دردسر گرانی اخیر برای خودروسازان
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، سعید باستانی از آمار ضد و نقیض واردات خودرو گفت و این که وزارت صمت موظف شده است آمار دقیق واردات خودرو را هم به لحاظ تعداد هم به لحاظ سهم ارزشی آن بازار به کمیسیون ارائه کند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درباره میزان داخلی سازی خودروها نیز گفت: آنچه درباره داخلی سازی 80 درصدی خودروها از نظر صنعتی گفته می شود از این جنبه که مثلا ما تولید کننده بدنه یا رینگ هستیم درست است اما مواد اولیه رینگ را از کجا می آوریم، تولیدکننده قطعات پلاستیکی هستیم اما آیا ان مواد پلاستیکی داخلی است یا وارد می شود اینها نیاز به واردات و نیاز به تامین ارز خودروساز را وابسته نگاه می دارد.
وی درباره میزان واردات خودرو هم گفت: آماری که داریم 7 درصد خودروها وارداتی است، اما مهم شیوه و میزان تعرفه گذاری است که حتما حمایت از تولید داخل باید در آن نهفته باشد، اگر ارزبری را در نظر می گیریم و اینکه واردات خودرو یک عددی ارز بری دارد این هم باید کنترل شود که واردات قطعات منفصله خودروسازان هم ارزبری دارند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به این که مدیریت بخش خصوصی در هزینه و بهینه سازی بهتر از بخش دولتی است گفت: باید در خودروسازی به سمت خصوصی سازی حرکت کنیم.
حمید گرمابی دیگر نماینده مجلس هم با تاکید بر ضرورت ریشه یابی مشکلات بازار خودروی کشور گفت: این موضوع باید بررسی شود که چرا با وجود این که تعرفه های خودروهای وارداتی ما بالای 75 درصد است هنوز در قیمت گذاری و کیفیت مناسب خودروهای داخلی مشکل داریم.
نماینده مردم نیشابور و فیروزه تصریح کرد: باید قیمت خودرو را بر مبنای نظام تعرفه ای به گونه ای تعیین کنیم که به تولید ملی کمک کند با این حال این تعرفه ها باید کاهشی باشد نه افزایشی تا مردم نیز بتوانند با قیمت مناسب خودرویی را که از کیفیت استانداردی برخوردار است استفاده کنند.
انتهای پیام/