دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 خرداد 1397 - 16:06
معاون پرستاری وزیر بهداشت خبر داد؛

اجرای برنامه مراقبت‌های حمایتی تسکینی توسط پرستاران

معاون پرستاری وزیر بهداشت با اعلام اینکه اجرای برنامه مراقبت‌های حمایتی تسکینی (palliativecare) تحولی بزرگ در نظام درمان و مراقبت است، گفت: برای اجرای بهتر این برنامه، مراقبت در منزل تخصصی برای مراقبت‌های حمایتی تسکینی ایجاد می‌شود.
کد خبر : 284119

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر مریم حضرتی در جلسه توجیهی مراقبت‌های حمایتی و تسکینی برای معاونان درمان روسا و مدیران پرستاری بیمارستان‌های منتخب دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با اشاره به اجرای برنامه مراقبت‌های حمایتی تسکینی (palliativecare)، اظهار کرد: این برنامه برای نخستین بار و به صورت رسمی در کشور اجرا می‌شود. البته شاید پیش از این به صورت خیریه یا خصوصی اجرا می شده اما رسمیت نداشته و سازماندهی شده نبوده است.


وی با بیان اینکه اجرای برنامه مراقبت‌های حمایتی تسکینی (palliativecare) یک تحول بزرگ در سیستم درمان و مراقبت بوجود می‌آورد، گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم مجبوریم این راه را برویم چرا که با افزایش رشد سالمندی که در دنیا به‌وجود آمده و ایران نیز به سمت سالمندی در حرکت است و در 30 سال آینده کشور پیری خواهیم داشت و همچنین با افزایش بیمارهای غیرواگیر و سرطان‌ها این مهم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.


معاون پرستاری وزیر بهداشت افزود: توقعات مردم از درمان افزایش پیدا کرده مردم می‌خواهند مراقبت با کیفیت دریافت کنند. از طرفی هم هزینه‌های گزافی در درمان وجود دارد. خیلی وقت‌ها بیماران در بیمارستان فقط نیاز به مراقبت دارند. و درمان خاصی برای آنها وجود ندارد. بنابراین لزومی ندارد اینگونه بیماران تخت‌های بیمارستانی با هزینه‌های بالا را اشغال کنند.


حضرتی ادامه داد: در این مرحله خود بیماران ترجیح می‌دهد در کنار خانواده باشند به‌خصوص بیمارانی که روزهای پایانی عمر خود را سپری می کنند و قابل درمان نیستند. در واقع به این معنی نیست که مرگ بهتر بلکه یک زندگی بهتر برای اینگونه بیماران در روزهای پایانی عمر ایجاد می‌کند.


وی گفت: اجرای برنامه مراقبت‌های حمایتی و تسکینی که همواره از دغدغه‌های معاونت درمان و معاونت پرستاری بوده و در برنامه ششم توسعه نیز روی آن تاکید شده و با تیمی متشکل از کارشناسان معاونت درمان و معاونت پرستاری خیلی مطلوب در حال انجام است.
معاون پرستاری وزیر بهداشت با بیان اینکه این برنامه با سیاست گذاری کلی دیده شده و اجرای آن نیاز به خلاقیت و همکاری روسای بیمارستان‌ها، مترون‌ها، مدیران پرستاری و سایر همکاران دارد.


دکتر حضرتی از فعالیت یک هزار مراقبت در منزل در کشور خبر داد و گفت: مراقبت در منزل تخصصی برای مراقبت های حمایتی تسکینی ایجاد می شود.
وی افزود: دوره کوتاه مدت مراقبت‌های حمایتی تسکینی (palliativecare) تصویب شده است. جلساتی را مسئولین هوکر ها خواهیم داشت و حتما تذکر می دهیم که پزشکان و پرستارانشان موظف به شرکت در این دوره ها باشند تا بتوانند به شکل شایسته تر و هماهنگ با گروهی که مستقر در بیمارستان هستند ارائه خدمت کنند.


انتهای پیام/

برچسب ها: سرطان
ارسال نظر
قالیشویی ادیب