دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 تير 1394 - 13:50

پایگاه خبری آمریکایی: دلایل «رند پل» برای مخالفت با توافق هسته‌ای مزخرف است

رند پل، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور با توافق هسته‌ای ایران مخالفت کرده و آن را با بیان دلایلی توافقی وحشتناک خوانده است. دلایلی که به گفته یک پایگاه آمریکایی مزخرف و پست است.
کد خبر : 28563

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پایگاه خبری «آمریکن کانزروتیو» در گزارش خود در این زمینه آورده است: رند پل مخالفت خود با توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد اما وی دلایل وحشتناکی برای این مخالفت خود دارد.


بر اساس این گزارش، قرار بر این بود که بخشی از تحریم‌های ایران در قبال کاهش فعالیت‌های هسته‌ایش لغو شود و ایران بتواند با توافق به دست آمده افکار عمومی این کشور را راضی نگه دارد اما رند پل مدعی شده است که توافقی خوب است که در آن ایران قبل از آن که امتیازی از توافق به دست آورد، تمامی الزامات مورد نظر را انجام دهد. این در حالی است که اگر توافق قرار بود در این مسیر پیش رود، اصلا توافقی به دست نمی‌آمد. علاوه بر این، لغو تحریم‌ها چیزی است که انتظار می‌رود آمریکا و دیگر اعضای 1+5 به عنوان بخشی از این معامله انجام دهند. اگر این دولت‌ها پیشنهاد لغو تحریم‌ها را در آغاز اجرای توافق نمی‌دادند، آنگاه در عمل به تعهدات خود ناکام می‌شدند.


به طور خلاصه باید گفت که در واقع مخالفت پل با توافق به دلیل این است که این توافق شامل مصالحه‌ای است که احتمالا برای دستیابی به تضمین توافق با هدف دستیابی به یک هدف بسیار مهم‌تر ضروری به نظر می‌رسید. هیچ دلیلی وجود ندارد که با نتایج یک مذاکره موفق مخالف شود، این مسئله نشان می‌دهد که پل خواهان تداوم تلاش‌های بیهوده خود برای تسکین دادن تندروهای هم حزبی خودش است.


بخش دوم مخالفت پل حتی از بخش اول هم بدتر است زیرا همواره این قطعیت وجود داشت که باقی ماندن فعالیت‌های هسته‌ای ایران بخشی از هر توافقی خواهد بود. ایران همواره قصد داشت بخشی از ظرفیت‌های هسته‌ای مهم خود را باقی نگه دارد و هرگز قرار نبود در مذاکرات مسئله برچیده شدن کامل برنامه‌های هسته‌ای ایران مطرح شود. در واقع ایجاد این ایراد در توافق مبنی بر محدویت بیشتر بر برنامه هسته‌ای ایران فراتر از زمانی که مذاکرات آغاز شد، به معنای تبدیل یک دشمن خوب به یک دشمن بد است. این یک موضع کاملا غیرمنطقی و غیرعقلانی است و کسی که این الگوی غیرمنطقی را ادامه می‌دهد، یک فرد ستیزه‌جو است.


شانس پیروزی رند پل در انتخابات ریاست جمهوری هرگز بالا نبوده است، اما وی تا حدی این فرصت را داشته که بتواند در سیاست خارجی فعلی حزب متبوع خود تاثیرگذار باشد. او سال گذشته وقت خود را صرف تلاش برای از بین بردن زمینه‌های اختلاف میان خود و رقبای هم‌حزبی خود کرده و مکررا از مواضع افراطی و تندروانه حزب جمهوری‌خواه حمایت کرده است.


او البته تاکنون در این روند موفق به جلب نظر حامی جدیدی نشده است، اما در عین حال وی این مسئله را ثابت کرده که توانایی خوبی در از بین بردن حمایت حامیانی که هم‌اکنون طرفدار وی هستند، دارد.


انتهای پیام/

برچسب ها: وین هسته ای ایران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته