دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 تير 1394 - 12:26
یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفت‌و‌گو با آنا مطرح کرد

مسمومیت‌های غذایی در سفر را جدی بگیرید

یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه مسمومیت‌ «استافیلوکوک» شایع‌ترین مسمومیت غذایی در سفر محسوب می‌شود، گفت: مصرف مواد لبنی، شیرینی‌های خامه‌ای، سوسیس و کالباس از جمله مواد غذایی هستند که مصرف آن به خصوص در هنگام سفر موجب بروز مسمومیت استافیلوکوک می‌شود.
کد خبر : 28481

دکتر مسعود مردانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره مسمومیت‌های غذایی گفت: در فصل تابستان با توجه به افزایش مسافرت‌های داخل و خارج از کشور احتمال بروز مسمومیت‌ها از جمله مسمومیت غذایی افزایش پیدا می‌‌کند. مسمومیت غذایی عمدتا به دلیل مصرف آب و مواد غذایی غیر بهداشتی و غیر استاندارد ایجاد می‌شود.


وی افزود: استافیلوکوک از جمله میکروب‌هایی است که موجب آلودگی غذا و ایجاد مسمومیت غذایی می‌شود که دوران نهفتگی کوتاه مدت دارد و موجب بروز علائمی از قبیل اسهال، استفراغ، تهوع، درد شکم و ...می‌شود. درمان این نوع مسمومیت‌ها نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ندارد.


این فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تصریح کرد: مصرف مواد لبنی، شیرینی‌های خامه‌ای، سوسیس و کالباس از جمله مواد غذایی هستند که مصرف آن به خصوص در هنگام سفر موجب بروز مسمومیت «استافیلوکوک» می‌شود.


وی افزود: مصرف مواد غذایی مانند گوشت قرمز، انواع کباب‌ها و ... در رستوان‌های بین راهی و غیر بهداشتی موجب بروز مسمومیت «کولستریدیایی» و علائمی مانند درد شکم، استفراغ، تهوع و ... می‌شود که به مدت 2 الی 3 روز تداوم دارد. این دسته از بیماران نیز نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ندارد اما توصیه می‌شود آب و مایعات به مقدار فراوان مصرف کنند.


این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: مصرف انواع کنسروها از قبیل کنسرو ماهی، لوبیا، نخود و ... موجب بروز مسمومیت «بوتولیسم» می‌شود که در برخی موارد علاوه بر بروز علائم موجب مرگ فرد می‌شود، به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود تا حد امکان از مصرف کنسرو‌ها خودداری کنند یا حتما قبل مصرف آن را به خوبی بجوشانند.


به گفته وی؛ مسمومیت بوتولیسم موجب فلج اندام، خشکی دهان، نارسایی تنفسی و در نهایت مرگ برخی افراد می‌شود.


مردانی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: برای پیشگیری از بروز مسمومیت به افراد توصیه می‌شود از خوردن غذا در رستوران‌های ناشناخته به شدت اجتناب کنند، حتما در سفرها از آب معدنی استفاده کنند، قبل از مصرف هر گونه مواد غذایی و آشامیدنی به تاریخ تولید و انقضا آن توجه کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب