دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 خرداد 1397 - 10:00
جمالی‌نوبندگانی در گفت‌وگو با آنا:

آمریکا و اروپا در سیاست از یکدیگر متمایز نیستند

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اروپایی‌ها خود را غول اقتصادی می‌دانند؛ ولی در سیاست ادعایی ندارند و آمریکا نفوذ بسیار زیادی در سیاستمداران اروپایی و حتی شرکت‌های اقتصادی آنان دارد. ما هم باید بپذیریم اروپا اختلاف نظر عمیقی با آمریکا ندارد. 
کد خبر : 282562

محمدجواد جمالی‌نوبندگانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آنا، درباره ضمانت ماندگاری اروپا در برجام، اظهار کرد: برجام برای کشورهای اروپایی یک موضوع اقتصادی نیست و آنها نگاه امنیتی و سیاسی به برجام دارند. در حالی که ایران مسائل اقتصادی، مالی، بانکی، بیمه‌ای و حتی سیاسی و امنیتی را در برجام در نظر گرفته و این اختلاف نظر ما و اروپا در برجام است.


نماینده مردم فسا در مجلس اضافه کرد: اروپایی‌ها خود را غول اقتصادی می‌دانند؛ ولی در سیاست ادعایی ندارند و آمریکا نفوذ بسیار زیادی در سیاستمداران اروپایی و حتی شرکت‌های اقتصادی آنان دارد. ما هم باید بپذیریم اروپا اختلاف نظر عمیقی با آمریکا ندارد.


جمالی نوبندگانی با تاکید بر اینکه مجموع روابط مالی ایران با اروپا 20 میلیارد دلار است در حالی که این مبلغ در تجارت با آمریکا صدها میلیارد دلار است، بیان داشت: آمریکا و اروپا در سیاست از هم متمایز نیستند؛ البته در قبال برجام ما نباید بدبین باشیم و نه دچار خوشبینی زیاد شویم که کار دستمان دهد.


این نماینده مجلس با اشاره به مهلت ایران به اروپا برای ارائه تضمین، گفت: چند هفته مهلت دادن به اروپا نیاز بود؛ چرا که ما می‌خواستیم به شورای حل اختلاف معین شده در برجام شکایت کنیم که این پروسه 6 -7 هفته طول می‌کشد؛ البته درخواست کردیم رسیدگی به این شکایت بدون حضور آمریکا باشد و این در نامه وزیر امور خارجه مرقوم شد.


وی تصریح کرد: باید قبول کنیم این توافقنامه جزو مسائل امنیت ملی کشور است که باید نسبت به آن متفق باشیم.


دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آمریکا با خروج از برجام به دنبال نفاق میان ملت و حاکمیت بود؛ بنابراین اکنون نباید فضا را جوری ملتهب کنیم که یک دو قطبی در رابطه با برجام ایجاد شود.


این نماینده مجلس با بیان اینکه ما برجام را در زمان حکومت دموکرات‌‌ها در آمریکا امضا کردیم، اما اکنون می‌بینیم دموکرات و جمهوری‌خواه با هم متحد شده‌اند، اظهارکرد: لازم است امروز صدای واحدی از جناح‌های سیاسی در رابطه با برجام به آمریکا و اروپا مخابره کنیم. امروز همه ظرفیت‌های کشور باید به این بیندیشند که چکار کنیم تا منافعمان به صورت حداکثری حفظ شود و با یکدیگر همفکری و هماهنگی داشته باشیم.


جمالی نوبندگانی خاطرنشان کرد: یکبار هم که شده بلوغ سیاسی از خودمان نشان دهیم و در قضیه برجام به صورت ملی فکر کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته