سعید اوحدی: ۷ درصد بودجه ما صرف فرهنگ میشود
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، مشروح گفت وگو با سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از نظر میگذرد.
در حوزه فرهنگی چگونه باید فعالیت کنیم که آثار مطلوب خود را تولید کنیم؟ شما چگونه در سازمان حرکت خواهید کرد تا به اقناع سازی جامعه کمک کنید؟
انسانها نسبت به اتفاقات پیرامونی خود به سه دسته تقسیم میشوند: دسته اول کسانی هستند که از زمان عقب هستند. دسته دوم انسانهایی هستند که همزان با وقایع و رخدادها حرکت میکنند. دسته سوم انسانهایی هستند که از وقایع جلو هستند مثل امام خمینی (ره). شهدای مدافع حرم و دیگر افرادی که برای دفاع از حریم اهل بیت هزاران کیلومتر دورتر رفتند در زمره دسته سوم هستند.
امروز نقطه عطفی که ما به عنوان کسانیکه در این برهه زندگی میکنیم در نقطه تحولی هستم که در محور مقاومت در حال رخ دادن هست. حتما برای انسانهای بزرگی از زمان جلو بودند و شناخت عمیق داشتند ما باید در حوزه فرهنگی تلاش عمیق کنیم اینها به عنوان الگوی این تحول جدید هستند
کار فرهنگی ما در تراز حماسه سیاسی امنیتی ما در محور مقاومت نبوده است و با آن نقطه مطلوب خیلی فاصله داریم. نتوانستیم آن حال روحی و روانی شهدای مدافع حرم را در جامعه رواح دهیم. قطعا سازمان با ظرفیت سنگینی که در اختیار دارد هم در رویکرد درازمدت هم در رویکرد مناسبتی میتوتواند با تولید برنامههای فرهنگی که جهتگیری حفظ و توسعه ارزشهای شهدای مدافع حرم داشته باشد نقش جدی داشته باشد. سازمان به عنوان یک مجموعه کم نظیر در تهران حتما میتواند در حوزه بین الملل نقش جدی داشته باشد . ما در جبهه فرهنگی انقلاب هم میتوانیم شاهد اقدامات جدی فرهنگی در بین کشورهای اسلامی و محور مقاومت باشیم . کارهایی را هم شروع کردیم که در حوزه فرهنگی کشورهای منطقه هم فعالتیتهایی داشته باشیم.
دنیای استکبار در کنار راهبردهای نظامی با تمدن اسلامی هم مقابله کردند در سوریه و عراق که تخریب آثار فرهنگی و باستانی نمونه آنهاست. در این حوزه زمینه کار آماده است و ظرفیت جدی وجود دارد و سازمان هم آماده است در حوزه فیلم، تئاتر، شعر و سایر بخشهای فرهنگی کارگروههایی را تشکیل دهد تا این فعالتیتها به سرانجام برسد.
برخی رویکردها در سرای محلهها و اماکنی که زیرمجموعه معاونت اجتماعی شهرداری است با سازمان متفاوت است. چه برنامهای برای حذف موازی کاری برنامهای دارید؟
یک شورایی در شهرداری با عنوان شورای برنامهریزی فرهنگی است که من به تازگی در آن شرکت میکنم. در این شورا اصل به سمت انسجام فرهنگی است والا یک هدف با دو مسیر موازی محقق نمیشود. اگر همه ظرفیتها به کمک هم بیایند مسیر رسیدن به هدف کوتاهتر میشود. حتما در حوزه شهرداری تهران هم نگاه باید به سمت انسجام فرهنگی باشد حتی اگر مجموعه های متفاوت به فعالیت فرهنگی بپردازند. نگاه ما در سازمان این است که برای همکاری با سایر سازمانها در انجام امور و فعالیتهای فرهنگی پیشقدم شویم که امیدواریم این شورا بتواند انسجام خوب و کافی را برقرار کند.
در سازمان هیات امنایی وجود دارد که در حوزه فرهنگی کشور منحصر به فرد است به لحاظ ظرفیتهای موجود. ترکیب این هیات امنا طوری است که شهرداری در آن دو رای دارد و باقی سایر نهادهای ارشد فرهنگی کشور هستد که این ترکیب خود باعث ایجاد ثبات در حوزه کار فرهنگی تهران خواهد شد.
شهرداری تهران در حوزه اقدامات سختافزاری و عمرانی خوبی کردند که باید اقدامات فرهنگی هم همطراز آن قرار بگیرد و تلاش جدی ما را میطلبد. تحریمهایی سیاسی و اقتصادی که در زمان دفاع مقدس رخ داد اگر بستر فرهنگی مقاومی نداشت شاید تاثیر خود را میگذاشت هم اکنون نیز همجه سنگینی که دنیای غرب علیه ما شروع کرده است راه آن توانمندسازی روحیه مردم است .
ما در مجموعه شهرداری خصوصا در دوره قبل که شاهد رشد امکانات کمی فرهنگی بودیم این موازی کاری هم به همان میزان افزایش پیدا کرد. فرمایش شما درباره سیاستگذاری واحد درست است که در دوره قبل هم تلاش شد اتفاق بیفتد. طبق اساسنامه اداره فرهنگی تهران به عهده سازمان است اما به لحاط ساختاری و بودجه و ... این اتفاق نمیافتد و خیلی از ظرفیتهای فرهنگی در اختیار سازمان نیست. آیا در دوره جدید این موازی کاری برطرف خواهد شد؟
عقل سلیم حکم میکند انسان در هر جایگاهی که هست برای برنامهریزی صحیح آسیب شناسی دقیق هم داشته باشد. در یک دورههایی از سازمان تجریباتی از انسجام در حوزه فرهنگی وجود داشته که باید آن تجربیات موفق مورد توجه قرار بگیرد من امیدوارم در دوره آقای افشانی به عنوان شهردار انسجام فرهنگی در شهرداری تقویت شود.
ضمن اینکه برای اساس مصوبه مجلس فضاهای فرهنگی که توسط شهرداری تهران ایجاد میشود باید در اختیار سازمان فرهنگی هنری قرار بگیرید. در جلسهای که با شهرداران مناطق مختلف تهران داریم این مسئله انسجام فرهنگی مطرح میشود و مورد اقبال همه هست.
بسیاری از مکانهای مثل خانه هنرمندان، برج میلاد، باغ موزه دفاع مقدس و ... کارکرد فرهنگی دارند ولی این ظرفیت هنوز در اختیار سازمان نیست؟
دو رویکرد هست که ما اصرار کنیم بر انسجام فیزیکی که شاید اگر برنامه نداشته باشیم به جایی نرسد اما اگر اصل بر انسجام بر کار فرهنگی بگذاریم مسائل به نتیجه خواهد رسید. اگر به خروجی مطلوبی با مدیریت برج میلاد برسیم نتیجه آن در کار فرهنگی خودش را نشان خواهد داد.
در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی هستیم. مجموعههای فرهنگی سازمان بالای 150 مورد در تهران است. چگونه این ظرفیت در جشن چهلمین سالگرد انقلاب مورد استفاده قرار میگیرد؟
تشکیل ستاد چهلمین سالگرد انقلاب، جزو اولین کارهای ما در سال 94 بود. استکبار دنبال این است که امسال را سال مشکلات نشان دهد. قطعا این سال، سال بلوغ و نشاط انقلاب است که باید نشان داده شود. غالب برنامههای سازمان در نیمه شعبان و ماه رمضان بر پایه چهلمین سالگرد انقلاب است که طراحی و اجرا شده و میشود.
یکی از برنامههای ما در چهلمین سالگرد انقلاب بحث خانهموزههای بزرگان انقلاب است که با تفاهمنامهای که با آموزش و پرورش خواهیم داشت زمینه بازدید دانشاموزان را از این خانهموزهها در تهران مهیا کنیم دانشاموزان با بزرگان انقلاب آشنا شویم.
سازمان در سالهای اخیر به دلیل توسعه کمی که پیدا کرد شاید کمتر در حوزه تولید فعالیت جدی داشته باشد. رویکرد جدی ما این است که به سمت حوزه تولید محصولات فرهنگی و هنری بریم.
چرا کتابخانههای سازمان فقط در ساعات اداری فعالیت میکند و در باقی ساعات سایر مردم نمیتوانند از آن استفاده کنند و حتی روزهای آخر هفته که ممکن است برخی افراد بتوانند استفاده کنند هم تعطیل است؟
امسال در نوروز همه کتابخانههای ما از دوم فروردین فعال بودند که استقبال خوبی هم شده بود. ما باید شرایط فعالیت بیشتر را فراهم کنیم و کتابخانهها را تجهیز و به روز آوری کنیم . ارشاد هم در چند وقت اخیر کتابهای زیادی در اختیار سازمان قرار داد و در آینده نیز کتابهای بیشتر تزریق خواهد شد.
در هیات امنای سازمان تناقضی وجود دارد که ممکن است هم باعث بازدارندگی شود هم همافزایی. از یک طرف رئیس سازمان با رای هیات امنایی انتخاب میشود که از بزرگان فرهنگ هستند ولی از یکسو باید بودجه خود را از شهرداری بگیرد. بالاخره اینجا رئیس کیست؟ ضمن این که افرادی که خودشان در راس سازمانهای فرهنگی هستند و هر کدام سلیقهای برای کار دارند در مواجهه با شما میخواهند روش خود را توصیه کنند؟ با این تناقص چه میکنید؟
این مسئله به خود ما برمیگردد که چقدر از این ظرفیت بزرگ در جهت توسعه فرهنگی شهر تهران بتوانیم بهره بگیریم. یک وقت نگاه به هیات امنا اعلام گزارش سالانه است ولی یک وقت نگاه ارزشی و اعتقادی برای پیشبرد امور است که این نگاه جلو برنده است.
یکی از مشکلات ما امروزه بودجه ناچیز حوزه فرهنگی است. بودجه فرهنگی ما در سازمان کمتر از 7درصد است و مابقی هزینههای جاری،حقوق و نگهداری است که باید از ظرفیت هیات امنای سازمان برای راهبردهای کلان سازمان استفاده کنیم.
قبلا فرهنسگراهای ما هویتی بودند اما در دوره آقای زم به موضوعی_هویتی تبدیل شدند و بعد هم دوباره حالت سابق بازگشت. برنامه شما برای انجام امور هویتی موضوعی در سازمان چیست؟
این هویتی که میفرمایید اگر فقط اسم باشد کفایت نمیکند. اگر اسم رسانه روی فرهنگسرایی بود باقی جاها نباید کار رسانهای کنند؟ شاید بگیم رویکرد اصلی یک فرهگسرا باید چنین باشد والا همه فرهنگسراها میتوانند در همه زمینهها کار کنند.
یکی از مسائلی که در شورای معاونین تصویب شد استفاده مناطق از ظرفیتهای مردمی است که در آن وجود دارد که بتوانیم با این رویکرد ظرفیتهای مردمی در مناطق احصا شود و بر اساس آن برنامههای تدوین شود.
نقل قولی از آقای مهدوی کنی وجود دارد که میگفتند سازمان تاسیس شد تا مساجد خلوت شود. اولا نسبت شما با مسجد چیست؟ دوم اینکه خیلی از سریالها و فیلمهایی که سازمان در آن دخالت داشت در خاطر مردم ماندگار شد. الان نقش سازمان در تولید آثار هنری در این کیفیت چیست؟
اعتقاد ما بر این است که حوزه فرهنگ مرزبندی ندارد به همین علت یکی از کارهای ویژه ما شناخت ظرفیتهای فرهنگی مناطق است که در آن شناخت ائمه جماعات فعال محلهها است . اخیرا با معاون فرهنگی امور مساجد جلسه داشتیم تا از این ظرفیت سنگین که در اولویت ما هم هست در جهت اعتلای فرهنگ بهره ببریم.
درباره کارهای هنری حتما باید سازمان نقش حمایتی خود را از هنر داشته باشد. ما باید به سمت تولید آقای فرهنگی هنری برویم تا مصرفکننده صرف باشیم.
منبع: فارس
انتهای پیام/