی از موارد پژوهشی در بخش غیر دولتی گفت: هر زمان که از استادان و پژوهشگران دانشگاهی به طور جدی کار پژوهشی درخواست شده است، نتیجه کار عالی بوده که نمونه آن همکاری دانشگاهها با صنایع دفاعی است که در این خصوص همه موارد پژوهشی به نتیجه مطلوب رسیدهاند.
ماموریت فراملی، ملی و منطقهای به دانشگاهها
وزیر علوم در خصوص ساماندهی و ماموریت گرا شدن دانشگاه ها گفت: برای دانشگاههای کشور ماموریتهایی از قبیل فراملی، ملی، منطقهای، و محلی تعریف شده است ولی متاسفانه ذهنیتی در مراکز آموزش عالی کشور وجود دارد که همه میخواهند در سطح دانشگاه های بزرگ مطرح شوند و این دانشگاهها را هدف آینده خود قرار میدهند در حالی که در همه جای دنیا موسسات و انستیتوهای کوچکی داریم که حرفهای بزرگی برای گفتن دارند.
وی افزود: اگر ما بتوانیم الگوهای تعیین شده و وظایف دانشگاهها و ماموریتهای آنها را در بحث رفع مسائل و مشکلات منطقهای و محلی در ذهن این مجموعه ها ایجاد کنیم، اتفاقات خوبی در مناطق مختلف کشور روی میدهد.
وزیر علوم با تاکید بر مطرح شدن دانشگاه های برتر کشور در تراز بین المللی گفت: بحث بینالمللی شدن مراکز آموزش عالی کشور یکی از طرح های اقتصاد مقاومتی است که ما باید دانشگاه های مطرح کشور را در سطح تراز بینالمللی حتماً معرفی کنیم و ارتباط بینالمللی و حضور در جامعه علمی جهان را با قوت برقرار کنیم.
انتهای پیام/