دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هفت‌خوان خط ۷

اظهارات و وعده‌های ناکارآمد عایدی مسافران خط ۷ مترو بعد از حدود ۹ ماه تعطیلی.
کد خبر : 283335

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، پورسید‌آقایی و معاونت تحت مدیریتش بعد از به سرانجام رساندن سخت و بحث‌برانگیز طرح جدید ترافیک، همچنان خط هفت مترو را قربانی وعده‌های بی‌سرانجام نگاه داشته‌اند و در این بین مردم متضرران اصلی این سیاست‌های مدیریت جدید شهری هستند.
چند روز پیش به بهانه خبر برکناری محسن‌ پور‌سیدآقایی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران قصد تهیه گزارشی را داشتم که این خبر تکذیب شد. لابه‌لای بررسی اقدامات انجام شده پورسیدآقایی و معاونت تحت‌مدیریت وی به موضوعات جالبی برخوردم که هر کدام نیازمند بررسی مشروح و همه‌جانبه است؛ از طرح ترافیک جدید سال 97 تا تعطیلی متروی خط هفت و مصائبی که برای شهروندان در این حوزه ایجاد شده است.
مدیری برای تحول حمل‌و‌نقل شهری


محسن پورسیدآقایی، یکی از اولین مدیرانی بود که از سوی نجفی، شهردار مستعفی تهران به مسئولیت معاونت حمل و نقل و ترافیک منصوب شد و با توجه به سابقه‌ای که از او موجود بود، انتظار می‌رفت حداقل تهران در این حوزه پیشرفت کند. اما حدود 9 ماه فعالیت مدیریت شهری جدید چیزی جز ناکارآمدی معاونت تحت مدیریت پورسیدآقایی نبود و نشان داد شاید بهتر باشد همچون منصب مدیریت راه‌آهن کشور که در زمان وی آبستن یکی از تلخ‌ترین حوادث تاریخ خود در حادثه قطار تبریز بود، پورسیدآقایی اینجا هم جای خود را به مدیری کارآمد‌تر بدهد اما همانطور که گفته شد تا اینجا افشانی تصمیمی برای این موضوع نگرفته و همچنان پورسیدآقایی در شهرداری تهران ماندنی است.
مترو گران شد؛ اما توسعه نیافت


هشتم آبان ماه 96 طی اطلاعیه‌ای از سوی شرکت متروی تهران در‌های ایستگاه‌های این خط روی مسافران بسته شد؛ خطی که شهردار سابق تهران در اسفند ماه 95 آن را تست کرد و یک ماه بعد مسافرگیری آن شروع شد. 30 کیلومتر طول مسیر و 22 ایستگاه در خط هفت متروی تهران واقع شده‌اند که در دوران شهرداری سابق جز معدود کسوراتی، موضوعی جهت تعطیلی آن وجود نداشت و مردم از آن استفاده می‌کردند.


بلافاصله بعد از تغییر سکاندار شهرداری تهران و انتصاب محسن پورسیدآقایی این مسافرگیری در این خط تعطیل شد و معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری طی اظهاراتی گفت: «آنچه سیاسی بود افتتاح این خط بود و نه تعطیلی آن. اگر ما بنای کار سیاسی داشتیم معنا و تبعات این اقدام نمایشی به راحتی قابل توضیح به افکار عمومی بود.»
وعده‌هایی که هیچ‌وقت عملی نشد


بعد از تعطیلی این خط و انباشت ترافیک در طول این مسیر و استفاده بیش از پیش مردم از اتومبیل‌های شخصی اولین اظهار‌نظرها درباره زمان افتتاح و رفع ایرادات این خط آغاز شد. در این راستا نجفی شهردار جدید تهران در این ارتباط گفت: «از زمان راه‌اندازی خط هفت مترو بحث بود که این خط از نظر سیگنالینگ، علائم الکترونیکی، تجهیزات، ریل و بعضی از مسائل مربوط به کشنده‌ها و خود واگن‌ها امنیت کافی نداشته و دارای مشکل است، از این رو به نظرم این کار را باید خیلی زودتر انجام می‌دادیم. امیدواریم کارهای مربوطه زودتر انجام شده و خط هفت مترو پیش از عید نوروز مجددا راه‌اندازی شود. پس از نجفی، علی امام، مدیرعامل مترو نیز پیرو صحبت‌های شهردار تهران در آبان ماه 96 وعده 6 ماهه داد و گفت: «امیدواریم با همت همکاران و مشاوران در یک دوره 6 ماهه و در بهترین شرایط ممکن بتوانیم این خط را تقدیم شهروندان و بازگشایی کنیم.»


علیخانی، عضو شورای شهر تهران هم در این باره به اظهار‌نظر پرداخت و پایان سال 96 را موعد بازگشایی دوباره خط هفت اعلام کرد. سختی طی مسیر و حمل‌و‌نقل برای شهروندان مشکلات بسیاری را برای آنها به وجود آورده بود و آنها هرگز تعطیلی چنین موهبتی را به خاطر موضوعات فنی قابل حل برنمی‌تابند.


قبل از آنکه نجفی رفتنش را علنی کند، علی امام با اظهاراتی این شبهه را ایجاد کرد که ممکن است تا پایان سال و آن 6 ماهی که وعده داده بود خط هفت بازگشایی نشود. اما در دی ماه 96 گفت: «در آبان ‌ماه که فعالیت این خط متوقف شده بود، تلاش‌مان این بود که تا شب عید مشکلات رفع و این خط مجددا بازگشایی شود، البته نیازمند آن بودیم که در همان زمان اعتبارات تزریق شوند اما از آنجایی که تامین اعتبارات به تعویق افتاد، زمان تکمیل کار نیز به اردیبهشت‌ماه سال 97 کشیده شد.»


این موضوع دقیقا نقطه عطفی بود که منتقدان و مدیران سابق شهری از آن یاد می‌کردند؛ چرا که مدیریت جدید شهری همسو با دولت شکل گرفته بود و حضور شهردار در جلسات هیات دولت هم این نوید را می‌داد که این شهرداری در زمینه تامین بودجه‌های دولتی دچار مشکل نشود، اما این‌گونه نشد.


پایان سال 96 هم رسید اما همچنان قطاری روی ریل‌های خط هفت به حرکت درنیامد و حالا آن چیزی که برای مدیریت شهری جدید اولویت یافته بود، همچون چندماهه گذشته موضوعاتی خارج از رفع احتیاجات شهروندان بود. استعفای نجفی بر تمام افعال مدیریت جدید شهری سایه افکنده بود و نمی‌شد انتظار داشت که آن همه وعده و وعید در ارتباط با بازگشایی خط هفت مترو به واقعیت بپیوندد.


حالا هم که هفته اول خرداد را سپری کرده‌ایم، آن وعده بازگشایی در پایان اردیبهشت هم سوخت تا در آخرین اظهار‌نظر در این باره، محسن پورسیدآقایی در دوره جدید شهرداری با مدیریت افشانی، از وعده‌ای جدید در این باره رونمایی کند و بگوید: «هفته پایانی خرداد ماه 6 کیلومتر از این خط به بهره‌برداری خواهد رسید.»
کاش برکنار می‌شد


ماجراهای مربوط به حمل‌و‌نقل عمومی محدود به تعطیلی خط هفت نماند و بعد از افزایش نرخ کرایه این وسایل، موضوعی که شهروندان را آزرده‌خاطر کرد خرابی‌های گاه و بی‌گاه و نقص فنی قطارهای شهری بوده که مدتی است نسبت به گذشته بیشتر شده است. این موضوع از نگاه مردم نارضایتی‌ها را افزایش داده و مبین این موضوع است که در حالی که با اجرای طرح پر‌سروصدای جدید ترافیک سال 97 و چالش‌هایی که پیش از اجرای آن دربرابر اقشار مختلف قرار گرفته بود حجم بالایی از مسافران، وسایل حمل‌و‌نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس را برای نقل‌و‌انتقال‌های شهری انتخاب می‌کنند و با چنین وضعیتی نمی‌توان انتظار داشت که رضایت عمومی در این حوزه جلب شود و محسن پورسیدآقایی و معاونت تحت مدیریتش نتوانسته است شعارهای مدیریت شهری جدید و محمدعلی نجفی، شهردار مستعفی تهران را عملی کند. با چنین تصویر آشفته‌ای از وضعیت حمل‌و‌نقل عمومی برکناری یا استعفای محسن پورسیدآقایی می‌تواند آرزوی شیرینی باشد که با شرط بهبود شرایط، همگی انتظارش را می‌کشیم.


منبع: فرهیختگان


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته