دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 ارديبهشت 1397 - 13:36

کشورهای عربی در خفا به پشت فلسطین خنجر می‌زنند

یک پایگاه عبری‌زبان مدعی شد کشورهای عربی در تریبون‌های خود قتل‌عام فلسطینیان را محکوم می‌کنند و در خفا به‌دلیل نگرانی‌هایشان از ایران، دستشان به سوی رژیم صهیونیستی دراز است.
کد خبر : 281997

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از روزنامه رای‌الیوم، تحلیلگر سیاسی وب‌سایت خبری عبری‌زبان NEWS1 در گزارشی نوشت: «در پشت پرده شبکه‌ای از روابط میان اسرائیل و کشورهای عرب اهل‌سنت به وجود آمده است و دو طرف بی سر و صدا مشغول فعالیت‌های خود در راستای مقابله با نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه هستند.»


وی افزود: «در وهله نخست، به نظر می‌رسد این موضوع زاییده افکاری پوچ باشد، ولی موکدا گفته می‌شود که این یک موضوع واقعی در عرصه میدانی است چه اینکه اسرائیل و برخی از کشورهای عربی که روابط دیپلماتیک ندارند سخت در تلاش هستند تا این ائتلاف ایجاد شود، زیرا به این تصور رسیده‌اند که اسرائیل دشمنشان نیست.»


این تحلیلگر اسرائیلی می‌نویسد: «عربستان، امارات و قطر جزو کشورهای عربی هستند که برای برقراری رابطه با اسرائیل تلاش می‌کنند، زیرا از دو موضوع نگرانند؛ نخست، افراط‌گرایی اسلامی همچون تحرکات القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی و دوم، نگرانی از تسلط ایران بر منطقه خاورمیانه.»


وی می‌افزاید: «گرچه به‌طور رسمی اسرائیل به رسمیت شمرده نشده است، ولی منابع خارجی وجود این روابط را تایید می‌کنند و این در حالی است که چند وقت یک‌بار گزارشی از جلسات پشت‌ درهای بسته میان مسئولان اسرائیلی با مقام‌های عربی منتشر می‌شود. به نظر می‌آید واقعیت جدید، طناب نجات دیگر کشورهای عربی است و این کشورها آماده پذیرش این واقعیت هستند که رژیم صهیونیستی یک رژیم قابل اعتماد از لحاظ امنیتی است. رژیمی که می‌توان به آن اعتماد کرد و خطوط قرمزی برای امنیت ملی خود دارد و بدون واهمه از این خطوط قرمز حراست می‌کند.»


در این‌ رابطه وب‌سایت واللا (WALLA) می‌نویسد: «در حالی که هفته گذشته کشورهای عربی در محکومیت قتل‌عام ده‌ها فلسطینی در خلال تظاهرات بازگشت در نوار غزه متحد شده بودند، در خفا و به‌طور پنهانی و از روی نگرانی‌شان نسبت به ایران، دست دوستی به سوی اسرائیل دراز کردند. عربستان سعودی که خود را پشت نقاب مکه پنهان کرده است تا این کشور را اسلامی جلوه دهد، بیانیه‌ای صادر و عملیات اسرائیل را در نوار غزه محکوم و بر حق قانونی فلسطینیان در دفاع از خود تاکید کرد. این در حالی است که پیشتر محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان در آمریکا با گروهی از یهودیان دیدار کرده و به آن‌ها گفته بود که فلسطینیان باید طرح صلح را بپذیرند یا سکوت کنند و شکایتی نداشته باشند. وی همچنین در کنفرانسی خبری بر حق یهودیان در دفاع از سرزمینشان تاکید کرد.»


این وب‌سایت اسرائیلی نوشت: «عربستان تنها کشوری نیست که تلاش می‌کند تا به اسرائیل نزدیک شود، چنانکه خالد بن احمد آل‌خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین پس از حملات هفته گذشته اسرائیل به خاک سوریه حمایت خود را از تل‌آویو اعلام کرد، چرا که این کشور کوچک ایران را دشمن خود می‌داند.»


این وب‌سایت اسرائیلی همچنین بر موضع امارات در زمینه گسترش روز افزون روابطش با اسرائیل تاکید کرد و این در راستای استقبال ابوظبی از تاجران اسرائیلی است که با ویزاهای آمریکایی یا اروپایی به امارات سفر می‌کنند. این کشور پیشتر در کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدشونده که در ابوظبی برگزار شد، میزبان نماینده اسرائیل بود و اسرائیلی‌ها نمایندگان خود را برای حضور در مسابقات جودو به این کشور اعزام کردند.


وب‌سایت واللا نوشت: «قطر نیز موضع مشابهی دارد و گرچه قتل‌عام غزه را فاجعه می‌خواند، بارها در سال‌های اخیر میزبان طرف‌های آمریکایی حامی اسرائیل بوده و مذاکراتی را با امیر قطر انجام داده‌اند. در این دیدارها موضوع حمایت‌های مالی از سوی امیر قطر مطرح شده و پادشاهی قطر بارها از حضور ورزشکاران اسرائیلی در مسابقات دوحه قدردانی کرده است.»


طبق این گزارش، روابط میان مصر و اسرائیل نیز در همین حیطه دنبال می‌شود، چه اینکه سفارت اسرائیل در قاهره چندی پیش و در هفتادمین سالگرد تشکیل رژیم صهیونیستی تاسیس شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته