دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 تير 1394 - 11:54
معاون احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با آنا

تصمیم‌گیری درباره مسئله هسته‌ای در سطح دولت‌ها نیست/ مذاکرات یک نرمش قهرمانانه بود

معاون پارلمانی دولت احمدی‌نژاد گفت: انتقال پرونده هسته‌ای از شورای‌عالی امنیت ملی به وزارت خارجه از ابتکارات خوب دولت روحانی بود و مذاکره‌کنندگان در این 22 ماه با استقامت و ایستادگی و با حمایت‌های مقام معظم رهبری توانستند به جمع‌بندی برسند.
کد خبر : 28361

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره توافق هسته‌ای ایران با 1+5 و دستاوردهای مذاکرات 23 ماهه دولت روحانی اظهار کرد: مذاکرات هسته‌ای کار بسیار سنگین و حرکتی تاریخی در مقطع انقلاب ما بود که با هدایت‌های رهبری و پیگیری‌های مجدانه این دولت انجام شد و امیدواریم نتایج این توافق به نفع انقلاب، نظام و کشور باشد.


وی ادامه داد: هر کدام از گروه‌های سیاسی از این توافق سود کند، مهم نیست؛ اصل این است که حرکت به نفع نظام و انقلاب باشد. به عقیده بنده این مذاکرات یک نرمش قهرمانانه بود و ما ظرفیت‌های زیادی داشتیم و از موضع قدرت در مذاکرات حاضر شدیم؛ البته طرف مقابل هم کمتر از ما به این مذاکرات نیاز نداشت و دولت آمریکا هم می‌خواست در دوره اوباما یک کاری انجام بدهد.


معاون پارلمانی دولت دهم در پاسخ به این سؤال که «چرا در دوره احمدی‌نژاد مناقشات هسته‌ای حل نشد و مدام گفته می‌شد که قطع‌نامه‌ها کاغذ‌پاره‌‌ای بیش نیستند»، تصریح کرد: مذاکرات هسته‌ای یک بحث کلان ملی است و نباید موضوع را وارد مسائل خطی و جناحی کنیم؛ تصمیم‌گیری درباره این مسئله در سطح دولت‌ها و رئیس‌جمهوری نبود بلکه در سطح کل نظام و رهبری انقلاب بود.


میرتاج‌الدینی ادامه داد: زمان احمدی‌نژاد وزارت امورخارجه یک کارهایی را شروع کرده بود اما کلان دولت درگیر موضوع نبود.


وی ادامه داد: البته در دولت قبل موضوع هسته‌ای در محدوده شورای‌عالی امنیت ملی دنبال می‌شد و یکی از ابتکارات دولت یازدهم این بود که از ابتدای روی کار آمدن موضوع مذاکرات هسته‌ای را در دست گرفت و پرونده هسته‌ای را از شورای عالی امنیت ملی به وزرات امور خارجه ارجاع داد که به نظر من این ابتکار خوبی بود و باید کار خوب افراد رقیب را تحسین کرد.


معاون پارلمانی دولت دهم خاطرنشان کرد: مذاکره‌کنندگان در این 22 ماه با استقامت و ایستادگی و با حمایت‌های مقام معظم رهبری توانستند به جمع‌بندی برسند و ما انتظار داریم توافق‌نامه به نفع نظام باشد و بتوانیم از این پیچ تاریخی نیز بگذریم.


میرتاج‌الدینی در پاسخ به این سؤال که به نظر شما «چرا برخی از نمایندگان مجلس ار ابتدای این دولت و آغاز مذاکرات ساز مخالف زدند و در مواردی تیم مذاکره‌کننده را خائن خطاب می‌کردند و به آنها فشار وارد می‌کردند؟»، گفت: این کارها با صحبت‌های رهبری جمع شد و موضع عمومی نبود. خائن خطاب کردن تیم مذاکره‌کننده از سوی یک نفر و در گوشه‌ای از مجلس گفته شد و بحث عمومی نبود و آن را نباید به حساب عموم گذاشت.


وی افزود: این انتظار را هم نباید داشت که مجلس در قبال مذاکرات سکوت محض می‌کرد، به نظر من برخی فشارهای مجلس به نفع مذاکره‌کنندگان بود و قدرت چانه‌زنی آنها را بالا می‌برد.


معاون پارلمانی دولت احمدی‌نژاد در پایان گفت: مجلس باز هم باید موضوع توافق هسته‌ای را بررسی کند، همانطور که کنگره آمریکا آن را بررسی می‌کند؛ بالاخره این جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای دارای 20 صفحه اصلی و 80 صفحه ضمیمه است که باید جمله به جمله آن در مجلس بررسی شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته