دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نگاهی گذرا به روزنامه‌های امروز؛

همگرایی در شانگهای، واگرایی در گروه 7/ خشونت کلامی جرم بی‌مجازات

رسانه‌های مکتوب امروز یکشنبه 20 خرداد به دیدارهای دیپلماتیک روحانی در نشست شانگهای و اخبار جام‌جهانی فوتبال نگاه پر رنگی داشتند.
کد خبر : 285860

گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا- حسن آقایان؛ دیدارهای دیپلماتیک روحانی در نشست شانگهای و اخبار جام‌جهانی فوتبال در کنار گزارش‌هایی جالب از بلوف‌های ترامپ در مورد جنگ و خشونت کلامی جرم بی‌مجازات از خبرهای خواندنی روزنامه‌های امروز بود.


رایزنی روحانی برای بقای برجام در شانگهای


حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز گذشته با روسای جمهوری روسیه، افغانستان و پاکستان در چیندائوی چین درباره مسائل منطقه ای دیدار و گفت وگو کرد. اما در میان دیدارها و رایزنی‌های دیپلماتیک با اعضای شانگهای تصاویر مربوط به دیدار روحانی با ولادیمیر پوتین بیشتر مورد توجه رسانه‌های مکتوب برای استفاده در صفحه نخست قرار گرفت.


روزنامه‌های ابتکار، اطلاعات، اعتماد، ایران، جمهوری اسلامی، جوان، خراسان، قدس، همدلی، دنیای اقتصاد، قانون و مردم سالاری در صفحه نخست خود به دیدار‌های روحانی با اعضا شانگهای پرداخته‌اند.




شیک و مجلسی مثل تیم ملی ایران


با نزدیک شدن به آغاز جام‌جهانی در روسیه تب فوتبال کم‌کم به اوج خود نزدیک و باعث توجه بیشتر رسانه‌ها به این رویداد مهم ورزشی می‌شود. هنوز سه روز تا آغاز رسمی مسابقات باقیمانده اما خبرهای جام‌جهانی در صفحه نخست برخی رسانه‌های مکتوب جای گرفته است. روزنامه‌های سازندگی، آرمان، هفت صبح و همشهری در صفحه نخست شماره امروز خود به حواشی جام جهانی پرداختند. باید منتظر خبرهای بیشتر فوتبالی در روزهای آینده باشیم.




سایه سنگین تنش افروزی ترامپ بر نشست جی 7


همزمان با برگزاری نشست اعضای شانگهای، نشست سران گروه جی 7 در کانادا روز گذشته در حالی به کار خود پایان داد که مسائلی همچون خروج آمریکا از برجام و نیز آغاز جنگ تجاری ایالات متحده علیه متحدان اقتصادی خود یکی از چالش‌های اصلی نشست امسال بود. نشست سران گروه جی 7 هم از دید روزنامه‌های امروز پنهان نماند. روزنامه‌های ابتکار، جمهوری اسلامی، حمایت، جوان، مردم سالاری، جهان صنعت، روزان و ستاره صبح به این موضوع پرداختند.




ایران؛ خشونت کلامی جرم بی‌مجازات


«خشونت کلامی معمولاً استفاده از کلماتی است که احساسات منفی و ناخوشایندی را در فرد مقابل‌مان ایجاد می‌کند و خودانگاره و اعتماد به نفس فرد را هدف قرار می‌دهد. انواع خشونت‌های کلامی ابزاری هستند برای کسانی که قصد دارند دیگران را کنترل کنند یا به هر دلیلی از آنها انتقام بگیرند. گاهی استفاده از این نوع خشونت، آگاهانه است و گاه ناآگاهانه.» این تعریف جملات تعریف سونیا غفاری، پژوهشگر اجتماعی از خشونت کلامی است، که روزنامه ایران با محور قراردادن آن به این موضوع شایع و مغفول مانده در جامعه پرداخته است.


آرمان؛ آخرین اظهارات کلانتری درباره وضعیت دولت و چالش‌های محیط‌‌زیستی کشور


یکی از مهم‌ترین خبرهای امروز روزنامه آرمان مصاحبه تفصیلی با عیسی کلانتری وزیر سابق کشاورزی و رئیس سازمان محیط زیست کشور بود که تبدیل به تیتر نخست این روزنامه هم شد.


در این مصاحبه کلانتری توضیحاتی درباره شرایط دولت دوازدهم در پسابرجام، چشم‌انداز روبروی دولت تدبیر و امید و حامیانش و آخرین وضعیت چالش‌های محیط زیستی کشور ازجمله ریزگردهای خوزستان، احیا دریاچه ارومیه و خشکسالی زاینده رود داده است.



فرهیختگان؛ چرا نباید بلوف ترامپ را باور کرد؟


جنگ می‌شود یا نمی‌شود؟ آمریکا حمله می‌کند یا اسرائیل؟ جنگ مستقیم خواهد بود یا نیابتی؟ عربستان کجای میدان خواهد بود؟ اینها همه سوال‌هایی است که وقتی بحث چالش ایران با غرب به صورت جدی مطرح می‌شود، پای آنها هم به میان می‌آید؛ چالشی که هم بحث جذابی برای گعده‌های عوام‌الناس است، هم فرصت مناسبی برای رسانه‌ها و سیاسیونی که نان‌شان را از ایجاد بحران‌های ساختگی و ایجاد ناامنی در افکار عمومی می‌خورند.


روزنامه فرهیختگان در گزارشی که در صفحه اول خود هم به آن اشاره کرده در گفت‌وگو با کارشناسان دلایل عملیات روانی با موضوع جنگ از طرف ترامپ را بررسی کره‌است.



جوان؛ حاشیه بازی دولتی با تلگرام در وقت اضافه!


ظاهراً دولتی‌ها دست‌‌بردار تلگرام نیستند! از یک طرف انواع فیلترشکن‌ها همچنان در دسترسند و از طرف دیگر خیلی زود مشخص شد که تلگرام طلایی و هاتگرام دو نسخه غیررسمی تلگرام به فعالیت خود همچنان ادامه می‌دهند و کاربران می‌توانند اقدام به نصب آن کنند! جالب این است به‌رغم گمانه‌زنی‌ها برای فیلتر شدن این نسخه‌ها، نه‌تنها اقدامی صورت نگرفته، بلکه اخیراً وزیر اطلاعات عنوان کرده است که تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.


این موضوع را برخی از رسانه‌ها مورد توجه قرار دادند و گزارش‌هایی درباره آن منتشر کردند. روزنامه جوان هم در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته است.


جام‌جم؛ حراج شکارگاه‌های ایران برای غریبه‌ها


دیروز ماجرای شکار دو قوچ توسط اتباع آمریکایی در خراسان جنوبی خبرساز شد. این خبر در کنار اخباری از شکارها و آسیب‌های محیط‌زیستی که گاه و بی‌گاه در فضای مجازی و رسانه‌ها مطرح می‌شود باعث نگرانی علاقمندان به محیط‌زیست شده‌است. این نگرانی‌ها وقتی بیشتر می‌شود که با پیگیر‌های رسانه‌ها در نهایت با مجوزهایی که این شکارچیان از سازمان محیط‌زیست گرفته‌اند مواجه می‌‌شویم. روزنامه جام‌جم در گزارشی به این موضوع پرداخته و آن را در صفحه نخست خود با تیتر یک منتشر کرده است.



برای مطالعه متن کامل مربوط به هر خبر بر روی نام روزنامه کلیک کنید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته