دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 تير 1394 - 09:16
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد

حمایت از تولید تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی ساخت دانشگاه آزاد اسلامی

واشقانی فراهانی با بیان اینکه مسئولان ارشد کشور همواره بر پیروی از الگوی علمی و بومی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی تاکید کرده اند، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی می تواند بستر و فرصت مناسبی را برای نقش آفرینی اعضاء هیات علمی، پژوهشگران و دانشجویان در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.
کد خبر : 28226

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: افزایش تکیه بر توان داخلی، خودباروری و بسترسازی شایسته برای نقش‌آفرینی موثر، کارآمد و پرشور دانشگاهیان، متخصصان و محققان را لازمه تحقق اهداف کلان اقتصاد مقاومتی است که در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در شهریور ماه سال گذشته و برنامه کلان ریاست دانشگاه و نیز برنامه راهبردی شورای پژوهش و فناوری دانشگاه بر ضرورت حمایت از آن تاکید شده است.


وی با تاکید بر لزوم حمایت از تولیدات ساخت داخل گفت: هدف معاونت پژوهش و فناوری بسترسازی مناسب برای حمایت از متخصصان و مخترعان خلاق داخل دانشگاه؛ ایجاد انگیزه برای فعال سازی نیروهای متخصص، حمایت از فعالیت های گروهی متخصصان، هدفمند­سازی و به کار بستن فعالیت­‌های پژوهشی و هدایت آن­ها به سمت صنعت، برندسازی نام دانشگاه آزاد اسلامی و درنهایت حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین است.


دکتر واشقانی فراهانی میزان اولویت توجه به ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی را وابسته به نیاز جامعه علمی کشور و هم چنین دستگاه یا قطعه ساخته شده، نوع کاربری دستگاه از نظر پژوهشی، صنعتی و فناوری، مدیریت مصرف سوخت، کاهش تولید آلاینده ها، رقابت پذیری اقتصادی در مقایسه با رقیبان داخلی و خارجی؛ میزان نوآوری و اختراع در طرح و قابلیت ثبت اختراع و پتنت دانست و افزود: معیارهای داوری در مراحل پیشنهادی و دفاع نهایی شامل مواردی مانند نوآوری، خلاقیت، ابتکار و آینده نگری طرح، است.








هدف معاونت پژوهش و فناوری بسترسازی مناسب برای حمایت از متخصصان و مخترعان خلاق داخل دانشگاه؛ ایجاد انگیزه برای فعال سازی نیروهای متخصص، حمایت از فعالیت های گروهی متخصصان، هدفمند­سازی و به کار بستن فعالیت­‌های پژوهشی و هدایت آن­ها به سمت صنعت، برندسازی نام دانشگاه آزاد اسلامی و درنهایت حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین است

وی تاکید کرد: نمونه ­های تولیدی باید منجر به حل یکی از مشکلات، رفع نواقص یا کمبود های موجود شود.


معاون پژوهشی دانشگاه آزاد در خصوص ویژگی های مربوط به مجری طرح عنوان کرد: مجری طرح، عضو هیات علمی تمام وقت واحد و پژوهشگران غیر هیات علمی واحد دانشگاهی (کارمند یا دانشجو) می توانند به عنوان همکار طرح باشند.


واشقانی هم چنین گفت: سعی می شود به منظور تحقق اهداف مورد اشاره به مواردی چون ناظران طرح، فرایندهای بررسی پیشنهادها، مدت زمان اجرای طرح، محل تامین بودجه، مراحل پرداخت بودجه، تحویل دستگاه، موظفی طرح ها، شرایط خاتمه طرح و ... به طور تفضیلی پرداخته شود.


وی در پایان اظهار امیدواری کرد این اقدام بتواند کمکی برای کاهش وابستگی آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی به تجهیزات و مواد آزمایشگاهی وارداتی باشد و زمینه های لازم را برای استفاده از توانمندی‌های داخلی و حمایت از فعالیت‌های پژوهشگران در زمینه ساخت تجهیزات و تولید مواد آزمایشگاهی، فراهم آورد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته