حساسیت بیش از حد مانع پرداخت هنری به ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره) شده است
ایوب آقاخانی که در حوزه تئاتر، آثار ارزشی متعددی درباره شهدایی چون محمد جهانآرا و شهید چمران روی صحنه برده در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا گفت: به موضوع امام خمینی (ره) در حوزه نمایش یا تلویزیون تقریبا پرداخته نشده است.
وی ادامه داد: اگرچه اتفاقاتی در زمینه تولید، اجرا و اکران تئاترها و فیلمها با موضوع بزرگمرد تاریخ کشور افتاده، ولی این امر چندان قابل بحث نبوده است. امیدوارم اتفاقی رخ دهد و آثاری درباره مهمترین شخصیت تاریخی کشورمان تولید شود. باتوجه به خطاهایی که امروز در جامعه میبینیم نیاز به بازنگری در خصوص اهداف امام خمینی (ره) راهگشاست.
لزوم بازگشت به اندیشهها و اهداف امام خمینی(ره)
نویسنده نمایش اروند خون تصریح کرد: برای اینکه ببینیم چه اشتباهاتی انجام دادهایم که دلیل ملتهب شدن شرایط هم شده، نیاز است تا نگاهی مجدد به اهداف و نگرشهای رهبر انقلاب اسلامی داشته باشیم. در این صورت هم اشتباهات و عملکرد غلطمان را متوجه میشویم و هم امکان بازگشت به مسیر اصلی را پیدا میکنیم.
کارگردان تکههای سنگین سرب درباره علل عدم پرداخت به این موضوع در سه حوزه تئاتر، سینما و تلویزیون بیان کرد: فکر میکنم بخش زیادی از این عدم پرداخت، به دلیل حساسیتهای بیش از حدی است در این خصوص به خرج داده شده است. سختگیریها و حساسیتها حرکت به سمت چنین مضامینی را کند و غیرممکن کرده است. شاید نباید این قدر وسواس داشت، وسواسی که به قیمت مهجورماندن تمام شود، سازنده نیست.
وی گفت: تنها چیزی که به اندازه کافی وجود ندارد جسارت و نگاه هنرمندانه است. جسارت به هنرمند اجازه بروز خیلی چیزها را میدهد و نگاه هنرمندانه به این دلیل که معمولا افرادی که صاحب این نگاه هستند از ترس برچسبخوردن به این سمت حرکت نمیکنند بنابراین اگر حرکتی هم رخ میدهد اغلب از طریق افراد درجه ده است.
جذب استعدادهای جدید برای فعالیت هنری انقلابی
آقاخانی درباره تاثیر کارگاههای آموزشی در تولید متن، کارگردانی و اجرایی بدیع از آثار اظهار کرد: قطعا کارگاهها میتواند مفید باشد به شرطی که استعدادهای قابل توجهی را بتوانیم جذب کنیم، نه اینکه باز هم افراد بیاستعداد یا مبتدی را که در آغاز راه هستند، را در این مسیر قرار دهیم.
وی ادامه داد: تمام امیدم این است که برای گزارش تاریخ از طریق تئاتر و سینما آدمهای جسور و توانمند وارد میدان شوند. البته پس از ورود چنین افرادی هم لازم است تا فضای فعالیت به هنرمندان داده شود چراکه ما هنوز هم با بحران درک درست از سوی مسئولان مواجه هستیم.
ذکر این نکته ضروری است که ایوب آقاخانی سالها در حوزه نمایشنامهنویسی، کارگردانی و بازیگری فعالیت کرده است. کارگاه چهارفصل تئاتر ایران از دورههای آموزشی وی است که در راستای ارتقای سطح کیفی آثار نمایشی برگزار کرده است. وی سرپرست گروه تئاتر پوشه است و در نمایشهای خزه، مرثیهای برای یک سبک وزن، رودکی، جادوگر واژگان سبز، جنوب از شمال غربی، رویاهای رام نشده، شمعدانی ها، پزشک نازنین، سه گانه پاریسی، نمایش کسوف، زنانی که به بزها خیره شدند، روزهای زرد، زمین مقدس، تکه های سنگین سرب، فصل خون، علت، کودک مدفون، باجه تلفن، نام همه مصلوبان عیسی است و مرگ در میزند به عنوان نویسنده و کارگردان حضور داشتهاست و همچنین نویسندگی نمایشنامههای نوک طلا، کوه و پرنده، دوئتی کوتاه برای پاییز، تمام صبح های زمین، اروند خون، ماه پیشونی، رویاهای رام نشده، منطقه صفر، رودکی، جادوگر واژگان سبز، آسمان و زمین، آواز از دورترین کرانه مه آلود زمین، محاق، مومیا، کاپو چینوی ایرلندی و کابوس نیمه شب آذر را به عهده داشتهاست.
حلقه بازی، یک سو از هزار سوی این شهر بی در و پیکر، در مه بخوان، لبخند با شکوه آقای گیل، مثل ماه برای آسمان، پاییز، هملت، چیستا، تیغ کهنه، باران، خون، مرغابی وحشی، کسوف، متابولیک، کابوسهای یک پیر مرد بازنشسته خائن ترسو، شبی که راشل از خانه رفت، هملت با سالاد فصل، مصاحبه، تمام صبح های زمین، باجه تلفن، سگ کشی، سقراط، شبی که راشل از خانه رفت، روال عادی، فاوست، خواجه نظام الملک، عشق و عالیجناب، غزل کفر، مشروطه بانو، نویسنده مرده است، بازار عاشقان، عشق نامه، بیمار، اتاقک های نامرئی، گلن گری راس و تریو بدون هارمونی"از جمله نمایشهایی هستند که آقاخانی در آنها به عنوان بازیگر حضور داشتهاست.
از این هنرمند تاکنون آثاری چون دوئتی کوتاه برای پاییز، گیل گمش، تفاوتهای داستانی همگون درباره دو مرد ناهمگون، کاپوچینوی ایرلندی، ماه و مه، زمین مقدس، روزهای زرد، تمام صبح های زمین، فصل خون، واگویه در مسیر وهم و امید، اصول درامنویسی برای رادیو، رویاهای رام نشده، ماه،بر ترک اسب پیر، نام همه مصلوبان عیسی است، مرثیه ای برای یک سبک وزن، منطقه صفر، مومیا، جنوب از شمال غربی، عصر امروز، راهنمای عملی نمایشنامه نویسی برای رادیو، تکه های سنگین سرب، ترجمه نمایشنامه مونی و کاروانهایش، نمایشنامه پیاده در مه، نمایشنامه اروند خون، نمایشنامه سه گانه پاریسی، مجموعه شعر مکاشفه موخر و ماه بر ترک اسب پیر و سه تک گویی به چاپ رسیده است.
انتهای پیام/