دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 خرداد 1397 - 12:08

خارج کردن توده 3.5 کیلویی از قفسه سینه یک بیمار در مشهد

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد از خارج کردن توده 3.5 کیلویی از سینه خانمی 46 ساله؛ که به علت تنگی نفس به مرکز آموزشی پژوهشی درمانی قائم(عج) مراجعه کرده بود، خبر داد.
کد خبر : 284799

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر رضا باقری در خصوص این عمل جراحی اظهار کرد: این بیمار به دلیل مشکل تنفسی به بیمارستان مراجعه داشت؛ که پس از انجام آزمایشات و بررسی‌های لازم ،تومور حجیم «همی توراکس» راست در بدن وی یافت شد.


وی افزود: در ادامه با انجام آزمایشات لازم تشخیص وجود تومور فیبرزان ریه در بیمار داده شد و بیمار روز گذشته جهت انجام عمل جراحی به اتاق عمل منتقل شد؛ که پس از باز کردن فضای هموتراکس راست با تومور بزرگی در ابعاد 50 در 70 میلی متر با وزن 3.5 کیلویی مواجه شده و با موفقیت این توده کاملا از بدن بیمار خارج شد.


در ادامه دکتر یوسف یوسفی در خصوص چگونگی انجام این عمل جراحی، گفت: این ضایعه در بدن بیمار به این دلیل که بسیار مزمن شده و در فاصله زمان طولانی ایجاد شده بود عروق و چسبندگی فراوانی را در ریه ایجاد کرده بود که در نهایت با مهارت جراح و متخصص بیهوشی تومور از ریه بیمار جدا شد.


وی ضمن بیان اینکه بیمار اکنون سلامت کامل خود را به دست آورده است، ادامه داد: وجود توده در این ابعاد نشان از مراجعه دیر هنگام بیمار دارد؛ به دیگر معنا پروسه رشد توده مزمن بوده و علائم به یک باره ایجاد نشده است بر همین اساس بیمار تنگی نفس خود را به دلیل چاقی مزمن دانسته و موجب تشخیص دیر هنگام شده است.


یوسفی خاطرنشان کرد: وجود توده بزرگی که تمام حجم قفسه سینه بیمار را پر کرده بود، موجب خوابیده شدن ریه سمت راست بیمار در زیر توده در داخل توراکس شده بود که پس از برداشته شدن توده ریه باز شد و اکسیژن خون بیمار که قبل از عمل حدود ۶۵ درصد بود به صد درصد پس از عمل رسید.


وی خارج کردن توده در این اندازه را برای اولین بار و یک پدیده نادر دانست و اظهار کرد: این عمل از ساعت 08:30 دقیقه صبح شنبه آغاز و تا ساعت یک ظهر به طول انجامید.


گفتنی است در این جراحی مهم دکتر رضا باقری؛ فوق تخصص جراحی توراکس، دکتر یوسف یوسفی فلوشیپ جراحی توراکس و دکتر علیرضا شریفیان؛ متخصص بیهوشی حضور داشتند.


انتهای پیام/

برچسب ها: قفسه سینه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته