دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 خرداد 1397 - 11:15
معرفی مربیان حاضر در روسیه (گروهH)؛

نووالکا راوی اتفاقات غیرمنتظره/ تجربه پکرمن برابر جاه‌طلبی نیشینو و سیسه

آخرین گروه جام جهانی 2018 جایی است که در آن بخت صعود تیم‌های لهستان و کلمبیا بیش از سنگال و ژاپن است.
کد خبر : 283302

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری آنا- متین ریماز؛ گروه آخر جام جهانی؛ جایی که تیم‌های لهستان، ژاپن، سنگال و کلمیا حضور دارند. «خوزه نستور پکرمن» سرمربی کلمبیا مشهورترین مربی حاضر در این گروه است اما نباید از کنار نام «آدام نووالکا» سرمربی لهستان به راحتی عبور کرد.



شگفتی‌سازی لهستان با آدام نووالکا


او 23 اکتبر 1957 در کراکوف لهستان دیده به جهان گشود. بیشتر دوران باشگاهی‌اش را در تیم ویسلاکراکوف پشت‌سر گذاشت و در سن 41 سالگی با پیراهن تیم گمنام عقاب‌های آمریکایی- لهستانی از فوتبال خداحافظی کرد. هافبک اسبق لهستانی‌ها 34 بازی ملی در کارنامه دارد. نووالکا مربیگری را از تیم سوئیت کرزژوویس لهستان آغاز کرد و 3 سال بعد سرمربی ویسلا کراکوف شد. زاگلبی لوبین تیم بعدی بود که آدام در آن مربیگری کرد و به دلیل عدم موفقیت اخراج شد. وی در ساندسیا نووی ساژ و جاجیئلونیا بیالیستوک هم جامی را به دست نیاورد.در ادامه راه وی دوباره سرمربی ویسلاکراکوف شد و در کمتر از 7 ماه به دلیل عدم موفقیت برکنار شد.


نووالکا در می 2007 به عنوان دستیار لئوبین هاکر هلندی در تیم ملی لهستان انتخاب شد. هر چند آنها به رغم میزبانی در یورو 2008 کاری از پیش نبردند. وی 5 سال در تیم‌های GKS کاتوویس و گورنیک زابرزه لهستان به مربیگری پرداخت ولی موفقیت قابل ذکری را به دست نیاورد تا در سال 2013 سرمربی تیم ملی کشورش شود. آدام جانشین ولادمار فورنالیک ناموفق شد و توانست عقاب‌های سفید را به یورو 2016 و حضور در جمع 8 تیم برتر برساند. وی با شاگردانش صدرنشین گروه انتخابی‌اش در راه جام جهانی شد تا مقتدرانه به روسیه بیاید. پیشرفت قابل توجه لهستان باعث شد تا این تیم در سید یک قرعه‌کشی جام جهانی قرار بگیرد و احتمال آن وجود دارد که نووالکا با شاگردانش بتواند خالق شگفتی‌های غیرمنتظره‌ای شود.



آلیوسیسه منجی سنگال


او را منجی وطنی می‌دانند. آلیو 24 مارس 1976 در زیگوئینچور به دنیا آمد و در زمره سرمربیان جوان جام 21 قرار دارد. او در تیم‌های لیل، سدان، پارس‌سن‌ژرمن، مونت‌پلیه فرانسه و بیرمنگام و پورتسموث انگلیس بازی کرد و در فرانسه و با پیراهن تیم نیمس این مدافع هافبک در سال 2009 کفش‌هایش را آویخت. وی کاپیتان سنگالی بود که در سال 2002 برای نخستین بار به جام جهانی راه پیدا کرد. سیسه مدتی در تیم دسته سومی لوهانس فرانسه به مربیگری پرداخت و سال 2012 به عنوان دستیار در تیم ملی سنگال مشغول به کار شد و پس از یک فصل یکی از مربیان تیم بزرگسالان کشورش شد. او که دستیار آلن ژیرس بود در سال 2015 سرمربی شیرهای ترانگا شد. وی توانست برای دومین بار و این مرتبه در سمت سرمربی سنگال را مسافر جام جهانی کند. آنها در 2002 به جمع 8 تیم برتر جهان راه یافتند و امسال هم اندیشه‌های متفکرانه‌ای برای رسیدن به موفقیت دارند.



سفر کلمبیا به روسیه با مربی استخوان خردکرده
خوزه نستور پکرمن پیرمرد آرژانتینی 3 سپتامبر 1949 در ویادومینگوئز آرژانتین دیده به جهان گشود. او که در پست هافبک بازی می‌کرد از سال 1970 فوتبال حرفه‌ای را آغاز کرد و در سال 1977 با دنیای بازیگری با توپ گرد خداحافظی کرد. وی در تیم‌های آرژانتینیوس جونیورز و ایندیپندینته مدلین کلمبیا بازی کرد. با وجود آنکه از جولای 1984 مربیگری را آغاز کرد ولی تا سال 1994 به عنوان مدیر تیم‌های جوانان چاکاریتا جونیورز، آرژانتینیوس جونیورز و کولوکولو شیلی به فعالیت پرداخت. استارت او در مربیگری با موفقیت همراه بود. پکرمن اول جولای 1994 سرمربی تیم زیر 20 سال کشورش شد و در 7 سال حضورش در این تیم موفق شد قهرمانی جام جهانی جوانان 1995، 1997 و 2001 و 2 قهرمانی و یک نایب قهرمانی آمریکای جنوبی را به دست آورد.


درخشش در تیم جوانان موجب شد تا پکرمن جانشین مارچلو بیلسا در تیم ملی آرژانتین شود و با این تیم قهرمانی در جام کنفدراسیون‌های 2005 و صعود به جمع 8 تیم برتر جام جهانی 2006 آلمان را به کارنامه‌اش اضافه کند. خوزه در ادامه هدایت تیم‌های تولوکا و تایگرز اونال مکزیک را پذیرفت ولی در این تیم‌ها جامی را تصاحب نکرد تا اینکه در سال 2012 سرمربی تیم ملی کلمبیا شد. او موفق شده تب زرد را به جمع 8 تیم برتر جهان در جام جهانی 2014 برزیل و عنوان سومی کوپا آمریکا 2016 برساند و حالا در جام جهانی 2018 روسیه در اندیشه آن است تا حضور در جمع 4 تیم برتر جهان را تجربه کند.



آکیرا نیشینو مرد روزهای سخت


اختلافی که وحید هلیل هودزیچ با چند بازیکن قدیمی تیم ملی ژاپن داشت باعث شد تا فدراسیون فوتبال این کشور کسب نتایج ضعیف در بازی‌های دوستانه را بهانه خود قرار دهد و با این مربی بوسنیایی که چشم بادامی‌ها را مسافر جام جهانی کرده بود، خداحافظی کند. پس از آن آکیرا نیشینو که مدیربرنامه‌های تیم ملی فوتبال ژاپن بود به عنوان سرمربی سامورایی‌های آبی انتخاب شد. وی 7 آپریل 1955 در سایتاما به دنیا آمد. در پست هافبک توپ می‌زد و در تیم دانشگاه واسدا بازی کرد. سپس به تیم کاشیوا ریسول رفت. سپس کفش‌هایش را آویخت و سرمربی تیم زیر 20 ساله‌های کشورش شد. 2 سال سرمربی تیم المپیک ژاپن شد و این تیم را به المپیک 1996 آتلانتا آمریکا رساند و در آنجا موفق شد برزیلی که روبرتو کارلوس و رونالدو را به عنوان یار کمکی در اختیار داشت شکست دهد.


نیشینو از 2002 تا 2015 سرمربی تیم‌های باشگاهی کاشیوا ریسول، گامبا اوزاکا، ویسل کوبه و ناگویا گرامپوس بود و 2 قهرمانی در جی لیگ ، قهرمانی سوپرکاپ و جام امپراتوری ژاپن و قهرمانی با گامبا اوزاکا در لیگ قهرمانان 2008 آسیا را در کارنامه‌اش دارد. مربی سال AFC در سال 2008 حالا در قامت سرمربی کشور آفتاب تابان قصد دارد تا بتواند از گروهش صعود کند و حضور در جمع تیم‌های برتر جام را تجربه کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته