دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 تير 1394 - 12:42

مرمت و ساماندهی خانه باغ تاریخی تیتو در مراحل پایانی

عملیات مرمت و ساماندهی خانه باغ تاریخی تیتو در شهرستان بافق به مراحل پایانی رسید.
کد خبر : 28546

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد، سرپرست معاونت میراث فرهنگی این اداره کل اظهار داشت: «بنای خانه باغ تاریخی تیتو، در شهرستان بافق و در محله علیا (سراستخر) واقع شده است. تاریخچه این بنای تاریخی، به اوایل قرن سیزدهم می‌رسد و بانی آن محمدتقی خان، حاکم یزد بوده است.»


محسن ذاکری نیا افزود: «کلمه تیتو در فرهنگ دهخدا به معنای نوعی مرغ ذکر شده، اما مناسبت نامگذاری این باغ بدین نام مشخص نیست.»


این مقام مسئول در خصوص مشخصات این بنای تاریخی عنوان کرد: «مساحت کل باغ حدود 10 هزار مترمربع تخمین زده می‌شود و ساختمان باغ در وسط باغ احداث شده است. ساختمان مشتمل بر خوان نشین، اطاق سرایدار، تالار، بادگیر، هشتی و سرویس‌ها است. آب قنات یوسف شاهی به طور مستمر در میان باغ جریان دارد. تزیینات خاصی در بنا وجود ندارد و از ویژگی‌های عمده معماری این باغ می‌توان به ستون‌های آجری، گچکاری و کاربندی، پنجره چوبی، سیمگل بدنه، کف سنگریزه ای جلو حیاط و استخر بزرگ رو به روی ساختمان که قنات از آن عبور می کند، اشاره کرد.»


وی در ادامه خاطرنشان ساخت: «عملیات مرمت و ساماندهی خانه باغ تیتو که با اعتباری معادل 339 میلیون ریال در مراحل پایانی است شامل: تراشیدن اندود فرسوده گچ و کاهگل، اجرای هره اطراف باغچه‌ها، اجرای آجرفرش کف، اجرای سیمگل دمگیری دیوارها و سقف به همراه چفت و شمشه‌گیری لازم طبق وضعیت موجود، اجرای شفته آهک، ازاره پای دیوار با آجر نیم فرشی به صورت راسته، اجرای بندکشی و اجرای کاهگل ته کش بدنه‌ها است.»


این اثر تاریخی، فرهنگی در سال 1380 به شماره ثبتی 3750 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته