لازمه حمایت از کالای ایرانی، فراهمکردن بستر رقابت در بازار داخلی است
دکتر محمود بخشینژاد در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، اظهار کرد: «مهمترین مسالهای که برنامه ریزان باید به آن توجه کنند، جلوگیری از رانت برخی تولیدکنندههای وابسته به نهادها و ارگانهاست که این مساله تولیدکننده بخش خصوصی را دلسرد و سرمایهاش را به خارج از کشور هدایت میکند.»
وی افزود: «حمایت از کالای ایرانی به این معنی نیست که فقط از کالاهای ایرانی استفاده کنیم، چرا که برخی کالاها هستند تولید مشابه داخلی ندارند و برخی دیگر کیفیت نازلی دارند.»
این استاد دانشگاه تصریح کرد: «حمایت از کالای ایرانی به این معنی است که راههایی فراهم کنیم که راه رقابت برای محصولات تولیدی داخلی فراهم شود. در این زمینه توجه به تولید کنندگان داخلی به ویژه کسانی که در بخش خصوصی فعالیت میکنند بسیار مهم است.»
بخشی نژاد بیان کرد: «بعضا میبینیم که شرایط تولید کننده بخش خصوصی با شرایط تولید کننده وابسته به نهادها و ارگانها اصلا قابل قیاس نیست. در شرایط مشابه تولیدکنندگان نهادها و ارگانها از موقعیت بهتری برخوردارند. این موضوع به ویژه به کسانی که با سرمایه شخصی خود فعالیت میکنند آسیب میزند.»
وی گفت: «برخی از سرمایهگذاران از برخی رانتهایی بهرهمند هستند که در قیاس با سرمایه گذاران بخش خصوصی موقعیت بهتری را برایشان رقم میزنند و همین در انگیزه افراد برای سرمایه گذاری در داخل کشور تاثیر منفی دارد. لذا باید مساله جلوگیری از رانت برخی افراد وابسته به نهادها و ارگانها جدی گرفته شود.»
عضو هیأت علمی واحد شهرکرد افزود: «عوامل مختلفی میتواند حمایت از تولیدات داخلی را متاثر سازد که یکی از این موارد، سیاستگذاری ارزی است، سیاستگذاریهای ارزی در موضوع سرمایهگذاری اهمیت بسیاری دارد. متاسفانه اکنون قیمت سکه و ارز به صورت افسار گسیخته رشد کرده و همین امر منجر به بیثباتی در اقتصاد کلان شده است، چنین وضعیتی سرمایهگذار را نسبت به ورود به بازار دلسرد میکند. وقتی سرمایهگذار مطمئن نباشد چه چشماندازی در بازار وجود دارد، طبیعتا نسبت به سرمایهگذاری در اقتصاد یک کشور تعلل خواهد کرد.»
بخشی نژاد خاطرنشان کرد: «عامل مهم دیگر موثر بر این مهم، فرهنگسازی است، باید با فرهنگسازی زمینه استفاده از کالای ایرانی را فراهم کرد. اکنون صداوسیما یکی از ارگانهایی است که میتواند در این امر مهم مفید واقع شود. صداوسیما باید به سمتوسوی تبلیغات مناسب برود و با برنامه سازی افراد را به سمت مصرف کالای ایرانی تشویق کند.»
وی گفت: «سیاستگذاریهای غلط در همه دولتها منجر به آن شده که امروز کالای ایرانی کیفیت نازلی داشته باشد، در همه سطوح سیاستگذاریها به نحوی بوده که تولیدکننده تمایل و انگیزهای برای ارتقا کیفیت کالای خود نداشته است، اکنون نیز راهکار ارتقای کیفیت فراهم کردن بستر برای رقابت است، اقتصاد ایران دارای مزیتهای فراوانی است، که یکی از آنها این است که بازار بزرگ برای محصولات و تولیدات بهشمار میرود؛ یعنی بازار بزرگ مصرف دارد. ما تقاضای اجابت نشده فراوان داریم، که باید در راستای اجابت به این تقاضا تلاش کرد.»
بخشی نژاد افزود: «راهکار و عامل دیگر جلوگیری از واردات غیرضروری است که میتواند در مسیر تولید و سرمایهگذاری بسیار راهگشا باشد. متاسفانه برندهای زیادی از کالاهای خارجی امروز در سطح بازار داخلی خودنمایی میکند که توان تولید بسیاری از این اقلام در کشور وجود دارد.»
استاد دانشگاه آزاد شهرکرد اظهار کرد: «هدایت نقدینگی جامعه به سمت بخشهای مولد از دیگر گزینههای کلیدی برای رشد تولید و توسعه سرمایهگذاری در مملکت است. اکنون نقدینگی کشور در مسیرهای واقعی خود به مصرف نمیرسد و متاسفانه به یک معضل بزرگ در اقتصاد تبدیل شده است.»
وی افزود: «نقدینگی جامعه نهتنها در بخشهای واقعی مورد استفاده قرار نمیگیرد بلکه جذابیت فعالیتهای تولیدی را نیز از بین برده است و همیچنین تعامل مناسب با اقتصادهای دنیا، عامل کلیدی در راستای توسعه و رونق صادرات در کشور است.»
عضو هیأت علمی گروه حسابداری واحد شهرکرد گفت: «صادرات از گزینههای مهم در راستای حمایت از تولید داخلی، افزایش رشد اقتصادی و اشتغال در هر کشوری است. بسیاری از کالاهای ساخت داخل به لحاظ کیفیت، تنوع، استاندارد و قیمت حرف زیادی برای گفتن در بازارهای صادراتی دارند. اکنون کالاهای ایرانی در مسیر صادرات با مشکلات و موانع جدی از قبیل نبود مراوده بانکی، تعرفه، هزینههای بالای تولید و مصادیقی از این نوع روبهرو هستند. کیفیت، قیمت و تنوع سه عامل کلیدی در راستای ترغیب مردم به مصرف کالاهای تولید داخلی است.»
گفتوگو از بهنام اسماعیلی
انتهای پیام/