دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 خرداد 1397 - 11:08

کاهش 8 درصدی حجم تردد در محدوده طرح ترافیک طی 2 هفته گذشته

مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه حجم تردد طی دو هفته گذشته در محدوده طرح ترافیک با کاهش 8 درصدی روبه‌رو بوده است، گفت: به دنبال اجرای طرح ترافیک جدید با کاهش 15 درصدی تراف یک در ساعات اوج مواجه بوده‌ایم.
کد خبر : 282956

علی پیرحسین‌لو، مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا با اشاره به نقش اجرای طرح ترافیک جدید در کاهش بار ترافیکی با بیان اینکه طی دو هفته گذشته پیک ترافیک صبح با کاهش چشمگیری روبرو بوده است، اظهار کرد: پلیس در روزهای اول اعلام این نتیجه را زود دانست و گفت باید مدت زمان بیشتری را سپری کنیم که این موضوع قابل تامل بود. اما آمار‌ها نشان می‌دهد که طی دو هفته گذشته حدود 8 درصد حجم تردد در کل ساعات و در تمامی محدوده طرح ترافیک کاهش پیدا کرده است.


وی با تاکید بر اینکه به منظور بیان کاهش یا افزایش ترافیک چندین شاخص وجود دارد، عنوان کرد:‌ کاهش تردد در ساعات مختلف متفاوت است یکی از هدف‌های اجرای طرح ترافیک جدید این بود که در ساعات اوج صبح که وضعیت در محدوده طرح ترافیک نامناسب بود بخشی به ساعات غیر پیک سوق پیدا کند و امروز این هدف کاملا محقق و هم اکنون 15 درصد ترافیک در ساعات اوج کم شده است.


مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: البته ترافیک بعد از ساعت 10 در محدوه طرح ترافیک هنوز کاهش پیدا نکرده است. هم اکنون شیوه ارشادی برای ورود به محدوده طرح ترافیک پایان یافته و مسلما در نیمه اول خرداد ماه هم با کاهش ترافیک بیشتری روبرو خواهیم بود و موضوع آخر اینکه شاخص تخلیه تردد هم باید مورد توجه قرار گیرد. شاخص تخلیه به این معنا که چقدر زمان می‌برد تا خودروها پس از سبز شدن چراغ عبور کنند، از لحاظ طول صف و تخلیه هم آمار کاهش بیش از 15 درصدی زمان را نشان می‌دهد و زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه‌ها سه دقیقه کاهش پیدا کرده است.


به گفته وی یکی از ویژگی‌های طرح ترافیک جدید این بوده است که تقاضای تاکسی در محدوده طرح ترافیک هم با رشد 15 تا 20 درصدی روبرو بوده است.


مشکلات طرح ترافیک شناور در سال‌های گذشته


پیرحسین‌لو با اشاره به آخرین وضعیت صدور کارت‌های شناور طرح ترافیک در معاونت حمل و نقل شهرداری تهران اظهار کرد: سال گذشته 10 هزار و 700 کارت شناور قابل توزیع بوده است و 642 کارت نیز در ابتدای ورود آقای پورسید آقایی تحویل کسی داده نشده بود و به خواسته معاون حمل و نقل این کارت‌ها باطل شد. کارت‌های شناور در ابتدا به این عنوان توزیع شد که بعضی از نهادهای خاص که نیازمندند تردد‌هایشان مشخص نشود خودرویی که با یک هویت تردد در محدوده دارد پلاکش قابلیت تغییر داشته باشد و در واقع قرار بود با یک کارت شناور سه خودرو از همین مجموعه‌ها وارد محدوده طرح ترافیک شوند. البته این خودروها نمی‌توانستند به صورت همزمان وارد طرح ترافیک شوند و اول باید یک خودرو وارد محدوده و سپس خارج و مجددا اطلاعات خودروی بعدی از طریق پیامک اعلام می‌شد.


وی با بیان اینکه با این شیوه ارائه یکسری از تخلفات نهادینه شد، عنوان کرد: در گذشته اولین مشکل این بود که شهرداری شیوه‌های تردد را یعنی اینکه سه ماشین همزمان وارد محدوده طرح ترافیک نشوند اصلا کنترل نمی‌کرد لذا با هر کارت شناور سه خودرو به صورت همزمان وارد محدوده طرح ترافیک می‌شدند. به بیان دقیق‌تر یعنی به ازای 10 هزار کارت مجوز شناور 30 هزار خودرو وارد محدوده طرح ترافیک می‌شد.


مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: خلاف دوم و بزرگتر این بود که کارت‌های شناور طبق مصوبه شورای شهر قیمت داشتند و قرار نبود به شیوه رایگان یا هدیه به افراد تعلق گیرند و اتفاقا قیمت آنها هم قابل توجه بود. قیمت مصوب برای دستگاه‌ها و نهادهای خاص 4 میلیون و 800 هزار تومان و برای افراد حقیقی تا سقف 8 میلیون تومان بود اما متاسفانه کارت‌های شناور به یک هدیه تبدیل شده بود از اعضای شورای شهر گرفته تا مقامات دستگاه‌های مختلف با توجه به ارتباطاتش تعدادی کارت شناور دریافت می‌کرد و آن را به افراد دیگر می‌داد و این طبیعی است تعدادی هم این کارت‌ها را که ارزشمند بودند خرید و فروش می‌کردند و این کارت‌ها در بازار سیاه ارزش ریالی پیدا کرده بودند.


وی با بیان اینکه امسال شهرداری به دنبال این بود که در ابتدا اصلا کارت شناور صادر نکند، گفت: در واقع برآورد ما این است که برای سال آینده اصلا طرح ترافیک یا کارت شناوری در نظر گرفته نشود و هر کسی بر اساس آنچه سیستماتیک تعریف می‌شود به محدوده طرح ترافیک تردد کند. به هر حال نهادهایی که در این موضوع دخیل بودند از جمله پلیس درخواست کردند که هم‌ طرح ترافیک ارائه شود و هم کارت شناور مجددا صادر و در اختیار قرار گیرد و بنابراین نام این طرح به «مجوز سیار» تغییر کرد و قرار شد با هدف مشخص در اختیار نهادهای خاص قرار گیرد و شرط این بود که قیمت ارائه شده با قیمت طرح ترافیک عادی تفاوتی نداشته باشد.


صدور حدود 400 کارت سیار برای سال 97


مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه امسال حدود 300 الی 400 کارت سیار صادر و در اختیار نهادها قرار گرفته است، افزود: در واقع شرط شهرداری برای این افراد این بود که رانت خاصی برای آنها در نظر گرفته نشود و آنها همان هزینه‌ای را بپردازند که سایر افراد می‌پردازند.


پیرحسین‌لو با بیان اینکه مکانیسم استفاده صحیح از کارت‌های سیار امسال در نظر گرفته شده است، افزود:‌ امسال در یک روز بیش از یک خودرو به وسیله این کارت‌ها نمی‌توانند وارد محدوده طرح ترافیک شوند. همچنین این کارت‌ها به هیچ وجه به رایگان پرداخت نخواهد شد و توزیع‌شان همانند طرح ترافیک‌های عادی خواهد بود. بنابراین عده‌ای این گونه القا می‌کنند که خرید و فروش طرح ترافیک سیار باگی در شیوه ارائه طرح است اما این نشان دهنده این است که چون طرح ترافیک جدید راه‌های اقتصاد قبلی را بسته امروز این گونه شیوه‌ها مطرح می‌شود.


مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: این در واقع به نوعی کلاهبرداری است و مردم باید نسبت به آن آگاه باشند و ما گزارشی مبنی‌بر اینکه این خرید و فروش انجام می‌شود را نداریم امروز کسانی که با کارت‌های سیار کاسبی می‌کردند، بساط‌شان جمع شده است. از مردم می‌خواهیم که هرگز فریب این افراد کلاهبردار را نخورند.


انتهای پیام/

برچسب ها: ترافیک
ارسال نظر
قالیشویی ادیب