دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چرا در طول زندگی مشترک همواره به یک مشاور نیاز داریم؟

کد خبر : 282251

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، مشاوره ازدواج، که تحت عنوان درمان زوج­ها نیز شناخته می­شود، نوعی از روان­شناسی می­باشد. مشاوره ازدواج به زوج­ها کمک می­کند تا موارد مشاجره را شناسایی و برطرف کنند و روابط خود را بهبود بخشند. از طریق مشاوره ازدواج، شما قادر هستید تصمیم گیری اندیشمندانه را در رابطه با بازسازی روابط و یا جدا شدن از همدیگر بگیرد.


مشاوره ازدواج معمولاً توسط افراد دارای تخصص صورت می­گیرد که معمولاً تحت عنوان درمان­گرهای ازدواج و خانواده شناخته می­شوند. مشاوره­های ازدواج معمولاً کوتاه مدت می­باشند. و معمولاً هر دو فرد را شامل می­شود ولی در برخی موارد فرد تمایل دارد تا به صورت جداگانه تحت مشاوره قرار گیرد. برنامه­های درمانی اختصاصی معمولاً بسته به موقعیت صورت می­گیرد.


مشاوره ازدواج چرا صورت می­گیرد؟


مشاوره ازدواج می­تواند به زوج­ها در رابطه با هر نوع روابط صمیمانه، به صورت ازدواج یا غیر کمک کند.


برخی از زوج­ها از مشاوره ازدواج به منظور تقویت روابط خود و بهبود درک از یکدیگر کمک می­گیرند. مشاوره ازدواج همچنین به زوج­هایی که قصد ازدواج دارند نیز می­تواند کمک کننده باشد. مشاوره­های قبل ازدواج می­توانند به درک بهتر از یکدیگر و شناسایی تفاوت­­های خود پیش از ازدواج کمک کننده باشد.


در سایر موارد، زوج­ها به منظور بهبود مشکلات ارتباطی به دنبال مشاوره ازدواج هستند. شما می­توانید مشاوره ازدواج را برای مشکلات اختصاصی نظیر موارد زیر نیز کمک بگیرید:



  • مشکلات ارتباطی

  • مشکلات جنسی

  • مشکلات در رابطه با پرورش کودکان یا خانواده­های ترکیبی

  • مصرف مواد

  • مشکلات مالی

  • خشونت

  • خیانت


مشاوره ازدواج همچنین می­تواند در مورد موارد خشونت خانگی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. در صورتی که خشونت به نقطه حداکثری برسد، مشاوره به تنهایی کمک کننده نمی­باشد. در این صورت با پلیس و یا مراکز حمایتی منطقه­ای برای حمایت اضطراری کمک بخواهید.



چگونه آماده شوید


تنها پیش­نیاز مورد نیاز برای مشاوره ازدواج یافتن یک درمان­گر می­باشد. می­توانید از پزشک خود برای ارجاع به یک درمان­گر کمک بگیرد. عشق شما، دوستان، بیمه سلامت شما، برنامه های کمک به کارکنان، مبلغان دینی، و یا سازمان های بهداشت روانی می­توانند توصیه­هایی را برای شما داشته باشند.


پیش از برنامه ریزی جلسات با یک درمان­گر متخصص، متناسب بودن وی را با مشکل خود به طور کامل بررسی کنید. می­توانید سوال­هایی را پیش­تر بپرسید نظیر:



  • تحصیلات و تجربه: پیش­زمینه تحصیلی و آموزشی وی چیست؟ آیا توسط دولت تاییده گرفته­اید؟ آیا توسط AAMFT تایید شده­اید؟ تجربه وی با مشکلات مشابه چیست؟

  • تدارکات: آدرس دفتر شما کجاست؟ ساعات کاری دفتر چگونه است؟ آیا در مواقع اورژانسی در دسترس هستید؟

  • طرح درمان: تعداد جلساتی که انتظار دارید چقدر است؟ هر جلسه چقدر طول می­کشد؟

  • هزینه و بیمه: هزینه شما برای هر جلسه چقدر می­باشد؟ آیا خدمات شما تحت پوشش بیمه می­باشد؟


انتظارات شما از مشاوره ازدواج چیست؟


مشاور ازدواج معمولاً زوج­ها را به صورت همراه با هم برای جلسات درمانی فرامی­خواند. کار با درمان­گرها شما مهارت­های لازم برای محکم کردن روابط خود را خواهید آموخت. این مهارت­ها ممکن است شامل ارتباط آشکار، حل مشکلات با هم و بحث در مورد تفاوت­های عقلانی می­باشد. شما جنبه­های مثبت و منفی روابط خود را بررسی می­کنید و علل بروز درگیری­ها را شناسایی می­کنید.


صحبت در رابطه با مشکلات خود با مشاور پزشک ممکن است آسان نباشد. جلسات ممکن است در سکوت بگذرند و شما و شریک شما می­تواند منجر به اشتباه درک باشد و یا شما اختلاف­های خود را به جلسات بیاورید و حتی ممکن است در طی جلسات خشونت نیز داشته باشید. هر دو مورد قابل قبول می­باشندو درمانگر شما به عنوان یک واسطه و داور می­باشد و به شما و شریک شما در این رابطه کمک می­کنند.


اگر شما یا شریک شما با بیماری­های روانی، مصرف مواد یا سایر مشکلات مقابله می­کنید، درمانگر شما ممکن است با سایر بخش­های تامین کننده سلامت برای طیف درمانی کامل همکاری کند. به عنوان مثال چنانچه زوجه مشکلات جنسی داشته باشد می بایست با یک پزشک زنان مشاوره نماید و نتیجه به مشاوره ازدواج داده شود.


اگر شریک شما از شرکت در جلسات مشاوره دانشجویی خودداری کند، می­تواند به تنهایی به این جلسات بروید. این می­تواند بسیار چالش­برانگیز باشد که تنها شما به بهبود این رابطه تمایل داشته باشید و به همین دلیل به جلسات مشاوره بروید. اما در این صورت می­توانید آموخته­های بسیاری را در رابطه با واکنش­ها و رفتارهای شما در این روابط یاد بگیرد.


مشاوره ازدواج معمولاً کوتاه مدت می­باشد. ممکن است برای رفع مشکل نیاز به چند جلسه و یا چندین ماه مراجعه به درمانگر داشته باشید بخصوص اگر رابطه شما به شدت تخریب شده باشد. برنامه درمانی اختصاصی بسته به شرایط شما می­باشد. در برخی موارد، مشاوره ازدواج به زوج­ها کمک می­کند تا تفاوت­های خود را شناسایی کنند که این بهترین مورد برای کمک به ارتباطات می­باشد.


تصمیم­گیری در مورد رفتن به مشاوره دانشجوی مشکل می­باشد. اگر روابط مشکل­داری را دارا هستید، به هر حال، جستجوی کمک بسیار موثر تر انکار مشکل و یا امید برای بهبود آن می­باشد.


۷دلیل برای مشاوره پیش از ازدواج


به نظر می­رسد که میزان ازدواج در حال کاهش می­باشد. به طوری که برخی از داده­ها نشان می­دهد ۵۰% از ازدواج­های اول به طلاق می­انجامد. و مواردی که باقی می­مانند در طول ۳۰ سال بدون تغییر باقی می­ماند. همچنین میزان طلاق بسته به میزان تحصیلات والدین، اعتقادات مذهبی و سایر فاکتورها متفاوت می­باشد.


با بروز طلاق مشکلاتی برای افراد بالغ همانند کودکان ایجاد می­شود. برای افراد بالغ، طلاق به عنوان یکی از وقایع پر استرس در زندگی شناخته می­شود. تصمیم­گیری در مورد طلاق معمولاً با دمدمی مزاجی و عدم اطمینان نسبت به آینده همراه می­باشد. در صورت درگیر بودن کودکان، سایر اثرات نظیر انکار، احساس رها، خشم، سرزنش، احساس گناه، اشتغال ذهنی با آشتی، و اقدام نیز مشاهده می­شود. در موارد اینچنینی شما می بایست به یک موسسه حقوقی جهت مشاوره موارد حقوقی مربوط به موضوع طلاق مراجعه نمایید.


در حالی طلاق برای برخی افراد ضروری و ایمن­ترین راه می­باشد، برخی افراد نجات از نابودی را در چنین زمان­هایی دارند. زمانی که یک زوج درگیر مشکلاتی می­شود بسیار مناسب است تا با یک مشاوره ازدواج مشورت کنند. در زیر به ۷ دلیل خوب برای این کار می­پردازیم.


۱- ارتباطات به صورت منفی شده است. زمانی که ارتباطات بین دو فرد رو به بدتر شدن می­رود، برگشت آن به سمت مسیر درست و صحیح مشکل می­باشد. ارتباطات منفی می­تواند شامل هر عملی باشد که منجر شود یک فرد احساس افسردگی، نا امنی، نادیده گرفته، و یا تمایل به خروج از گفتگو را احساس کند. این مورد همچنین به لحن و تون مکالمه نیز بر می­گردد. به این مورد باید توجه داشت که مشکل همیشه بر روی صحبت­های شما نمی­باشد، بلکه می­تواند بر روی نحوه بیان شما نیز باشد.


مکالمه و ارتباط منفی همچنین می­تواند شامل هر نوع ارتباطی باشد که نه تنها منجر به آسیب احساسی می­شود، بلکه سوء استفاده­های فیزیکی و احساسی و نیز ارتباطات غیرکلامی را نیز شامل شود.


۲- زمانی که یک یا هر دو طرف داشت رابطه را در نظر داشته باشند. بازیابی از این غیرممکن نمی­باشد ولی فرایندی طولانی مدت می­باشد. فرایند بخشش و گذشت و حرکت به سمت جلو طولانی مدت می­باشد. هیچ نوع فرمولی برای بازیابی از این حس وجود ندارد. ولی در صورتی که هر دو طرف متعهد به انجام دورهای درمانی باشند ازدواج می­تواند نجات یابد. در کمترین حد، این عمل می­تواند بیانگر سلامت هر دو فرد را باشد.


۳- زمانی که زوج­ها تنها به عنوان پرکردن برخی فضاها در نظر گرفته می­شوند. زمانی که زوج بیشتر شبیه یک هم اتاقی می­باشد تا یک زوج نیاز به مشاوره احساس می­شود. این بدان معنی نیست زمانی که یک زوج کارها را با هم انجام نمی­دهند پس در مشکل هستند. کمبود ارتباطات، مکالمه، صمیمیت و یا هر کاری که مهم بودن فرد را نشان دهد می­تواند مشکل ساز باشد. این می­تواند مشخص کننده باشد که یک پزشک متخصص می­تواند این مشکل را تا حدودی حل کند.


۴- زمانی که زوج­ها نمی­دانند چگونه تفاوت­های موجود را حل کنند. زمانی که دو زوج اختلاف­هایی را تجربه می­کنند، و نسبت به این اختلاف آگاهی دارند، نیمی­ از نبرد را طی کرده­اند. بسیاری از موارد می­شونم که زوج­ها بیان می­کنند “ما مشکل­ را می­دانیم ولی روش رفع آن را نمی­دانیم”. این بهترین زمان برای حضور شخص سوم می­باشد. در چنین شرایطی یک پزشک متخصص می­تواند در بازگرداندن زوج­ها به مسیر درست کمک کننده باشند.


۵- وقتی طرف مقابل و شریک احساسات منفی را دارد. ما بر این باوریم که حس­هایی درونی که داریم در بیرون نیز خود را نشان می­دهند. حتی اگر قادر باشیم این احساسات را برای مدتی مخفی نگه داریم، بازهم بروز خواهند کرد. احساسات منفی نظیر خشم یا ناامیدی می­توانند مضر باشند و در برخی موارد منجر به رفتارهای مضر شوند. می­­توانم زوجی را مثال بزنم که همسر به خاطر رفتارهای مخاطره­آمیز شوهر صدمه دیده بود. اگرچه وی تمایل به ادامه این رابطه و زندگی داشت، ولی بسیار کینه توز شده بود. همسر به صورت هدفمند رفتارهایی را نشان می­داد که شوهر حس بی­وفایی کند در حالی که این گونه نبود. ولی می­خواست دردهای که می­کشد را شوهر نیز تجربه کند. پزشک متخصص می­تواند در برطرف کردن این احساس­ها و نیز یافتن­ روش­های مناسب­تری برای بیان احساسات کمک کننده باشد.


۶- در زمانی که تنها راه حل جدایی می­باشد. زمانی که زوج­ها مخالف یکدگیر هستند، جدا شدن می­تواند کمک کننده باشد. با این حال، با این حال زمانی که این شرایط منجر به جدایی موقتی یا دوری از خانه می­شود، نیاز به مشاور احساس می­شود. دور بودن از خانه برای مدت زمانی نمی­تواند به حل مشکل کمک کند. در عوض، می­تواند این فکر را تقویت کند که دوری موثر و مفید می­باشد. با بازگشت فرد به خانه مشکل همچنان وجود دارد ولی معمولاً خودداری می­شود.


۷- زمانی که والدین به خاطر بچه­ها کنار هم می­مانند. زمانی که زوج­ها به این تصمیم می­رسند، حضور یک مشاور می­تواند کمک کننده باشد. معمولاً در چنین زمانی والدین فکر می­کنند که بهترین کار ممکن را انجام می­دهند. در مقابل، اگر زوج­ها قادر به حل مشکل و حرکت مثبت، روابطه سالم داشته باشند این می­تواند بهترین تصمیم ممکن باشد.


به عقیده من، در زمانی که زوج­ها تعیین کننده چگونگی زندگی کردن می­باشند، کودکان فاکتور و شاخص تصمیم گیرنده نیستند. من کار با نوجوانی را به یاد می­آورم که در مدرسه با مشکل مواجه بودند و نمرات وی در حال کاهش بود. پس از چند جلسه وی بیان کرد: من می­دانم که والدین من همدیگر را دوست ندارند، زمانی که دلیل را پرسیدم، بیان کردند آنها با همدیگر خوب هستند ولی مثل والدین دوستان من نمی­خندند.


کودکان معمولاً افراد حسی و بسیار هوشمندی هستند. تفاوتی ندارد که زوج­ها چقدر می­توانند شادی جعلی را نشان دهند، بسیاری از کودکان قادر به درک آن هستند.


تمامی ازدواج­ها قابل نجات نیستند. در فرایند مشاوره ازدواج، برخی از زوج­ها به این نتیجه می­رسد که جدا شدن مناسب­ترین راه می­باشد. با این حال، برای رابطه­هایی که قابل درست شدن و نجات هستند، و نیز برای زوج­هایی که تمایل به ادامه این مسیر دارند، مشاوره ازدواج می­تواند به یادآوری عشق آنها و طی کردن این مسیر کمک کننده باشد


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب