طراحی و تجاریسازی نرمافزار جامع HIS مراکز درمانی در دانشگاه آزاد اسلامی
خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت و برای آشنایی بیشتر با این محصول با مهندس محمد مهدیدخت مدیر عامل این شرکت درباره چگونگی طراحی نرم افزار جامع HIS و کارکرد آن در صنعت پزشکی گفتوگو کرده است که آن را پی میگیریم.
* چه مشکلی در ثبت و ذخیره اطلاعات بیماران در مراکز درمانی و بیمارستان ها وجود داشت که انگیزه طراحی این نرم افزار را در شما ایجاد کرد؟
- یکی از مشکلات موجود در سیستم جامع اطلاعات بیمارستانی موسوم به HIS ، نبود ذخیره سازی اطلاعات بیماران، ارتباط نداشتن بخش های مختلف بیمارستان با یکدیگر و مشکل برقراری ارتباط با پزشک متخصص در زمان هایی که در بیمارستان حضور ندارند، بود. بنابراین پرستاران معمولاً به صورت تلفنی، شرح حال بیمار را به پزشک معالج گزارش می دادند و دستور پزشکی لازم را دریافت می کردند که همین مساله در برخی مواقع موجب کندی روند گزارش وضعیت بیمار به پزشک و حتی ممکن بود خطای پزشکی در اثر آن اتفاق بیفتد که ما با بررسی شرایط فعلی و به منظور افزایش کیفیت و دقت و سرعت در تشخیص مشکلات بیماران به این نتیجه رسیدیم که این نرم افزار را طراحی و ارائه کنیم.
* ویژگی یا مزیت های این نرم افزار چیست؟
- این نرم افزار می تواند پرونده بیماران را به صورت کاملاً الکترونیکی و در بیشتر موارد بدون نیاز به تایپ، ذخیره کند و قابلیت اتصال به تجهیزات تصویربرداری و ذخیره آنها در پرونده بیمار را داراست و پزشک معالج می تواند بصورت 24 ساعته با کادر درمان در ارتباط بوده و دستور پزشکی لازم را به صورت کتبی و آنلاین به پرستاران ابلاغ کند.
علاوه بر این امکان نصب این نرم افزار بر روی تلفن همراه پزشک و کادر درمانی وجود دارد و می تواند علائم حیاتی بیمار را به صورت لحظه به لحظه به پزشک معالج ارسال کند.
* طراحی این نرم افزار چگونه است و چه قابلیت هایی دارد؟
- نرم افزار HIS در محیطی جذاب و پویا طراحی شده و دارای تکنولوژی ابری امن و کاربری آسان است و امکان استفاده از تجهیزات و امکاناتی مانند قلم نوری را دارد و می تواند به همه تجهیزات پزشکی از قبیل دستگاه های RVG ، اسکنرها و دستگاه های تصویربرداری متصل شود.
* آیا این نرم افزار امکان تعریف سطوح دسترسی، تعریف پزشک یا پرستار به تعداد مورد نیاز و امکان تهیه گزارش برای پزشک یا مراکز درمانی را دارد ؟
-بله، خوشبختانه همه این موارد در طراحی نرم افزار پیش بینی شده و این امکان برای کاربر هست که محدوده دسترسی به گزارش ها را برای دیگر کاربران سیستم به صورت دلخواه تغییر دهد . برای مثال اینکه کاربران پذیرش به گزارش های کارکرد پزشکان دسترسی نداشته باشند و یا گزارش های مالی فقط در اختیار بخش مالی باشد. علاوه بر این همانطور که اشاره کردید قابلیت استفاده برای چند پزشک در یک مطب و تعریف دستیار یا پرستار به تعداد مورد نیاز برای گزارش از خدمات ارائه شده در پرونده ها و تعیین درصد سهم هریک را داراست.
این نرم افزار طوری طراحی شده که بتواند انواع تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی را طبقه بندی کند و امکان تهیه گزارش های متنوع از قسمت های مختلف را با استفاده از سیستم گزارش ساز پویا برای پزشک یا مراکز درمانی فراهم می کند.
* این نرم افزار در پذیرش و تشکیل پرونده و سیستم نوبت دهی هم کاربردی دارد؟
- نحوه طراحی این نرم افزار به اینگونه است که از لحظه پذیرش و تشکیل پرونده تا لیست خدمات و سوابق بیمار، سیستم نوبت دهی ، امکان کنترل سقف های مالی و انبار اقلام مصرفی و افزایش دسترسی به خدمات یا ارجاع بین همکاران پزشکی را داراست و قابلیت سیستم نسخه نویسی و ورود اطلاعات را دارد و می توان از آن پشتیبان نیز تهیه کرد.
*قبلاً چنین نرم افزاری در داخل یا خارج کشور طراحی نشده بود؟
-نمونه خارجی این نرم افزار وجود دارد و در داخل کشور هم نمونه هایی طراحی شده اما به لحاظ قابلیت و تنوع خدمات و مقرون به صرفه بودن و جامعیت نرم افزار تقریباً می توان گفت که منحصر به فرد است.
*نرم افزار طراحی شده به مرحله تجاری سازی هم رسیده یا خیر ؟
-بله ، خوشبختانه توانسته ایم با چند مرکز درمانی و بیمارستان و پزشکان متخصص و حتی مراکز روانپزشکی، مددکاری اجتماعی و روان درمانی هم قرارداد منعقد کنیم و آمادگی داریم تا در هر نقطه از کشور خدمات خود را گسترش دهیم.
گفتوگو از حسین رحیمی
انتهای پیام/