دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 خرداد 1397 - 11:19
غفوری‌فرد در گفت‌وگو با آنا:

برجام از روز اول ناقص‌ به دنیا آمد/ اروپا بر سر دوراهی سخت

یک عضو حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه اروپا به دلایل مختلف به ایران نیاز دارد گفت: خروج اروپا از برجام نشانگر بی اراده بودن آنها در برابر آمریکاست.
کد خبر : 285851

حسن غفوری‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا با بیان اینکه برجام نتیجه کار دست جمعی چند کشور اروپایی به همراه آمریکاست گفت: این مسئله که ۶کشور بزرگ دنیا که پنج تا از آن‌ها حق وتو در سازمان ملل دارند در یک طرف میز بودند و دیپلمات‌های ما طرف دیگر میز درجه بالای ایران را نشان می‌‌دهد.


وی در ادامه افزود: اصل برجام خوب بود و امیدهای بسیاری هم به آن بسته شد ولی از ابتدا معلوم بود که برخی کشورها همچون آمریکا به تعهدات خود عمل نمی‌کنند. در زمان اوباما که قرار بود تحریم‌ها در روز اول نه تعلیق بلکه لغو شوند، علاوه بر اینکه تعلیق نشد حتی تحریم‌های بیشتری اضافه شد بعدا هم که ترامپ گفت ما برجام را پاره می‌کنیم و از آن خارج شد.


این عضو حزب موتلفه با اضافه کردن این نکته که برجام از روز اول همچون موجود ناقص‌‌الخلقه‌ای به دنیا آمد تصریح کرد: با رفتن آمریکا بسیاری از شرایط تغییر کرد. حالا اگر اروپا بماند و تعهدات خود را انجام دهد ایران باز هم می‌تواند ادامه دهد که البته آن هم منوط به حرفی است که مقام معظم رهبری فرمودند که اروپا باید تضمین جدی بدهد که تعهدات خود را کامل انجام دهد اما اگر اروپا هم بخواهد همراه آمریکا باشد عملا برجام فروپاچیده و از بین می‌رود.


غفوری فرد با بیان اینکه اروپا بر سر دوراهی سختی قرار گرفته‌است گفت: از طرفی ابتدا مذاکره با آمریکا بود که آمریکا اروپا را وارد کرد حالا که آمریکا رفته اگر اروپا هم برود عملا نشان می‌دهد که هیچ اراده‌ای از خودش ندارد و اتحادیه اروپا عملا دنباله رو آمریکاست و در حقیقت حیثیت سیاسی اروپا خدشه‌دار خواهد شد.


وی در ادامه گفت: از طرف دیگر اروپا به دلایل مختلف به ایران نیازمند است، ایران منبع مطمئن انرژی است و تنها کشوری است در منطقه که مستقل است و به هیچ عنوان زیربار آمریکا نیست، حالا اگر اروپا این را هم از دست بدهد یک مشکل بزرگ برای تامین انرژی مطمئن و مستقل برای اروپا به وجود خواهد آمد.


غفوری فرد با اشاره به اینکه امنیت سیاسی و نظامی اروپا به ایران بستگی دارد گفت:ایران مطمئن‌ترین و امن‌ترین کشور منطقه است کشورهای منطقه اگر ناامن باشند تاثیر بسیار منفی بر امنیت اروپا خواهد داشت مثلا کشور سوریه که کشور بسیار کوچکی است وقتی نا امن شد عملا اروپا دچار مشکلات فراوانی شد و مهاجرین و پناهجویان مشکلات فراوانی برای اروپا به وجود آوردند بنابر این امنیت ایران که کشور تاثیر گذار منطقه است تاثیر بسیار زیادی بر امنیت اروپا دارد. به این دلایل اروپا باید رضایت ایران را جلب کند البته برخی از شرکت‌های اروپایی نگران تهدیدهای آمریکا هستند به همین دلیل اروپا بر سر دوراهی سختی قرار گرفته که البته من فکر نمی‌کنم اروپا هم بتواند با برجام باقی بماند و دیر یا زود خارج خواهد شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته