کاهش ۳۱,۷ درصدی مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی طی ۱۰ سال گذشته
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه در نیمه دهه ٨٠ حوادث ترافیکی، اولین علت مرگ زودرس و دومین علت مرگ و میر در کشور به شمار میرفته، افزود: با اقدامات متعدد انجام شده و هماهنگی بین بخشی در ده سال منتهی به سال ۱۳۹۵، میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی ۳۱,۷ درصد و مرگ زودرس ناشی از این حوادث ۳۷ درصد کاهش یافتهاند، اگرچه کاهش این روند، پیشرفت مناسبی به شمار میرود، اما باید توجه کرد که در حال حاضر حوادث ترافیکی سومین عامل مرگ و میر در کشور و دومین عامل مرگ زودرس در ایران هستند.
وی افزود: در سال ۱۳۷۰ سالهای از دست رفته عمر ایرانیان به دلیل حوادث ترافیکی برابر با یک میلیارد و ٩٠٠ هزار سال برآورد شده است، با وجود افزایش جمعیت به میزان ۴۳ درصد در ۲۵ سال تا سال ۱۳۹۵ و هم چنین افزایش چند برابری تعداد خودرو و موتورسیکلت، سالهای از دست رفته عمر در ایران به دلیل حوادث ترافیکی در کل کشور ۴۴ درصد کاهش یافته و به یک میلیون و ۶۲ هزار سال از دست رفته عمر در سال ۱۳۹۵ رسیده است که البته خود این مقدار هم به میزان قابل توجهی بالا است.
حریرچی یادآور شد: در مدت ۱۲ سال، از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶، تعداد خودروهای کشور ۱۶۶ درصد و تعداد موتورسیکلتها ١٨٧ درصد افزایش داشته است، یعنی تعداد خودروها ۲,۶۶ برابر و تعداد موتورسیکلتها ۲.۸۷ برابر بیشتر شده است، ولی افزایش میزان مصدومین ناشی از حوادث ترافیکی به نسبت بسیار کمتر بوده و در این ۱۲ سال ۲۱ درصد رشد کرده و به عبارت دیگر ۱.۲۱ برابر بیشتر شده است.
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی از میزان بسیار ۲۷ هزار و ۷۵۵ نفر در سال ۱۳۸۴ به میزان ۱۵۹۳۲ نفر در سال ۹۶ کاهش پیدا کرده است، این کاهش چشمگیر۴۲,۵ درصدی مرگ و میر ناشی از تصادفات در طی ۱۲ سال علی رغم افزایش ۱۶۶ درصدی تعداد خودرو و ۱۸۷ درصدی موتورسیکلت و افزایش ۲۱درصدی تعداد مصدومین دستاورد بسیار مهمی است.
وی اظهار کرد: کاهش چشمگیر مرگ و میر ناشی از تصادفات و کنترل نسبی تعداد مصدومین نتیجه اقدامات متعدد و مهم در حوزههای مختلف توسط سازمانها و دستگاههای مختلف و نیز همکاریهای بین بخشی و همکاری و تغییر فرهنگ مردم است، اما این اقدامات کافی نبوده و اکتفا به اقدامات سابق ممکن است شامل پسرفت و یا عدم بهبود نتایج شود.
حریرچی یادآور شد: به عبارت دیگر علاوه بر تداوم و نهادینه سازی اقدامات ثمربخش قبلی، باید اقدامات جدید و مهم دیگری برای کاهش حوادث ترافیکی و مصدومیت و مرگ و میر ناشی از این حوادث انجام داد، تعداد مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی از ۱۵۹۳۲ مرگ در سال ۹۵ به ۱۶۲۰۱ مرگ در سال ۹۶ رسیده است، که نشان دهنده افزایش ۱,۷ درصدی موارد مرگ و میر است.
وی با اشاره اینکه در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ با افزایش کمتر از یک درصدی در تعداد مصدومین در کشور مواجه بودهایم، افزود: این در حالی است که در سال ۹۶ در هر ۳۲ دقیقه یک مرگ یا به عبارتی ۴۴ مورد مرگ در هر روز به دلیل حوادث ترافیکی داشتهایم، در سال ۹۶ تعداد بار مراجعه مصدومین حوادث ترافیکی به بیمارستانهای کشور برای دریافت اقدامات درمانی اعم از بستری و سرپایی و اعم از مراجعه بار اول از سر صحنه و مراجعات ضروری بعدی، ۸۲۷ هزار بار بوده است.
سخنگوی وزارت بهداشت یادآور شد: در نوروز سال ۹۷، ۳۸۴۲۶ مصدوم توسط آمبولانسهای اورژانس به مراکز درمانی انتقال یافتهاند که نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۶ با اعزام ۳۰۸۷۴نفر به مراکز درمانی رشد ۲۳,۷درصدی را نشان میدهد.
انتهای پیام/