دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 خرداد 1397 - 05:52
معرفی مربیان حاضر در روسیه (گروهC)؛

عملیات ساده دشان/ انگیزه بالای «گارکا» برای عبور از اروپایی‌ها

دیدیه دشان نامدارترین مربی گروه C است که برای صدرنشینی کار دشواری پیش رو ندارد.
کد خبر : 282167

گروه ورزشی خبرگزاری آنا-متین ریماز؛ بدون تردید دیدیه دشان معروف‌ترین سرمربی گروه C مسابقات است اما این دلیل نمی‌شود که این مربی که تیمی آماده و قبراق در اختیار دارد خودش را از حالا صدرنشین این گروه بداند چرا که سرمربیان دانمارک و پرو برای اثبات شایستگی‌های خود به روسیه سفر می‌کنند و به طور حتم مغلوب کردن دشان و تیمش یکی از برنامه‌های اصلی آنها محسوب می‌شود. به خصوص گارکا سرمربی آرژانتینی پرو که باید در این گروه با سه مربی اروپایی رقابت کند.



خروس‌ها مدعی سرسخت قهرمانی با دشان
کاپیتان اسبق تیم ملی فرانسه دومین حضورش به عنوان سرمربی را در جام جهانی را تجربه می‌کند. او که 15 اکتبر 1968 در باین فرانسه به دنیا آمده یکی از محبوب‌ترین چهره‌های تاریخ فوتبال این کشور است. «دیدیه» فوتبال باشگاهی را از تیم نانت آغاز کرد و به دلیل قابلیت‌های بالایی که در پست هافبک تدافعی داشت در تیم‌های المپیک مارسی، بوردو، یوونتوس، چلسی و والنسیا نیز به میدان رفت. او با 103 بازی ملی یکی از بازیکنانی است که در ترکیب تیم ملی کشورش عددی سه رقمی را تجربه کرده است.


سرمربی فعلی خروس‌ها مربیگری را از تیم موناکو آغاز کرد و با این تیم قهرمان جام اتحادیه فرانسه در سال 2003 و نایب قهرمان لیگ قهرمانان اروپا در فصل 04-2003 شد. دشان در ادامه سرمربی یوونتوس سقوط کرده به سری B ایتالیا شد و پس از صعود بانوی پیر به سطح اول فوتبال آتزوری این تیم را قهرمان سری A کرد. وی پس از دو سال استراحت سرمربی المپیک مارسی شد و با این تیم بندری یک قهرمانی لیگ، 2 قهرمانی جام حذفی و 2 قهرمانی سوپرکاپ را کسب کرد. پس از حذف مفتضحانه فرانسه در یورو 2012 مسئولان فدراسیون این کشور با دشان به توافق رسیدند.


دیدیه خروس‌ها را به جام جهانی 2014 برزیل رساند اما در مرحله یک‌چهارم زورش به آلمان قهرمان آن مسابقات نرسید اگر چه در نیمه‌نهایی یورو 2016 انتقام آن شکست را گرفت ولی در فینال برابر پرتغال بدون کریستیانو رونالدو غافلگیر شد. حالا دشان در دومین حضورش به عنوان سرمربی آبی‌ها در جام جهانی با کوهی از ستارگان آماده است تا قهرمانی جام جهانی را به ویترین افتخاراتش اضافه کند.



مارویک، رانده شده سعودی‌ها در تور استرالیا


19 می 1952 در «دونتر» هلند به دنیا آمد. او که در پست هافبک توپ می‌زد از تیم «عقاب‌های گو اهد» وارد عرصه فوتبال شد و در تیم‌های آلکار، ام وی وی، فورتنا سیتارد و آسنت بازی کرد. وی تنها یک بازی برای تیم ملی هلند انجام داده‌است از سال 1998 با تیم فورتنا سیتارد وارد عرصه مربیگری شد و در تیم‌های فاینورد، بورسیا دورتمورند و هامبورگ مربیگری کرد. او 4 سال سرمربی لاله‌های نارنجی بود. فن‌ مارویک در سال 2017 سرمربی عربستان شد و این تیم را به جام جهانی رساند اما مسئولان فوتبال سعودی در اقدامی عجیب او را برکنار کردند تا این مربی جانشین آنجه پوستکوگلو که کانگوروها را به جام جهانی رسانده بود، شود. قهرمانی جام یوفا در فصل 02-2001 با فاینورد و نایب قهرمانی هلند در جام جهانی 2010 مهم‌ترین دستاوردهای فن‌مارویک در تاریخ دوران مربیگری بوده است. او که از تیم ملی عربستان رانده شده به دنبال رساندن کانگوروها به مرحله بعد است تا شایستگی‌هایش را در 66 سالگی تثبیت کند.



بازگشت درخشان دانمارک با ایج هاریده


عدم صعود دانمارک به یورو 2016 باعث شد تا هاریده سرمربی این تیم شود. او جواز صعود به جام جهانی 2018 روسیه را به دست آورده و حالا تلاش خواهد کرد تا برای تیم ملی کشورش افتخار آفرینی کند. وی در 23 سپتامبر 1953 در هارید دانمارک به دنیا آمد و بیشتر عمر فوتبالی‌اش را در تیم مولده سپری کرد. اگر چه این مدافع قدیمی در تیم‌های منچسترسیتی و نورویچ سیتی نیز به میدان رفت. او در 2 سال آخر دوران فوتبال خود به عنوان سرمربی مولده هم فعالیت می‌کرد و تا سال 1997 در این تیم ماند. کسب جام حذفی نروژ در سال 1994 تنها افتخار هاریده با مولده است. وی هدایت هلسینبورگ سوئد را سال 98 پذیرفت و با این تیم به قهرمانی لیگ و سوپرکاپ این کشور رسید. هاریده سرمربی بروندبی دانمارک شد و با این تیم قهرمانی سوپرکاپ را تجربه کرد. سپس سرمربی روزنبورگ نروژ شد و در سال 2003 قهرمانی لیگ و جام حذفی این کشور را به دست آورد.


هاریده در سال 2004 برای اولین بار سرمربی تیم ملی دانمارک شد اما در صعود تیمش به جام جهانی 2006 و 2008 ناکام ماند تا اخراج شود و سرمربی اورگریت سوئد را پذیرفت اما آن قدر ضعیف بود تا برکنار شود و در نروژ سرمربی ویکینگ شود. این سرمربی 65 ساله پس از خداحافظی با تیم ویکینگ پس از 13 سال بار دیگر سرمربیگری هلسینگبورگ سوئد را برعهده گرفت، اما برخلاف دوره اول حضورش در این تیم در دوره جدید هیچ توفیقی نداشت و مجبور شد پس از پایان رقابت‌های لیگ آلسونسکان سوئد در فصل 2012 با هلسینگبورگ قطع همکاری کند. او پس از یک و نیم سال استراحت هدایت مالمو را پذیرفت و در سال 2014 با این تیم قهرمانی لیگ و سوپرکاپ سوئد را به ارمغان آورد.


از ابتدای مارس 2016 او جای مارتین اولسن را در تیم ملی دانمارک گرفت تا در تجربه جدیدش در تیم ملی کشورش به جام جهانی بیاید و حالا امیدوار است تا موجبات صعود دینامیت قرمز به مراحل بالای جام 21 را رقم بزند.



ریکاردو گارکا،آرژانتینی اسطوره‌ای


تیم ملی پرو برای بازگشت به جام جهانی از گارکا استفاده کرد. این مربی 10 فوریه 1958 در تاپیالس به دنیا آمد. بازی در تیم‌های بوکاجونیورز، ریورپلاته و ایندیپندیته حاکی از آن است که او بازیکنی قابل قبول در دوران فوتبالش بوده است. وی 5 گل ملی در 20 بازی به ثمر رسانده‌است و در سال 1994 از فوتبال خداحافظی کرد. او مربیگری را از تیم تالرس (کوردوبا) آرژانتین شروع کرد و سپس هدایت ایندیپندنته را پذیرفت. با سقوط تالرس به دسته دوم آرژانتین بار دیگر هدایت این تیم را پذیرفت و توانست قهرمانی جام باشگاه‌های آمریکای جنوبی را به ارمغان آورد. گارکا در تیم‌های کولون، کوئیلمس، آرژانتینیوس جونیورز، آمه ریکا کالی کلمبیا و سانتافه کلمبیا به مربیگری پرداخت و سپس با تیم یونیورسیتاریو دپورتس قهرمان پرو شد.


مدتی کوتاه سرمربی پالمیراس بود و سپس سرمربی تیم ملی پرو شد. او توانست تیمش را تیم سوم کوپا آمریکا 2015 کند و بعد از آن هم طلسم 36 سال غیبت پرو در جام جهانی را شکست. حالا گارکا به دنبال آن خواهد بود تا با تیمش بدرخشد و بتواند در پایان رقابت‌ها جایگاه آبرومندی را تصاحب کند.


انتهای پیام/

برچسب ها: دیدیه دشان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته