برپایی جشنواره های ساختگی برای اعلام برند برتر آفت اقتصاد کشور شده است
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمدرضا مودودی با بیان این مطلب افزود: متأسفانه مجموعههای غیرقانونی متعددی به صورت قارچ گونه در بخش هایی از کشور پیدا می شوند که با فرصت طلبی و با هدف سودجویی و بکارگیری ابزارهای تبلیغاتی گسترده، سعی می کنند تا با عناوین مختلف و اعطای انواع تندیس ها در سایه دعوت از برخی مدیران ارشد و مقامات بلندپایه کشور، بخش تولیدی و خدماتی کشور را متقاعد کنند که در ازای پرداخت مبلغی قابل ملاحظه، از یک جشنواره غیرقانونی، تندیس «برند برتر» و یا حتی «برند ملی» دریافت کنند که در واقع شرکت هایی که فریب این مجموعه های سودجو را می خورند، جز تندیسی بی ارزش که به قیمتی گزاف خریداری شده و هیچ پشتوانه قانونی ندارد، چیز دیگری حاصل نکرده اند.
معاون سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به مفاد قانونی و مصوبات هیأت وزیران یادآور شد: شرکت های علاقمند کافی است که از این مجموعه ها مستندات قانونی بخواهند و صرفاً به تبلیغات پرطمطراق آنها بسنده نکنند و البته لازم به ذکر است که طبق ماده 8 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و تصریح مصوبه هیأت محترم وزیران (که تصویر آن در ذیل این خبر آمده است) تنها مرجع قانونی برای انتخاب برند برتر، فقط سازمان توسعه تجارت ایران است و هر مرجع دیگری که اقدام به انتخاب و اعطای تندیس کند، غیرقانونی، متخلف و جوایز و نشان های آن فاقد ارزش است.
دبیر ستاد انتخاب برند ملی، در ادامه گفت: در کشور فقط یکبار در سال 95 ارزیابی برند ملی انجام و فقط 18 برند شرکت و محصول در 12 گروه کالایی انتخاب و معرفی شدند که این فرآیند نیز در سطح ملی و بر اساس مدل های علمی بین المللی و بدون هیچ هزینه ای صورت گرفت و سازمان توسعه تجارت امسال نیز در سطح ملی در حال ارزیابی برندهایی است که در سامانه رسمی سازمان توسعه تجارت ایران که هرساله اطلاع رسانی عمومی می شود، ثبت نام کرده اند.
مودودی خاطرنشان ساخت که علاقمندان به ارزیابی برند خود باید صرفاً از طریق مجرای رسمی و قانونی و طبق آئین نامه اجرایی سازمان توسعه تجارت ایران اقدام کنند و بیهوده منابع مالی خود را به جیب تندیس فروشان نریزند چراکه کلیه مزایایی که برای برندهای ملی تعریف شده و یا خواهد شد، فقط به برندهایی تعلق می گیرد که توسط متولی قانونی آن یعنی سازمان توسعه تجارت ایران برگزیده و معرفی شده اند.
وی در خاتمه یادآور شد: هدف سازمان توسعه تجارت ایران از برگزاری این رویداد ملی، فقط معرفی بنگاه ها و اعطای یک تندیس نیست بلکه هدف اصلی ترویج فرهنگ و اهمیت برندسازی در بین بنگاه های داخلی برای توسعه بازار و تشویق آنان برای بین المللی شدن در عرصه رقابت جهانی است. بنابراین منتخبان برند برتر داخلی در یک فرآیند بین المللی سازی که در سازمان تعریف شده، خود را برای تبدیل شدن به یک برند بین المللی آماده می کنند و دولت نیز برای تحقق این مأموریت، حمایت و پشتیبانی لازم را از این برندها و فرآیند برندسازی به عمل می آورد.
انتهای پیام/