دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 ارديبهشت 1397 - 11:54
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

حضور ایران در سوریه به درخواست دمشق است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: حضور ما در سوریه به درخواست دولت آن کشور بوده و هدف ما مبارزه با تروریسم است . تا زمانی که خطر تروریسم باشد و دولت آن کشور بخواهد ایران به کمک های خود ادامه می دهد.
کد خبر : 281970

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، بهرام قاسمی در نشست خبری امروز (دوشنبه 30 اردیبهشت) خود با خبرنگاران درباره اظهارات وزارت خارجه آمریکا و موضع جمهوری اسلامی برای احتمال بازگشت آمریکا، گفت: باید صبر کرد و دید چه مواضعی اتخاذ می‌شود، ایالات متحده با خروج یک جانبه از برجام به جهان نشان داد دولتی قابل اعتماد و شریک مطمئنی نیست و با پشت کردن به مواضع بین المللی این را ثابت کرد.


وی افزود: این بیشتر به طنز شبیه است که آمریکا بخواهد از یک توافق چند جانبه متمم به موازین بین‌المللی خارج شده و با توسل به راه‌های دیگر خواهان ورود به موضوع باشد.


سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: رفتار غیرمنطقی آمریکا در برجام نشان داد این دولت قابلیت مذاکره مجدد را ندارد و ایران قطعا با هر آنچه مبنی بر پیشنهادات آنها در اخبار منتشر می‌شود، همکاری نخواهد کرد.


وی در پاسخ به سوالی درباره نقل قول‌ها از مقامات روسیه مبنی بر خروج نیروهای ایرانی از سوریه و نیز تکذیبیه‌های پس از آن گفت: کسی نمی‌تواند ایران را مجبور به انجام کاری کند ؛ چرا که سیاست های مستقل خود را داریم.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: حضور ما در سوریه به درخواست دولت آن کشور بوده و هدف ما مبارزه با تروریسم است و تا زمانی که خطر تروریسم باشد و دولت آن کشور بخواهد ایران به کمک های خودش ادامه می دهد.


سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: آنهایی باید از سوریه خارج شوند که بدون اجازه دولت آن کشور وارد سوریه شده‌اند.


قاسمی درباره درباره روابط دو کشور ایران و افغانستان بیان داشت: روابط ما با دولت قانونی افغانستان خوب و سیاست ما مبنی بر تعامل و کار با این دولت است و بر تمامیت ارضی و استقلال آنها تاکید داریم و هرگز در امور داخلی آنها دخالت نمی‌کنیم، برخی سعی دارند با فرافکنی، دخالت در امور را افغانستان را به ایران منتسب کنند که این را کاملا رد می‌کنیم، این رفتارها کاملا هدفدار است و در جهت تخریب ارتباطات ایران و افغانستان صورت می‌گیرد.


سخنگوی وزارتخارجه در توضیح برخی واکنش‌ها از سوی علما و بزرگان کشور در خصوص برجام اظهار کرد: برجام تصمیم نظام و دولت و حاصل تلاش جمعی است، و وزارتخارجه مجری سیاست‌های کلان دولت است، برجام اتفاق درستی بود و هست که مورد قبول علما، مراجع و شخص مقام معظم رهبری قرار گرفت. این نمی‌شود که موضوع و کاری بین المللی صورت بگیرد و تحت هر شرایطی یکی از طرف‌ها که چهره‌ شناخته شده‌ای در برابر ایران دارد تخطی کند و مانع اجرای توافق شود و ما به اپوزیسیون تبدیل شویم. برجام در جای خودش کاری درست و قرارداد جامع محکمی است که آمریکا نتوانست آن را تحمل کند و از آن خارج شد و تلاش کرد در یک اقدام یک سویه ایران را از موفقیت‌ها برجام محروم کند.


وی اضافه کرد: اگر برجام به سود ایران نبود و منافع نداشت، قطعا آمریکا دست به این کار نمیزد و از برجام خارج نمی‌شد که الان بخواهد به بهانه‌های مختلف درخواست مذاکره مجدد داشته باشد. همانطور که در شرایط جدید هم می‌بینیم تعداد کمی از کشورها مانند رژیم صهیونیستی فقط اعلام حمایت کردند.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مذاکرات کره شمالی و آمریکا تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از شبه جزیره کره حمایت کرده است و سیاست ما این بوده که از صلح و آرامش حمایت کنیم. ایالات متحده آمریکا هم نشان داده که شریک مطمئنی نیست و باید با دقت و ذکاوت با این دولت روبرو شد.


قاسمی درباره اموال ایران در خارج از کشور بیان داشت: اقامتگاهی در جزیره موریس وجود دارد که پهلوی اول به مدت 6 ماه در آن سکونت داشته است. این ساختمان قطعا متعلق به ایران است که در اثر عدم استفاده، نگهداری آن هزینه بر خواهد بود؛ پیشنهاد برای فروش این ساختمان به دولت ارائه شده، اما هیچ تصمیمی برای فروش و درآمد حاصل از آن گرفته نشده است.


سخنگوی وزارتخارجه در پاسخ به سوالی درباره سفر کمیسیون انرژی اروپا به ایران گفت: این سفر بسیار خوب بود، در خصوص چگونگی همکاری‌های دو طرف و دیگر موضوعات صحبت شد. دیدگاه‌های مختلفی هم مطرح شد و البته این مذاکرات در خصوص چگونگی همکاری و نوع پرداخت ها، ادامه خواهد داشت.


وی با اشاره به انتخابات عراق و پیروزی جریان صدر این انتخابات تصریح کرد: گمانه‌زنی و بازگویی برخی شبهات و مسائلی که مطرح شده، قابل استناد نیست. روابط تهران و بغداد تحت هر شرایطی روشن است و ما به همکاری‌ها در دولت بعدی عراق خوشبین هستیم و بحث‌هایی که مطرح می‌شود فضاسازی است.


قاسمی گفت: عراق سیاست‌های خود را خودش انتخاب می‌کند و ما به آن احترام می‌گذاریم و خواهان عراقی با ثبات و امنیت و پیشرفته هستیم.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در توضیح وضعیت راکتور اراک اظهار کرد: با طرف‌های باقی‌مانده در برجام در حال مذاکره هستیم و به تعهدات خود پایبندیم.


وی با اشاره به وضعیت شیخ زکزاکی و حمایت ایران از وی تاکید کرد: عدم مداخله در سیاست کشورها اولویت ماست.


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر مراسم حج گفت: سازمان حج و زیارت مسئول امور حجاج است. اما تا جایی که اطلاع دارم تا کنون مشکلی نبوده و روند رو به جلوست. امیدواریم حج امسال به خوبی برگزار شود. و تاکنون در خصوص تبادل هیات‌های دو کشور در ماه‌های پیشین اتفاق خاصی نیافتاده است.


قاسمی با اشاره به پایان یک سال عمر دولت دوازدهم در خصوص ارزیابی عملکرد دولت گفت: به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه از عملکرد این وزارتخانه کاملا حمایت می‌کنم، وزارت امور خارجه با همه کارشکنی‌ها اهداف خود را پیگیری می‌کند و امیدواریم بتوانیم دستاوردهای خوبی را برای ملت ایران داشته باشیم.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره روند مذاکرات با اروپا تصریح کرد: مذاکره با اروپا فقط پیرامون برجام است. اروپا باید مواضع ما را بداند و در این مدت کوتاه رضایتمان را جلب کند. ایران نشان داده از برخی تحرکات و رفتارهای دیگران تبعیت نمی‌کند. جمهوری اسلامی ایران مستقل است و تصمیماتش را بنا بر منافع کشور و مردم خود اتخاذ خواهد کرد.


وی در خصوص اعمال تحریم علیه نیروی مقاومت و حزب الله بیان داشت: رفتار خصمانه آمریکا در برابر نیروی مقاومت و حمایتش از صهیونست‌ها روشن و محکوم است. فشار و تحریم‌ پاسخگو نیست. نیروی مقاومت یک گروه قانونی است و توانسته اکثریت نظر مردم لبنان را با خود همراه کند و قطعا سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی راه به جایی نخواهد برد.


سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: یکی از محرکین و کشوری که کانون تروریسم در منطقه است و در کنار ترامپ و رژیم صهیونیستی مثلث ضد مقاومت را تشکیل دادند که از خروج آمریکا از برجام نیز ابراز خوشنودی کردند.


قاسمی تاکید کرد: علاقمندی اتحادیه اروپا به همکاری با ایران و حمایت از برجام، حاصل تلاش‌های دستگاه دیپلماسی کشور است و اکنون ایران در جایگاه رفیعی قرار گرفته است که مجموعه تحولات منطقه امروز به تلاش ایران باز می‌گردد. بنابراین با تمام توان و در سطوح مختلف تلاش دیپلماتیک خود را به کار خواهیم گرفت و در جهت احقاق حقوق خود تلاش می‌کنیم. تا کنون نیز تماس‌های مختلفی برقرار شده و دیدارهایی در دستور کار وزیر امور خارجه است.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بحران آب در سیستان و مرزهای شرقی و عدم واکنش دستگاه دیپلماسی به افغانستان اظهارکرد: این موضوعی اساسی در دیپلماسی ماست و صرفا موضوع افغانستان نیست. این موضوع در ساختار جدید وزارتخارجه در نظر گرفته شد و در سفر دو جانبه به افغانستان توانستیم برای سند دو جانبه همکاری در خصوص مرز، اتباع، ویزا، آب و غیره با مقام‌های افغانستان تفاهم کنیم.


وی افزود: ٥ کمیته مختلف در این زمینه به خصوص در موضوع آب، تشکیل شد و در این رفت و آمدها در سه کمیته به نتیجه رسیدم و دو کمیته دیگر مراحل نهایی را طی می‌کند. نهایتا گروهی مشغول تدوین سند جامع همکاری دو کشور هستند که امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.


سخنگوی وزارت خارجه در خصوص نامه نگاری بانک مرکزی و دریافت ریال برای صدور ویزا اظهار کرد: این درست است و چنین یاداشتی از سوی وازرت خارجه به سفارتخانهها‌ی مقیم تهران ارسال و از آنها درخواست شده برای صدور ویزای متقاضیان خروج از ایران از ریال استفاده شود، اما از نتایج عملی آن اطلاع و ارزیابی کاملی ندارم.


قاسمی در خصوص برنامه ایران برای رایزنی با احزاب همسو در عراق بعد از پیروزی جریان صدر گفت: عراق همسایه‌ای مهم برای ماست و ما با اکثریت احزاب و گروه‌ها در عراق تماس داریم و با اکثریت بالای آنها همسو هستیم و تلاش داریم با حفظ احترام متقابل و منافع این کشور، رفتار کنیم. امیدوارم روند انتخاب دولت و رئیس جمهور این کشور به دلایل مکانیزم‌های انتخاباتی و کرسی‌های به دست آمده طولانی نباشد و دولت به سرعت تشکیل شود و این کشور راه خودش را دنبال کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته