دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

افشاگری یادداشت نویس‎ اخراج‎شده علیه رادیو فردا

اگر رادیوفردا نجنبد به زودی به سرنوشت صدای امریکای در حال احتضار دچار خواهد شد.
کد خبر : 282826

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، در ادامه اختلافات زنجیره وار اپوزیسیون، "مجید محمدی" که به عنوان "جامعه شناس" برای سایت رادیو فردا، یادداشت می نوشت از این رسانه اخراج شده و دست به افشاگری علیه رادیو فردا زده است.


محمدی با اشاره به دولتی بودن رادیو فردا و اداره شدن آن با پول مالیات دهندگان آمریکایی برای تاثیرگذاری بر مردم ایران، نسبت به عملکرد ضعیف این رسانه هشدار داده است.


وی با انتشار یادداشتی زیر عنوان "رادیوفردا به یک خانه‌تکانی جدی نیاز دارد" در سایت ضدانقلاب تقاطع می نویسد: با کنار رفتن آرمان مستوفی از مدیریت رادیوفردا، این رسانه، تحت مدیریت جدید به تغییرات جدی نیاز دارد. مهم‌تر از تغییر مدیر رسانه یا برخی کارکنان آن، تغییر سیاست‌ها و جهت‌گیری‌ها و اولویت‌ها، نوع ارتباط با مخاطب، چینش نیرو‌ها و نوع استفاده از منابع است. مدیریت جدید رادیوفردا باید این رسانه را از نگرش حاکم غیرانتقادی، نا‌متوازن و غیرحرفه‌ای (بالاخص وبسایت اینترنتی آن) به رسانه‌ای با مشی تحلیلی-انتقادی، متوازن و حرفه‌ای تبدیل کند... متاسفانه اگر کسی هفته‌ها به وبسایت رادیوفردا مراجعه نکند چیز زیادی را از دست نداده است چون این وبسایت نه تولیدکننده بلکه عمدتا تکرارکننده است.


یادداشت نویس سابق رادیو فردا در ادامه به سانسور مطالب در این رسانه اشاره کرده و آورده است: همکاری با یک رسانه به هیچ وجه به معنای بستن چشم بر مشکلات آن نیست، گرچه این همکاری در سال‌های گذشته با دشواری بسیار همراه بوده و ده‌ها مطلب انتقادی و تحلیلی این نویسنده در وبسایت رادیوفردا سانسور یا رد شده است... یک نویسنده و تحلیلگر به علت همکاری با یک موسسه، دیدگاه انتقادی‌اش را تعطیل نمی‌کند و تا زمانی که بتواند، باید به فعالیت در آن ادامه دهد مگر آنکه عذر وی را بخواهند (اتفاقی که برای من در رادیوفردا در روز ۳۱ مارس ۲۰۱۸ افتاد).


در بخش دیگری از این نوشتار آمده است: وبسایت رادیوفردا علی‌رغم داشتن امکانات کافی مالی و پرسنل، مخاطب بسیار کمتری از وبسایت‌هایی مثل الف، تابناک، و خبرآنلاین دارد. وبسایت‌های الف و تابناک اصولا مطالب تولیدی اندکی دارند و بیشتر، مطالب وبسایت‌های دیگر را می‌گذارند. از این جهت توجیه عدم استقرار در ایران و دشواری تولید خبر، توجیه قابل قبولی برای مخاطب اندک نیست. بنا به اطلاعات وبسایت‌هایی که میزان بازدید روزانه و تعداد صفحات بازدیدشده را منعکس می‌کنند مخاطبان رادیوفردا بسیار کمتر از وبسایت‌های داخلی رقیب آن است. شاید ده سال پیش رادیوفردا وضعیت بهتری داشت اما امروز از همه‌ی آن‌ها عقب مانده است.


محمدی با اشاره به موفقیت وب سایت های داخلی ایران می افزاید: مشخص است که در سال‌های اخیر، وبسایت‌های داخلی دارند رسانه‌های فارسی خارج کشور را پشت سر می‌گذارند. وی همچنین به "محتوای نامتمایز" و "فراوانی اخبار کپی شده و بدون تحلیل" در رادیو فردا انتقاد کرده است. یادداشت نویس سابق رادیو فردا افزود: متاسفانه گزینش نادرست و ناقص و یک‌طرفه‌ی همکاران، خودسانسوری و عدم توجه به ماموریت اصلی ...، نگذاشته وبسایتی مثل رادیوفردا به پربازدید‌ترین وبسایت اینترنتی خبری و تحلیلی تبدیل شود.


در بخش های پایانی این یادداشت می خوانیم: امروز چهل میلیون کاربر شبکه‌های مجازی در ایران مدام مشغول دیدن یا شنیدن فایل‌های صوتی و تصویری کمتر از یک یا دو دقیقه هستند، اما تشکیلات رادیوفردا و خواهر جان‌باخته‌ی آن (صدای امریکا) از تولید محتوا برای این شبکه‌ها عاجز بوده‌اند. اگر رادیوفردا نجنبد به زودی به سرنوشت صدای امریکای در حال احتضار دچار خواهد شد. راستی اگر حسین موسویان و تریتا پارسی تحلیلگران حرفه‌ای بودند چرا با آمدن ترامپ آن‌ها از صدای امریکا حذف شده‌اند؟ این‌گونه سوالات نیز ممکن است بعدا از مدیران وبسایت رادیوفردا پرسیده شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته