مقاومت مدیران مدارس مهمترین نگرانی برای اجرای نظام سنجش شایستگیها
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سید محمد بطحایی در آیین رونمایی از برنامه نظام سنجش شایستگیهای حرفهای مدیران مدارس با بیان اینکه یکی از مهمترین و موثرترین اقدامات برای تحول در نظام آموزش و پرورش انتخاب مدیران است، گفت: تا مدرسه به سطح قابل قبولی از کیفیت نرسد و تا نتواند به سطحی از انتظار که از آن توقع میرود دست پیدا کند نمیتوانیم به توسعه دست پیدا کنیم و سایر تلاشهای ما نیز در حوزه تحول با شکست مواجه میشود.
وی افزود: شاید تلاشهایی که پیش از این در حوزه تحول آموزش و پرورش انجام دادیم تلاشهای بسیاری بود اما غالبا با شکست مواجه شد که شاید یکی از دلایل عدم موفقیت ما بیتوجهی به مولفه مهم مدیریت بود. مدرسه رکن اصلی و کانون اساسی تعلیم و تربیت است و تا زمانی که ما نتوانیم به این گذاره جامه عمل بپوشانیم نمیتوانیم به موفقیت در حوزه تحول دست پیدا کنیم.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه تاکید کرد: اگر بهترین فعالیتهای آموزشی و تجهیزات، استانداردها و برنامههای آموزشی را طراحی و فراهم کنیم تا زمانی که مدرسه به سطح مطلوبیت دست پیدا نکند و مدیر مدرسه با عنوان نقش رهبر آموزشی جای خود را پیدا نکند ما به موفقیت دست پیدا نخواهیم کرد.
بطحایی با بیان اینکه تا زمانی که اداره مدرسه به اندازه اداره وزارت آموزش و پرورش اهمیت پیدا نکند راه به جایی نخواهیم برد، خاطر نشان کرد: تا زمانی که به مدیریت مدرسه توجه نشود حتما نسلهای آینده نیز به فکر تحول در آموزش خواهند بود. هیچ کشوری همانند کشور ما تا این حد فقط در سطح اجرا در مدارس فعالیت نداشته است مدیران مدارس ما عوامل مدیریتی و معلمان ما صرفا در حوزه اجرا فعالیت میکنند. متاسفانه تمام فعالیتهای ما در حوزه مدیریت مدرسه در حوزه اجرا و ابلاغ بخشنامه بوده است که متاسفانه باید گفت عوامل مدرسه همانند یک فرد نابینا هستند که همواره باید دست آنها را گرفت و راهنمایی کرد اما باید گفت در چنین فضایی و در دنیای پیشرفته که مخاطبان اصلی ما یعنی دانشآموزان به سرعت پیشرفت میکنند و نیازهای آنها تغییر پیدا میکند نمیتوانیم با چنین روندی پاسخگوی نیاز آنها باشیم.
وی افزود: با ادامه این روند مدرسه به یک محیط کسلآور و فرسایشی تبدیل خواهد شد و تمام عوامل مدرسه به اجبار در مدرسه حضور پیدا خواهند کرد. با این مساله راه به جایی نخواهیم برد.
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: دولتهای پیش و وزرای آموزش و پرورش دولتهای قبل نیز اصرار داشتند که مدرسه باید اسیر خاکستر تمرکز زدایی سر خارج کند، تا زمانی که از این تمرکز زدایی خارج نشویم هیچ تحولی صورت نخواهد گرفت.
بطحایی مهمترین نگرانی و چالش برای اجرای نظام سنجش شایستگیهای حرفهای مدیران مدارس را مقاومت مدیران مدارس دانست و گفت: بنده از تمام مدیران تمنا میکنم که به سمت پیشرفت حرکت داشته باشند و به گونهای اقدام کنند که تمام عوامل مدرسه انگیزه برای حضور در مدرسه داشته باشند. در مهر ماه سال 97 برنامه نظام سنجش شایستگیهای حرفهای مدیران مدارس اجرا میشود و امیدواریم این اقدام آغازی برای ایجاد سایر تحولات باشد.
انتهای پیام/