دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در جمع خبرنگاران بیان شد:

دلایل درویش برای نشان دادن چهره حضرت عباس(ع) در فیلم «رستاخیز»

احمدرضا درویش پس از نمایش فیلم «رستاخیز» در آیین افتتاحیه این فیلم که شب گذشته (22 تیرماه) در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، درباره دلایل و نحوه نشان دادن چهره حضرت عباس(ع) توضیح داد.
کد خبر : 28221

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، درویش در جمع خبرنگاران توضیح داد: «هر کاری که در حوزه تاریخ و مباحث دینی صورت می‌گیرد نیاز به پژوهش و تحقیق دارد‌ و نمی‌توان به طور کلی بدون تحقیق و پژوهش به سراغ این موارد رفت. در این جایگاه وقتی می‌خواهیم فیلمی چون «رستاخیز» را بسازیم کارشناسان اصلی و کسانی که می‌توانند در تحقیق و پژوهش به ما کمک کنند نگاه مراجع و سخن آنهاست.»


وی افزود: «نگاه علمای بزرگوار ایران و دیگر کشورها همواره در مسیر ساخت این فیلم مورد توجه بوده است. به همه مبانی این فیلم در چارچوبی پرداخته شده است که با نظرات مرجعیت مطابقت داشته باشد. توجه داشته باشیم که در مورد سلیقه شخصی صحبت نمی‌کنیم. در زمینه مسائل دینی به متخصصان آن که علمای دین هستند، مراجعه کردیم. ما مجموعه نظرگاه‌ها را بررسی کردیم و مهم این است که ببینیم از درون این مجموعه یا نظرگاه‌ها چه چیزی استخراج می‌شود. همچنین تلاش داشتیم به وظیفه شرعی خود پایبند باشیم. من موظفم به نظر مرجع تقلید خودم دقت و براساس آن عمل کنم و همین کار را هم کردم. البته نظرگاه مراجع دیگر در رابطه با این مبحث نیز دقت شده که در دیدگاه برخی از آنها در صورت تشبه شرط وجود دارد. مثلاً اینکه خدایی ناکرده در نمایش آن تعرض و توهینی صورت نگیرد.»


درویش با اشاره به اینکه شیعیان و تمام ملت ایران به حضرت عباس(ع) علاقه قلبی خاصی دارند و به نحوه تصویر نمایش آن حضرت حساسیت بسیاری دارند، بیان کرد: «باید به مباحث زیباشناسی و رویدادها و ظاهر چهره‌ها نیز توجه شود. در این زمینه نیز متخصصین وارد کار شدند، متخصصینی که به نظرات مراجع دقت کردند. ما با مسئله نمایش دادن تصویر آن حضرت در فیلم کاملا به شکل حرفه‌ای برخورد کردیم حرمت و نظر مراجع را رعایت کردیم.»


وی تصریح کرد: «وقتی در ساحت درام می‌خواهید جلو بروید، درام شما باید بر شخصیت تکیه کند و شخصیت امنیت پیدا کند. شخصیت زمانی شکل می‌گیرد که زیبایی، عشق، آلام درونی از طریق چهره نمایان شود و وقتی ما این مسائل را حذف می‌کنیم بهتر است کل شخصیت را حذف کنیم.»


در صحنه شهادت حضرت علی اصغر(ع) اشتباه کردم


کارگردان «رستاخیز» همچنین درباره صحنه شهادت حضرت علی اصغر(ع) در نسخه قبلی فیلم با بیان اینکه نباید به سازندگان فیلم برای اثبات نقد خود مواردی را روا داشت که از دایره انصاف و همچنین آنچه در فیلم است به دور است، توضیح داد: «در تصویری که پیش از این در فیلم وجود داشت خون حضرت علی اصغر (ع) به زمین ریخته می‌شود، اما در نسخه اصلاح شده به آسمان می‌رود. این صحنه در نسخه جدید اصلاح شده و اعلام می‌کنم که ما در ارتباط با این مورد اشتباه کردیم و بابت آن نیز عذرخواهی کردم. یکی از آفت‌های دنیای مجازی که باید از آن نیز پرهیز کرد این است که همواره شرایط خارج شدن از عدل و انصاف را به سهولت فراهم می‌کند. طبیعی است که باید انتقاد و اعلام نظر کرد و از طرفی به نظرها و انتقادها نیز توجه داشت، اما دقت کنیم که هر دو باید در ساحت اخلاق و ادب حسینی و عاشورایی شکل بگیرد.»


وی ادامه داد: «این رویداد عظیم و ماندگار آنقدر بزرگ است که نمی‌توانیم همانند آن چیزی در تاریخ بیابیم. در حقیقت عظمت واقعه عاشوراست که باعث ماندگاری آن شده است و این موارد باعث می‌شود زمانی که می‌خواهیم به این عرصه نزدیک شویم حساسیت‌هایی به وجود بیاید.»


بر اساس نظرات منتقدین و مراجع فیلم را اصلاح کردیم


درویش در مورد نمایش نسخه ابتدایی فیلم سینمایی «رستاخیز» توضیح داد: «فیلم در ابتدا در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد. همانند سایر جشنواره‌های دنیا بعد از اینکه فیلمی به نمایش درمی‌آید منتقدین وارد عمل می‌شوند. این فیلم نیز از این قاعده مستثنی نبوده است؛ ما نظرات و به ویژه نظر مراجع را جمع‌آوری کرده و آنها را اعمال کردیم. حتی برخی از مراجع بزرگوار نمایندگانی را فرستادند و فیلم بارها توسط انها دیده و مواردی که نیاز به تغییر و اصلاح داشت مشخص و اعمال شده است.»


وی در مورد زمان فیلم نیز توضیح داد: «مسئله دیگری که در کوتاه کردن فیلم موثر بود، در نظر گرفتن سالن‌ها و ظرفیت محدود سینمایی کشور بود. زمان فیلم طولانی بود و به آن شکل قابل اکران نبود. باید ملاحظه سینماداران را نیز می‌کردیم اما دقت داشته باشید که درام نیز مسئله تخصصی دیگری است که باید به آن توجه داشت.»


وی ادامه داد: «در یک اثر سینمایی وزین برای تاثیرگذاری که کار آسانی هم نیست نمی‌توان به راحتی به حذف موارد روی آورد. دقت کنید که درام بر شخصیت تکیه می‌زند و البته شخصیت در درام شکل می‌گیرد و هر کدام شرایطی را برای کامل شدن طی می‌کنند تا بتوانند تاثیرگذار باشند.»


درویش در پایان اظهار کرد: «اگر تقاضایی برای نمایش نسخه کامل وجود داشته باشد و سالن سینمایی تمایل و شرایط اکران این نسخه را داشته باشد، ما آمادگی داریم که نسخه کامل را در اختیار آنها قرار دهیم اما نسخه اصلی که در سینماها اکران می‌شود، همین نسخه‌ 127 دقیقه‌ای است که مجوز گرفته است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب