دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1397 - 12:29
رئیس نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها:

وسوسه شیطان زمینه رشد انسان‌ها است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تاکید بر وجود اختیار در انسان از جانب خدا برای امتحان الهی گفت: خداوند شیطان را برانسان مسلط نمود تا شرایط رشد انسان‌ها را فراهم کند.
کد خبر : 284525

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دهمین نشست از سلسله جلسات «تدبر در قرآن» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان در مهدیه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.


محمدیان در این جلسه پیرامون آیه 6 سوره جن وَأَنَّهُ کَانَ رِجَالٌ مِنَ الْإِنْسِ یَعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقًا مردانى از آدمیان به مردانى از جن پناه مى ‏بردند و بر سرکشى آنها مى‏ افزودند سخن گفت.


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری اظهار کرد: جن واقعیتی است که وجود دارد قبل از انسان خلق شده است و او هم مثل انسان تکلیف دارد و برای سیر در عبودیت آفریده شده است. جنیان گاهی در زندگی خود تلاقی و ارتباطاتی با زندگی انسان‌ها پیدا می‌کنند. این موضوع در سایر ادیان و فرهنگ‌ها نیز مطرح است مثلا در واتیکان دوره‌های آموزشی در مورد جن برگزار می‌شود. در اروپا بحث جن خیلی بیشتر از شرق در بین عموم مردم مطرح است.


وی افزود: برای جنیان مومن، برقرار کردن ارتباط با انسان‌ها ممنوع است، مگر در موارد اضطرار و برای دفع ضرر. در فقه هم ارتباط برقرار کردن انسان‌ها با جنیان مخصوصا اگر حالت کهانت داشته باشد حرام است. فقط ممکن است درجایی که بعضی بتوانند ضررهایی را که از طرف جنیان است را برطرف کنند، اجازه شرعی داده می‌شود آن هم بسیار محدود.


به گفته محمدیان؛ طبق روایات جنیان مومن با ائمه ارتباط داشته‌اند. اگر کسی در معرض اجنه قرار گرفت آنها همان شیاطین هستند، اگرچه در قالب انسان مومن بیایند، نکته مهم این است که نباید از اجنه ترسید. آنها نمی‌توانند چیزی را بر انسان اجبار کنند. البته اذیت کردن بحث دیگری است. آنها قدرت خواندن فکر ما را دارند ولی اختیار را از انسان نمی‌توانند بگیرند. انسان‌ها بر اثر ارتباط با خدا می‌توانند پی‌ببرند که کدام القائات شیطانی است.


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری تصریح کرد: اگر آنها می‌توانستند فکر ما را تغییر بدهند، تکلیف از انسان ساقط می‌شد. آنها صرفا می‌توانند یک سری افکاری در ذهن ما تولید کنند که ما هم می‌توانیم متوجه شویم که اینها شیطانی است.


وی ادامه داد: بعضی می‌پرسند چرا خداوند شیطان را بر انسان مسلط کرده است؟ خداوند زمینه‌های رشد ما را اینطور فراهم می‌کند. انسان اگر مخالفی نداشته باشد که رشد نمی‌کند. مثل زمانی که فردی به واسطه نداشتن نفس اماره اصلا میل به گناه نداشته باشد، بعد بگوید: من چه آدم خوبی هستم! اصلا گناه نمی‌کنم. کسی که میل به گناه ندارد که گناه نکردنش هنر نیست. شیطان در آفرینش برای خیلی‌ها نردبان ترقی شده است. (برای افرادی که با او مقابله کرده‌اند.)


محمدیان گفت: وسوسه‌ها و هواهای نفسانی با حکمت الهی به وجود آمده‌اند و حکمتش این است وقتی نفس از انسان طغیان و لذت جویی‌های حرام را می‌خواهد و انسان مخالفت می‌کند انسان ورزیده و قوی می‌شود و رشد می‌کند. خداوند ازاین طریق زمینه‌های رشد و امتحان را برای ما فراهم کرده است.


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان اینکه در قرآن آمده که جنیان قدرت‌های ویژه مثل جابجایی اشیا هم دارند مثل قضیه حضرت سلیمان(ع) عنوان کرد: گاهی ممکن است در خانه افراد چیزی را جابجا کنند. مثلا ممکن است بعضی از اینها قبلا در همین مکان زندگی می‌کرده‌اند، حال که انسان‌ها آمده‌اند و آنجا خانه ساخته‌اند و زندگی می‌کنند، به خاطر تعلقی که به آنجا دارند ممکن است سربزنند و رفت‌وآمد کنند ولی هیچ جای نگرانی ندارد. بزرگان می‌گویند برای در امان بودن از آزار یا رفت‌وآمد آنها سوره جن را بنویسید و در آن مکان‌ها قرار دهید.


وی اضافه کرد: این خوب نیست که انسان دنبال ارتباط با اجنه باشد. البته باید توجه کرد که خیلی از حرف‌هایی که در جامعه درباره طلسم کردن و از این قبیل موارد مطرح می‌شود حقیقت ندارد. اگر کسی گرفتار شد اصل راهش توسل یا صدقه است.


به گفته محمدیان؛ کسانی که اطاعت می‌کنند ممکن است که به کرامت برسند. اما آنهایی که اهل سیر و سلوک نبوده‌اند و دست به انجام کارهای خارق العاده می‌زنند، عموما از طریق اجنه این کارها را انجام می‌دهند. علی‌القاعده ما نباید زندگی‌مان را درگیر این مسائل کنیم و نباید فریب افرادی را که با این مسائل مرتبط هستند را بخوریم.


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در پایان گفت: ممکن است جنیان کارهایی مثل پیدا کردن گمشده را بتوانند انجام دهند، اما حتی اگر گمشده انسان چیز مهمی هم باشد باز هم ارزش اینکه انسان با این طیف ارتباط برقرار کند را ندارد. بهتر است قید گمشده‌اش را بزند و سراغ این کارها نرود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته