دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 خرداد 1397 - 11:22

گردش مالی 60 میلیارد تومانی طرح ترافیک جدید

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه تا به امروز 249 هزار خودرو اطلاعاتش در سامانه تهران من ثبت شده است، گفت: گردش مالی این طرح تا به امروز 60 میلیارد تومان بوده است.
کد خبر : 283673

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با حضور در شصت و هفتمین جلسه علنی شورای شهر به ارائه گزارشی درباره نتایج و دستاوردهای اجرای طرح ترافیک 97 پرداخت.


وی با بیان اینکه این طرح یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی بوده که توسط اعضای شورای شهر مصوب شده و به نوعی کار بزرگ و انقلابی محسوب می‌شود، اظهار کرد: ایجاد ابزار برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا یکی از اهداف اجرای این طرح بوده این در حالی است که رفع تبعیض و ایجاد عدالت اجتماعی به دنبال اجرای طرح ترافیک جدید محقق شده و برای اولین بار در کشور همه مقامات و گروه‌ها برابر و در یک چارچوب و سامانه به تهیه طرح اقدام کردند.


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه به دنبال اجرای طرح نظارت کافی بر ناوگان حمل و نقل عمومی صورت گرفت و توانستیم ناوگان باری را نیز ساماندهی کنیم، گفت:‌ اجرای طرح ترافیک جدید باعث شد تا مردم به سمت حمل و نقل عمومی سوق داده و ترافیک کنترل شود.


پورسید آقایی زیست پذیری در مناطق مرکزی شهر و تغییر پارادایم رفتار ترافیکی شهروندان را یکی دیگر از دستاوردهای این طرح دانست و ادامه داد: پس از مصوب شدن اجرای معاینه فنی برتر در سال 95 برای اولین بار ابزاری فراهم شد که افراد برای دریافت معاینه فنی برتر اقدام کنند و امروز از هر 5 خودرو، 4 خودرو معاینه فنی برتر دارند و این آمار در دستگاه‌های دولتی به 95 درصد رسیده است.


وی تصریح کرد: همچنین تقاضای حمل و نقل عمومی و اتوبوس از سوی شهروندان و همین طور تاکسی‌ها افزایش پیدا کرده و این رضایت تاکسیرانان را به دنبال داشته است.


پورسید آقایی با اشاره به بررسی شرکت کنترل ترافیک و همچنین یک دانشگاه (دانشگاه علم و صنعت) به منظور روند وضعیت ترافیکی پایتخت عنوان کرد:‌ نمودارها نشان می‌دهد در ساعات ابتدایی صبح طول ترافیک در خیابان سه کیلومتر بوده است و در ساعات میانی نیز متوسط هفته اول به 7 کیلومتر نیز می‌رسیده این در حالی است که پس از اجرای طرح و در سه هفته گذشته در ساعات اوج ترافیک طول ترافیک به یک و نیم کیلومتر رسیده و در ساعات اوج نیز حدودا به 4 کیلومتر تقلیل پیدا کرده است.


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه به دنبال اجرای طرح ترافیک جدید موفق شدیم بار برگ اجرایی کنیم، گفت: تا پیش از این امکان صدور بار برگ بر اساس ابلاغ وزارت کشور در شهرها فراهم نبود اما با اجرای طرح جدید به لحاظ زیرساخت این امکان فراهم شد و سامانه مربوطه تمهید و صدور بار برگ به عنوان یک پروژه تکمیلی در خصوص کامیون‌ها اجرایی شده و هم اکنون امکان نظارت همزمان پلیس به صورت آنلاین هم وجود دارد.


وی با اشاره به وضعیت کامیونت‌ها توضیح داد: یکی از چالش‌های فی‌مابین مدیریت شهری و نظام پخش و توزیع کالا در سطح شهر تهران تردد کامیونت‌ها در ساعات پیک ترافیک بوده که در چندین جلسه شورای عالی ترافیک کشور نیز مورد بررسی قرار گرفته است پیشنهاد شهرداری‌ها عموما ممنوعیت تردد این ناوگان در ساعات پیک صبح و عصر بوده که امکان اجرای آن فراهم نبود ما در طرح جدید ترافیک با تدبیری که در شورای ترافیک تهران پیگیری کردیم به جای ممنوعیت تردد این نوع ناوگان محدودیت قیمتی اعمال کردیم و هم اکنون ناوگان کامیونت برای تردد در ساعات غیر اوج تخفیف قابل ملاحظه‌ای دریافت می‌کنند.


وی ادامه داد: در خصوص وانت‌ها نیز در طرح جدید تردد ناوگان مشمول تخفیف حمل و نقل عمومی صرفا برای وانت‌هایی در نظر گرفته شده که برای هر روز بار برگ اخذ می‌کنند.


پورسید آقایی با بیان اینکه گزارش‌های تردد نشان می‌دهد 92 هزار خودرو ضمن مراجعه به مراکز معاینه فنی موفق به دریافت معاینه فنی برتر شده‌اند، گفت: واضح است که این تحول در بلند مدت می‌تواند بر کاهش آلودگی هوا سهم بسزایی داشته باشد.


به گفته پورسید آقایی نمودارهای برگرفته از سیستم ثبت وقایع ترافیکی شهر به خوبی نشان می‌دهد که در سه هفته بعد از اجرای طرح جدید به طور مشهود کاهش ازدحام و حجم تردد در ساعات اوج و عصر به وقوع پیوسته و ترافیک به ساعات غیر اوج که 10 تا 16 درصد قیمت ارزان‌تری برای آن در نظر گرفته شده هدایت شده است.


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در دو هفته‌ای که مقایسه‌ها صورت گرفته میانگین درصد ازدحام اوج صبح از 4/30 درصد به 3/32 درصد رسیده است و در ساعات اوج عصر نیز این عدد از 10/71 به 6/82 رسیده است. این ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که هم در اوج صبح و هم در اوج عصر شاهد کاهش بار ترافیکی هستیم.


پورسید اقایی با اشاره به اجرا نشدن طرح ترافیک در روزهای پنجشنبه توضیح داد: در روزهای پنجشنبه که طرح ترافیک برداشته شده طبیعتا در ساعات اوج صبح که قبلا طرح ترافیک برقرار بود حالا باید ترافیک خیلی زیادی را شاهد باشیم گزارش‌ها هم همین را ارائه می‌کنند. با این ملاحظه که افزایش ترافیک تفاوت معناداری با دیگر روزهای کاری هفته ندارد و لذا اتفاق غیرمترقبه و فراتر از ظرفیت سطح سرویس معابر نیفتاده است.


وی با تاکید بر اینکه تا دیروز نزدیک به 248 هزار شخص حقیقی و بیش از 11 هزار شخص حقوقی در سامانه تهران من ثبت‌نام کردند و بالغ بر 249 هزار خودرو در این سامانه ثبت مشخصات شده است، افزود: کل مبلغ واریزی که تا دیروز ثبت شده به 42 میلیارد تومان رسیده که به مراتب کمتر از زمان مشابه سال قبل است و همین مقایسه به خوبی نشان می‌دهد که هدف ما در طرح ترافیک جدید کسب درآمد بیشتر نبوده و نیست.


پورسید آقایی تاکید کرد: متوسط پرداختی بابت مجوزهای روزانه طرح ترافیک در سال 96 حدود 29 هزار و 900 تومان بوده اما پس از اجرای طرح جدید به 18 هزار و 700 تومان رسیده است، این نشان می‌دهد که هزینه تردد 38 درصد ارزان‌تر شده است.


وی با تاکید بر اینکه 60 میلیارد تومان گردش مالی در این سامانه اتفاق افتاده گفت: خوشبختانه بیش از 122 هزار نفر حساب‌های خود را شارژ کرده و این کار را به بعد موکول نکرده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته