دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 خرداد 1397 - 12:42
معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت:

مصرف خودسرانه ریتالین عوارض روانی به همراه دارد

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه مصرف ریتالین به بهانه امتحان توجیه علمی ندارد، به ایجاد عوارض جسمانی و روانی ناشی از مصرف این دارو تاکید کرد و گفت: عدم تعادل روحی و روانی و حالات زودگذر عاطفی، از عوارض کوتاه مدت این گونه مواد و داروها است.
کد خبر : 285150

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی اسدی درخصوص مصرف قرص ریتالین هشدار داد و گفت: داروی ریتالین، حتما باید با تشخیص پزشک متخصص تجویز و مصرف شود.


وی با بیان اینکه این دارو معمولا برای بیمارانی که دچار نقص توجه و ADHD هستند تجویز می شود، خاطرنشان کرد: مصرف قرص ریتالین مانند تمام داروها، دارای عوارض است و این عوارض در دانش آموزان و دانشجویان که در ایام امتحانات از دارو استفاده می کنند، شدیدتر است، چراکه ترک و مصرف ریتالین به تناوب، افراد را دچار اعتیاد به مصرف آن می کند.


اسدی با بیان اینکه دانش آموزان و دانشجویان نباید به بهانه امتحان و افزایش هوشیاری به مصرف دارو و موادی از این قبیل، روی بیاورند، تصریح کرد: چنانچه دوز مصرف ریتالین کم و زیاد شود، بر ابعاد جسمانی و روانی فرد آسیب وارد می کند، اینگونه داروها برای درمان اختلالات شدید توجه و تمرکز تجویز می شود، بنابراین دارای ترکیبات قوی است، لذا مصرف و قطع خودسرانه آن به افسردگی و پرخاشگری فرد منجر می شود، بنابراین مصرف ریتالین به بهانه امتحان توجیه علمی ندارد.


معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت بیان کرد: داروی ریتالین دارای عوارض کوتاه مدت و درازمدت است، اختلالات روانی، خلقی، رفتاری و تکانه‌ ای، انجام رفتارهای بی ‌پروا و بی‌ محابا مانند رانندگی‌ های شبانه برخی جوانان در اتوبان ها، بی‌ توجهی به اطرافیان، سرخوشی، عدم تمرکز، پرش افکار، بی‌ خوابی که منجر به خستگی و خماری می ‌شود، همچنین افسردگی پس از اتمام دوره مصرف، افکار پارانوئید و سوء ظن نسبت به دوستان، اطرافیان و خانواده و پرخاشگری فیزیکی از مهمترین عوارض بلند مدت مصرف این مواد است، همچنین عدم تعادل روحی و روانی و حالات زودگذر عاطفی از عوارض کوتاه مدت این گونه مواد و داروها است.


وی درخصوص راهکارهای مطالعه موثر در ایام امتحانات گفت: برخی از دانش آموزان و دانشجویان، در طول ترم، دروس و مطالب امتحانی را مطالعه نمی کنند و در شب امتحان به یکباره با حجم وسیعی از مطالب نخوانده روبرو می شوند که این پروسه اشتباهی است.


اسدی افزود: این افراد باید توجه داشته باشند که روش های مطالعه علمی استفاده کنند و در ابتدا به صورت کلی مطالعه ای داشته باشند، مطالب را دسته بندی کنند و در مرحله بعد نکات کلیدی را مرور کرده و حین مطالعه نیز یادداشت برداری کنند.


وی بر استراحت های چند دقیقه ای و کوتاه مابین مطالعه دروس تاکید کرد و گفت: تغذیه مناسب و دوش آب ولرم می تواند بر شادابی و کسب انرژی فرد برای داشتن تمرکز حین مطالعه تاثیر زیادی داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب