ماجرای حکم جلب مدیرعامل پیامرسان سروش چه بود؟
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، ایمان عیسی زاده، مدیر فنی پیامرسان «سروش» در همایش «تیک سوم» که در پردیس دانشکدههای فنی دانشگاه تهران برگزار شد به سوالات دانشجویان درباره حریم شخصیشان در پیامرسان سروش پاسخ داد.
وی گفت: ما در پیامرسان سروش سعی میکنیم از پروتکلهای معروف امنیتی استفاده کنیم. علاوه بر آن به صورت مداوم، تستهای امنیتی را در پیامرسانمان داریم. هم توسط تیم فنی خودمان در داخل شرکت و هم با تیمهایی که بیرون هستند کار میکنیم و آنها اگر مسئلهای امنیتی پیدا کنند به ما گزارش فنی میدهند و ما برای رفع آن اقدام میکنیم.
عیسی زاده افزود: برخلاف تبلیغات وسیعی که علیه سروش میشود خدا را شکر تابحال هیچ نشت اطلاعاتی و گزارش هک شدن نداشتیم.
وی افزود: همچنین برای حفاظت از محتوای حریم شخصی مردم دیسیپلینهای خاصی داریم. تا حالا یکبار اتفاق افتاده است که از ما دیتای کاربران را خواسته اند؛ پلیس فتای اصفهان اواخر سال گذشته میگفت یک کاربری مطلب مجرمانه منتشر کرده و اطلاعات وی را میخواست تا پیگیری کند. ما گفتیم مطابق آیین نامهای که داریم، مجاز نیستیم اطلاعات بدهیم؛ ضمن این که باید با دستور قضایی بیایید. رفتند و با دستور قضایی آمدند ولی دستورشان کامل نبود. لذا همکاری نکردیم تا این که برای مدیرعامل ما حکم جلب صادر کردند.
مدیر فنی پیامرسان «سروش» در ادامه گفت: ما خیلی با مسئولین مختلف از جمله اعضای شورای عالی فضای مجازی صحبت کردیم. گفتیم که اگر مردم بخواهند به پیامرسان داخلی اعتماد بکنند، در سطح شورا یا قانونگذاری کلان مملکت، باید این تضمین را به مردم بدهند که هیچ وقت دسترسی به دیتای آنها مجاز شمرده نخواهد شد.
وی افزود: واقعیت این است که سرویسی که مورد انتظار دولت یا حاکمیت از امثال ما هست، برخلاف تصورات عمدتا منع سرویس است. یعنی مثلا میگویند فلانی دارد رفتار نامناسبی انجام میدهد، دسترسی وی را قطع کنید. من قطع میکنم ولی این که او چه کسی بود، کجا بود، چه زمانی پیام داد، به چه کسی پیام داد، رفیقش کیست و ... اینها را ما نمیتوانیم انتقال بدهیم.
عیسی زاده گفت: با مصوباتی که در شورای عالی فضای مجازی داشتیم، این مسئله تا بخش زیادی محقق شده است. رئیس قوه قضائیه هم یک ابلاغیه داشت و برای قضات توضیح داد که وقتی میخواهند حکمی صادر بکنند، محدودیتهایشان چیست. فتوای رهبری هم که خیلی بیشتر به ما کمک کرد. فتوای رهبری خطاب به خود ما پیامرسانها بوده که شما حق ندارید اطلاعات شخصی بدهید. همچنین مرکز ملی فضای مجازی که بازوی اجرایی شوراست، در این زمینه به شدت فعال شده است. خود وزارت ارتباطات هم همینطور و میگوید اگر هر نوع دسترسی از هرجایی از شما خواسته شد، به ما ارجاع بدهید که ما اول برویم با تمام قوانین حقوقی بسنجیم.
وی افزود: اعتماد، کل سرمایه یک اپلیکیشن پیامرسانی است. درنتیجه ما هیچ وقت به خاطر یک دسترسی غیرمجاز، اعتماد کل کاربرانمان را از بین نمیبریم، حتی یک دسترسی غیرمجاز باعث میشود کل اعتماد از بین برود. شما دیدید سر فیسبوک با آن همه قدرت تبلیغاتی و رسانه ای گسترده به خاطر دسترسیهای غیرمجاز چه بلایی آمد. تمام دنیا علیه اش گارد گرفتند. با گذشت زمان وقتی مردم میبینند که ادعاهای دسترسی و هک واقعیت ندارد کم کم این اعتماد شکل میگیرد، ولی واقعیت امروز این است که فعلا هجمه های رسانه ای سنگینی علیه سروش وجود دارد.
به گفته وی پیامرسان سروش در حال حاضر بیش از یازده میلیون کاربر دارد؛ قبل از این که فیلترینگ تلگرام انجام شود، پیامرسان سروش برنامه مفصلی برای جذب کاربر شروع کرده بود و تا قبل از فیلترینگ، سروش بیش از هفت میلیون کاربر داشت. بعد از فیلترینگ تا زمان حاضر حدود چهار میلیون کاربر دیگر جذب شده است.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/