دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آخوندی: شهرهای کشور مظاهر بی‌عدالتی‌اند

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید امکان توانمند شدن بافت‌های محروم شهری فراهم شود، گفت: متاسفانه اکنون شهرهای کشور از مظاهر بی عدالتی هستند، چرا که برخی بافت‌ها کاملا مجلل‌اند و برخی دیگر در فقر شهری غوطه‌ورند.
کد خبر : 28180

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، عباس آخوندی در نخستین جلسه ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محلات هدف برنامه‌های احیا، بهسازی و نوسازی شهری که امروز برگزار شد با بیان اینکه فقر شهری بسیار بدتر از فقر روستایی است، افزود: به علت گسستگی موجود در شهرها به ویژه در بافت های ناکارآمد، تبعات فقر شهری بسیار سخت تر از فقر روستایی است.


وی با بیان اینکه نمی‌توان زلزله را در ایران به عنوان یک منطقه زلزله‌خیز به یک بنا تنزل داد، تصریح کرد: من مسئول بازسازی زلزله رودبار و منجیل بودم و در مراحل بازسازی این منازل مشاهده کردیم که شهر و روستا در اثر زلزله کارکرد خود را از دست داده‌اند، بنابراین بحث تاب‌آوری شهری و مقاومت شهر در برابر حوادث بسیار مهم است.


آخوندی با تاکید بر اینکه منظور ما از حکم روایی شهری بحث محله‌محوری و مدیریت شهری است، ادامه داد: در سندی که در خصوص بافت فرسوده تنظیم و به تصویب هیات وزیران رسیده، کوچکترین واحد را محله در نظر گرفته‌ایم که می‌تواند یک محله تاریخی، میانی، محله‌ای در بافت غیر رسمی و یا محله‌ای دارای سابقه سکونت شهری باشد.


وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اکنون شهرهای کشور اداری اداره می‌شوند، ادامه داد: وضع موجود نشان می‌دهد رویکرد بالا به پایین در این بخش کارآمد نبوده است، چرا که در غیر این صورت نباید شاهد چنین مشکلات عدیده‌ای در 30 درصد جمعیت شهری کشور بودیم.


وی اضافه کرد: به دنبال این هستیم تا سطح ستاد بازآفرینی پایدار تا شهرستان‌ها برسد که بر این اساس بتوانیم اقدامات پیشگیرانه داشته باشیم و از طرفی اقداماتی را هم در راستای هم‌افزایی برای افزایش کیفیت زندگی انجام دهیم.


آخوندی بیان کرد: محور این بازآفرینی روابط اجتماعی محله‌ای است. بر همین اساس لزوما اقدامات سخت‌افزارانه در این بخش کفایت نخواهد کرد و باید علاوه بر اجرای پروژه، هماهنگی‌های اجتماعی نیز مورد توجه قرار گیرد.


وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: زمانی که از بافت فرسوده صحبت می‌کنیم، باید این بافت‌ها امحا و خراب شوند، در حالی که در این مناطق با جوامع انسانی روبه‌رو هستیم. بنابراین باید مفهوم ناکارآمد جایگزین بافت فرسوده شود تا از بحث امحای این مناطق به سوی بازآفرینی و توانمندسازی آنها پیش رویم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته